Jeg snakker overhode ikke ned kompetansen, men kompetansen er forskjellig med forskjellig fokus under utdanning og opplæring.....og helsestasjonen jobber ut ifrå dei rådene, samt sin 4/5-årige utdanning og yrkeserfaring. Og jobber forøvrig flest helsesøstre der, ikkje jordmødre.Ikkje snakk ned kompetansen der ute - det kjem du ikkje langt med. Einaste eg ber deg om er å ikkje vera så innmari bastant. Sjå ulike syn, og ikkje rakk ned på hverken erfaringane mødrene her ute har, eller kompetansen hjå dei som faktisk skal veilede oss. Vær så snill.
![]()
Noen som har fokus på et fagfelt har større grunnlag for å uttale seg om et tema enn en som har noe mer generell kompetanse om tema. Jeg sa at en helsestasjon ikke er helsemyndigheter, noe som er like riktig som at et legesenter heller ikke er helsemyndigheter. Ingen av disse har myndighet til å komme med offesielle råd. Og igjen, så er det ikke meningen i å være bastant for å være kjip. Denne diskusjonen startet med Mariann87 som svarte med "HAHA, du vet ikke hva du snakker om" argumenter når jeg forsøkte å si at jeg ønsker at mine barn skal sove på eget rom fra lenge før de er et år og forhåpentligvis sove hele natten gjennom. Da må jeg få lov til å argumentere med at helsemyndighetene faktisk anbefaler akkurat det samme som jeg ønsker å bruke når jeg skal oppdra barna mine.
Dette er ikke en random artikkel, dette er de faktiske anbefalningene fra helsenorge og så er det jo opptil de enkelte leger, sykepleiere og jordmødre å tolke det slik de ønsker og gi anbefalninger deretter. På lik linje som man har leger som frarådet influensavaksine så betyr ikke det at det er helsemyndighetene som fraråder dette.
NHI sier at 20-30% barn har problemer med søvn fra 2 års alderen. Bare for det er vanlig, betyr ikke det at man skal avfeie det som normalt. Hadde det vært normalt så hadde det heller ikke vært et tema hos helsemyndigheter:
https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/sovnproblemer-barn
http://nhi.no/pasienthandboka/symptomer/barn/sovnvansker-hos-barn-veiviser-12635.html
Om du føler at dette ikke er et problem hjemme hos dere så er jo det fint, men du kan ikke si jeg snakker ned folk ved å linke til anbefalninger fra helsemyndigheter.