Eget babyrom, eller...?

Ctrl

Gift med forumet
Januar 2017
Julikulene 2020
Jeg er førstegangs, så har tenkt litt på hvordan første månedene blir (om jeg er så heldig å komme så langt). Er 10+4 nå, og har ikke turt å kjøpe noe som helst enda. Blir vel etter OUL. :p

Men planleggingen er i alle fall i gang i hodet. Jeg tenker det er vel normalt å ha babyen på soverommet i starten pga nattmating osv? Hvordan tenker dere gjøre det, evt har gjort det om dere har flere?
Når flytter dere eventuelt på eget rom? Det er vel ganske individuelt.

Takker for innspill :)

Er også førstegangs. Skal ha baby på rommet hvertfall første 6 måneder, må se an hva som funker best for oss underveis :-)

Jeg er førstegangs, så har tenkt litt på hvordan første månedene blir (om jeg er så heldig å komme så langt). Er 10+4 nå, og har ikke turt å kjøpe noe som helst enda. Blir vel etter OUL. :p

Men planleggingen er i alle fall i gang i hodet. Jeg tenker det er vel normalt å ha babyen på soverommet i starten pga nattmating osv? Hvordan tenker dere gjøre det, evt har gjort det om dere har flere?
Når flytter dere eventuelt på eget rom? Det er vel ganske individuelt.

Takker for innspill :)
Med første var det utenkelig for meg med eget rom i starten. Ammet annenhver time på natten første halve året, så der gjorde bedside crib'en susen :) Ved amme (og permisjon-)slutt ble det derimot flytting, dette rundt 8 mnd. Ser for meg samme løsninga denne gang- selv om jeg håper på lavere frekvens på nattammingen :p

Vi hadde bed side crib (men lite brukt :P). Så lenge man ammer så er det veldig greit at den lille sover inne hos dere.
Jeg regner med at min lille kommer til å ligger inne hos oss det første året. Men 6 mnd må du nok ihvertfall beregne :)

Her hadde vi første på samme rom til hun var 14-15 måneder, det fungerte for oss :) Noeannet fungerer for andre :) Men det er vel anbefalt å sove på samme rom de første 6 månedene på grunn av krybbedød :)

Tenker at babyen sover på vårt rom til h*n hvertfall er 6 mnd. Vil også at babyen skal klare å venne seg til å sove på eget rom så vil ikke vente altfor lenge heller..

Frøkna fikk eget rom da hun var 10 mnd, for da begynte hun å våkne av at vi la oss. Lå vegg i vegg med dør direkte fra vårt rom til hennes, veldig kjekt.

De tre hittil har sovet seks timer gjennom natten fra de var tre-fire måneder. Når de var rundt fem måneder våknet de av at vi la oss, de sov fra ni/ti til fem/seks før mat påfyll da vi flyttet dem. Landsforeningen for krybbedød anbefaler at de ligger på samme rom som foreldrene til de er året, men det har ikke funket for oss. Tenker det er helt greit at de sover natta gjennom av seg selv når de er klare for det.

Her sov lille på vårt rom til han var 2, men det var pga. plassmangel... Med denne babyen håper jeg vi er ferdige med å dele rom mellom 6-12 mnd :)

Vi skulle egentlig ha første inn på eget rom etter bare et par uker etter fødsel (hadde ei frøken som skulle bare ligge for seg selv når hun sov, nektet å sove hvis hun lå for nærme noen...) men siden hun var mye syk de første månedene, rs-virus, vannkopper og allergi (fant ut ved 5 mnd alder) ble hun værende inne hos oss i egen krybbe til hun var ca 5 mnd før hun flyttet inn på eget rom og hun sov faktisk mye bedre og hele natta da hun fikk eget rom :) Denne gangen må lille sove hos oss helt til han sover hele natta (mini og frøkna må dele rom en periode etterhvert) :)

