Egenmelding eller sykemelding?

Nord84

Elsker forumet
Juligull2021
Hei.

Denne runden med prøverør har jeg valgt å være mest mulig på jobb og har tenkt å bruke egenmelding de dagene jeg har reist på kontroll. Er usikker på om sykehuset gir sykemelding for de enkeltdagene.
Nå mener sjefen min at jeg ikke kan bruke egenmelding fordi jeg ikke er syk, og har foreslått at jeg heller skal bruke mine egne avspaseringstimer:yuck: Hva har dere gjort?
Kan man virkelig ikke bruke egenmelding når man er til behandling?

Har man ikke rett på fri når man har time i spesialisthelsetjenesten? Jeg har bare sagt til sjefen at jeg har time og blir borte så og så mange timer osv.. Du kan få bekreftelse på at du har vært der hvis arbeidsgiver trenger det.

Jo, man har jo det, men må man da enten søke velferdspermisjon eller få sykemelding? Trodde man kunne bruke egenmelding til slike dager. Er jo ikke syk, men under behandling:bored:

Jeg sa i hvertfall bare i fra de dagene det gjaldt (veldig få da jeg raskt blir sykemeldt hver runde)

Vi får dekt alle legetimer på jobb :-) Er en gode vi har iallefall.

Og så pleide jeg avspasere etter innsett og slike ting.. Det var snakk om kanskje 1-2 timer.

Vet ikke helt kravene til egenmelding, skal vel kanskje egentlig brukes når man er syk.. Men om de kan kreve det??

Ja, men en annen leder jeg har hatt sier man kan bruke egenmelding siden man er til behandling.
Eneste grunnen til at sjefen min vil at jeg skal bruke sykemelding er fordi da får hun betalt for meg, og slipper ekstrakostnader siden hun må leie inn vikar. Men vet også at man kan søke velferdspermisjon, men det er vel litt sent å gjøre i etterkant av timen

Jeg ble sykemeldt av fastlegen for kontroller/uttak/innsett. :) Sendte bare melding til fastlegen i app'en de har, så ordnet det seg. Hadde avtale om det på forhånd.

Jeg tok egenmelding en gang og sykemelding gjennom fastlegen en annen gang. Tredje gangen husker jeg ikke hva jeg gjorde

Brukte velferdspermisjon de gangene jeg brukte hele dager, ellers så fikk jeg bare "fri" hvis jeg f.eks. var borte en halv dag :)

Får perm med lønn for sånt. Aldri vært noe problem og jeg har hatt mye sykehustimer opp gjennom. Har det vært hele dager så har jeg i utgangspunktet søkt om perm med lønn, men så har det blitt omgjort til sykemelding hvis jeg har hatt behov for det.

Jeg brukte egenmelding vet to tilfeller, fordi klinikken ikke ville sykemelde (man har strengt tatt ikke rett på sykemelding, med mindre man blir dårlig av behandlingen eller behandlingen krever at man ikke arbeider for å ha effekt). Senere fikk jeg vite at min arbeidsplass gir velferdspermisjon ved slike tilfeller, så da brukte jeg det.

Egenmelding er strengt tatt ikke lov det heller når det ikke gjelder faktisk sykdom, men arbeidsgiver visste jo ikke at jeg ikke var syk så... :rolleyes:

Ifht sykemld får arbeidsgiver dekket dersom det er søkt om refusjon pga høyt fravær i forkant hos nav, hvis ikke må du bruke 16 dager først. Men egenmld dager går fort om du bruker de på slike ting...

Så bra du fikk sykemelding. Kjedelig å brukte avspasering når man ikke trenger. Jeg har brukt sykmelding og egenmelding ved mine forsøk, men har ikke fortalt noe om ivf forsøkene på jobb.

Så bra du fikk sykemelding. Kjedelig å brukte avspasering når man ikke trenger. Jeg har brukt sykmelding og egenmelding ved mine forsøk, men har ikke fortalt noe om ivf forsøkene på jobb.
Ja, ordnet seg☺️ Synes ikke man skal være nødt til å bruke avspasering når man har rett til helsehjelp. Hadde nok brukt egenmelding dersom jeg ikke hadde vært åpen om dette på jobb, men der vet alle hvorfor jeg er borte så derfor var sjefen streng på at jeg ikke kunne bruke egenmelding.

Hei.

Denne runden med prøverør har jeg valgt å være mest mulig på jobb og har tenkt å bruke egenmelding de dagene jeg har reist på kontroll. Er usikker på om sykehuset gir sykemelding for de enkeltdagene.
Nå mener sjefen min at jeg ikke kan bruke egenmelding fordi jeg ikke er syk, og har foreslått at jeg heller skal bruke mine egne avspaseringstimer:yuck: Hva har dere gjort?
Kan man virkelig ikke bruke egenmelding når man er til behandling?[/QUOT

Her fikk jeg dekt alle mine legetimer jeg hadde mens jeg var på jobb. Ved uttak og innsett får man ofte sykemelding de tre/5 dagene det gjelder.

Back
Topp