Egg

Pass på kolesterolet bare ;) så mange egg daglig går hardt på kolesterol nivåene dine ;)
Har målt det hos legen, det var så fint atte ! Har veldig lavt/normalt totalkolestetolnivå, ettersom jeg trener såpass mye og spiser svært lite mettet fett og lite raske karbohydrater. Er veldig opptatt av ernæring og sunt kosthold, så har kontroll der;-) At egg gir automatisk høyt kolesterolnivå, er en bekreftet myte i våre dager;-)
 
Har målt det hos legen, det var så fint atte ! Har veldig lavt/normalt totalkolestetolnivå, ettersom jeg trener såpass mye og spiser svært lite mettet fett og lite raske karbohydrater. Er veldig opptatt av ernæring og sunt kosthold, så har kontroll der;-) At egg gir automatisk høyt kolesterolnivå, er en bekreftet myte i våre dager;-)

Jeg spiser også masse egg, ekstra ofte når jeg trener. Måtte spise egg til kvelds nå :laughing002 Fantastisk mat som gjør at jeg er mett lenge.

Skulle egentlig bare linke til en artikkel om at det var en myte - men da avklarte du jo det :p
 
Hehe har 2 kollegaer som spiste ett egg daglig i lunsjen og kolesterolet dems ble skyhøyt på 1 år;)
Så nei, der tar du nok feil selv ;)

Den ene er lege og trener jevnlig og verken røyker el drikker, og er opptatt av kost og ernæring men kun 1 egg i lunsjen 1 år utgjorde total kolesterol på 7!!! samme gjelder kollega nr 2 som er ekstremt på trening og kosthold generelt men måtte kutte ut egg i lunsjen pga kolesterolet. .. så da avkreftet jeg myten din og at den myten med egg er avkreftet ;)
 
Hehe har 2 kollegaer som spiste ett egg daglig i lunsjen og kolesterolet dems ble skyhøyt på 1 år;)
Så nei, der tar du nok feil selv ;)

Den ene er lege og trener jevnlig og verken røyker el drikker, og er opptatt av kost og ernæring men kun 1 egg i lunsjen 1 år utgjorde total kolesterol på 7!!! samme gjelder kollega nr 2 som er ekstremt på trening og kosthold generelt men måtte kutte ut egg i lunsjen pga kolesterolet. .. så da avkreftet jeg myten din og at den myten med egg er avkreftet ;)

Nå vet ikke jeg hvor de to ovenfor har faktaene sine fra, og jeg aner ikke hva som er riktig her...men det er ikke mulig å avkrefte forskning (om det er det som ligger bak påstanden) med to tilfeldige enkelttilfeller.

Er det noen av dere som kan vise til litt forskning eller lignende her?
 
Nå vet ikke jeg hvor de to ovenfor har faktaene sine fra, og jeg aner ikke hva som er riktig her...men det er ikke mulig å avkrefte forskning (om det er det som ligger bak påstanden) med to tilfeldige enkelttilfeller.

Er det noen av dere som kan vise til litt forskning eller lignende her?

Jeg avkreftet bare hennes avkreftning om at hun mente jeg tok feil og at det med egg ikke skal avskrives pga myte... :p
Og jeg har selv sett bedring i total kolesterol etter nye prøver 3 mnd senere etter de hadde kuttet ut egg :)
 
Jeg skrev at egg ikke 'automatisk' fører til høyt kolesterolnivå, det er jeg selv et eksempel på ;-) Ca 1/3 av befolkningen er kolesterolsensitive. Det er veldig individuelt, så gener og familiesykdommr spiller inn. Jeg har fått beskjed fra både lege og ernæringsfysiologer at jeg kan bare fortsette med mitt vanlige inntak:) De med høyt kolesterolnivå, de som har høye kolesterolnivået i familien eller hjerte-og karsykdommer, må selvfølgelig være forsiktige...Men alt med måte, er selvfølgelig det beste:)

Jeg kan sikkert lete frem noe forskning, hvis det er av interesse en dag jeg har tid
 
haha! kom inn på forumet nå, så denne tråden, og nå fikk jeg syyyykt lyst på bløtkokt egg!!
 
Jeg skrev at egg ikke 'automatisk' fører til høyt kolesterolnivå, det er jeg selv et eksempel på ;-) Ca 1/3 av befolkningen er kolesterolsensitive. Det er veldig individuelt, så gener og familiesykdommr spiller inn. Jeg har fått beskjed fra både lege og ernæringsfysiologer at jeg kan bare fortsette med mitt vanlige inntak:) De med høyt kolesterolnivå, de som har høye kolesterolnivået i familien eller hjerte-og karsykdommer, må selvfølgelig være forsiktige...Men alt med måte, er selvfølgelig det beste:)

Jeg kan sikkert lete frem noe forskning, hvis det er av interesse en dag jeg har tid

Jeg skrev at egg ikke 'automatisk' fører til høyt kolesterolnivå, det er jeg selv et eksempel på ;-) Ca 1/3 av befolkningen er kolesterolsensitive. Det er veldig individuelt, så gener og familiesykdommr spiller inn. Jeg har fått beskjed fra både lege og ernæringsfysiologer at jeg kan bare fortsette med mitt vanlige inntak:) De med høyt kolesterolnivå, de som har høye kolesterolnivået i familien eller hjerte-og karsykdommer, må selvfølgelig være forsiktige...Men alt med måte, er selvfølgelig det beste:)

Jeg kan sikkert lete frem noe forskning, hvis det er av interesse en dag jeg har tid

Helt enig her:)

Morsomt tema, for dette har jeg lest mye om og jobbet med:)

Egg var på 80-tallet ansett som en versting på kolesterol fronten. Den myten er avkreftet gjennom flere studier.

De som skal være forsiktige er de med FH (familiære hyperkolestremi)
Da ser en gjerne ikke på total kolesterol, men på LDL nivå. ( som skal være under 1,8mmol/l)
Disse anbefales max 2 egg i uken.

Så; egg ER sunt for de aller aller fleste av oss. Jeg spiser mye egg i forbindelse m trening og har nyyydelig total kolesterol:)

Tror vi skal være forsiktig med å skremme hverandre med feil fakta.
Er jo allerede en haug med ting vi skal holde oss unna. Egg er ikke en av de så sant en er frisk og rask:)
 
Back
Topp