Førstemann sov inne hos oss til han var 9 mnd. Det er ikke noe som går an å bestemme før man blir kjent med ungen.. :p

Kommer veldig an på hvor mye de våkner, kanskje sover de over natten fra første stund, hvor ofte spiser de, hvor lett/tungt sover de.. Om babyen våkner hver gang du legger deg blir det kjapt bytta rom ;)

Flyttet han på eget rom rett før han ble 5mnd, da han våknet av oss hele tiden. Hadde madrass inne på rommet hans som vi natt ammet på også la eg han tilbake i sengen sin etterpå og gikk tilbake til vårt rom :-) Han sov mye bedre når han fikk eget rom :-) Nå nekter han å sove i sengen vår, vil ligge for seg selv. Er vi for treg ut av rommet når vi legger han, peker han på døren og vil ha oss ut :-) En som trenger fred og ro

Flyttet han på eget rom rett før han ble 5mnd, da han våknet av oss hele tiden. Hadde madrass inne på rommet hans som vi natt ammet på også la eg han tilbake i sengen sin etterpå og gikk tilbake til vårt rom :) Han sov mye bedre når han fikk eget rom :) Nå nekter han å sove i sengen vår, vil ligge for seg selv. Er vi for treg ut av rommet når vi legger han, peker han på døren og vil ha oss ut :) En som trenger fred og ro

En sånn unge håper jeg at jeg også får :-)

Jeg har samsovet med begge mine første og kommer til å gjøre det med denne også. Rundt omkring til 2

Jeg er også førstegangs. Lille skal sove i en bedside crib ved siden av sengen min, men soverommet til lille skal pusses opp ila juli. Så kjøper vi nok seng, skap etc ila høsten. Vi har ikke plass til noe mer klær eller stæsj på vårt rom, så vi synes det er likegreit å få alt på plass riktig sted med en gang. Rommet er idag bare et gjesterom som ingen noen gang har brukt. Gleder meg til å innrede! Men kjøper nok ikke noe før etter OUL.

Her sov lille på vårt rom til han var 2, men det var pga. plassmangel... Med denne babyen håper jeg vi er ferdige med å dele rom mellom 6-12 mnd :)
Ganske likt som her! Vi delte soverom til han var 22 måneder, regner med at denne får eget rom fra 4-6 mnd, men nattesovingen blir nok på vårt rom en stund lenger enn det ;-)

Jeg er førstegangs. Kommer til å ha babyrommet klart før h*n kommer, men kommer til å ha bedside crib de første mnd så får vi se hvordan det går :-)

Jeg har to barn fra før, det ene har alltid villet sove alene, det andre ville stort sett sove hos oss. Hun lå stille (noen sparker så fælt..) og var på ingen måte forstyrrende i sengen. Kan jeg velge, vil jeg heller ha et barn som nyter samsoving enn et svært selvstendig som helst vil sove alene. Tilknytningshormonene blomstrer hos både foreldre og barn når man sover sammen :)

Jeg har to barn fra før, det ene har alltid villet sove alene, det andre ville stort sett sove hos oss. Hun lå stille (noen sparker så fælt..) og var på ingen måte forstyrrende i sengen. Kan jeg velge, vil jeg heller ha et barn som nyter samsoving enn et svært selvstendig som helst vil sove alene. Tilknytningshormonene blomstrer hos både foreldre og barn når man sover sammen :)

Uff, hos meg var det helt motsatt. Hadde tilknytningsproblemer som ble til en fødselsdepresjon, og noe av problemet lå i at jeg aldri fikk være i fred, verken natt eller dag. Men jeg er ganske vrang på soving, taklet dårlig nattevåk. Vi samsov mest fordi det var den eneste måten å få noe særlig søvn på. Når frøkna nå av og til kommer til oss om natta, så går jeg faktisk og legger meg i hennes seng :p

Heldigvis har vi større seng nå enn sist, og jeg er nok mer forberedt og vet hva jeg går til.

Back
Topp