Egenandel ved kontroll

Jeg har heller ikke betalt noe for mine kontroller eller blodprøver..

Jeg synes det virker som man har rett til å få dekket alt som gravid, så lenge det er kontroller/prøver som har med graviditeten å gjøre.

http://www.norden.org/no/norden-for...-i-norge/helsetjenester-og-behandling-i-norge

"Blir du innlagt på sykehus og er medlem av den norske folketrygden, skal du ikke betale for behandling, medisiner eller sykehusoppholdet. Gravide skal heller ikke betale for kontroll under svangerskapet. Barn under 16 år betaler ikke for medisinsk behandling, og barn under 18 år betaler heller ikke for psykologisk behandling.

Du kan ha rett til å få dekket deler av utgiftene dine til behandling hos ulike grupper av helsepersonell, til legemiddel, næringsmiddel eller medisinsk forbruksmateriell. Ta kontakt med HELFO for å få vite hvordan du skal gå fram."

http://www.helfo.no/privatperson/de...ider/sykehus-og-poliklinikk.aspx#.Uo8h_x8s5ks

Denne var til svar til Niri sitt innlegg.

Takk for svar! :) Vet du hvor kan jeg finne dette skriftlig? Jeg spurte nemlig sist jeg var hos legen om det ikke var gratis fordi jeg var gravid, men fikk bare et surt nei tilbake av resepsjonisten. Vanskelig å argumentere mot det :P

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Da jeg falt av hest i forrige svangerskap og var inn på sykehus med mulige løse beinsplinter så gjorde sykehuset om at det handlet om svangerskapet så jeg skulle slippe å betale. Fikk også regning etter en bilkrasj seint i forrige svangerskap, ringte og fikk høre de hadde gjort en feil. :) alt gravidrelatert er gratis, men noen legesenter tar betalt for glukosetest (test for svangerskapsdisbetes). :)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har ikke betalt for noen av mine timer verken no eller sist svangerskap. jeg var til og med inne for noe helt annet en graviditeten sist uke og jeg skulle ta å betale så fikk jeg spørsmål om jeg var gravid og da skulle jeg ikke betale :P

Takk for svar! :) Vet du hvor kan jeg finne dette skriftlig? Jeg spurte nemlig sist jeg var hos legen om det ikke var gratis fordi jeg var gravid, men fikk bare et surt nei tilbake av resepsjonisten. Vanskelig å argumentere mot det :P

Jeg henta ny sykemelding en gang i resepsjonen, og hun dama så at den lå under svangerskap og sa at da ble den gratis... Aner ikke om det står noen plasser. Men det er jo også svangerskapsrelatert!

Nocturne har lagt ved noen linker lenger oppe her! Du skal ikke betale noe som er svangerskapsrelatert, ta kontakt med Helfo om du ikke får hjelp av legekontoret.

Betalte ingenting sist bortsett fra når vi tok celleprøve eller hva det no heter, da måtte jeg betale for utstyret hu brukte :p

Aldri betalt noe. Ikke for blodprøver, celleprøve eller urinprøver:) veldig deilig!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Aldri bet noe:))

Jeg er snart 13 uker og har ennå ikke vært på første svangerskapskontroll. Var syk i uke 10, og måtte da betale selvom det viste seg å være svangerskaps-relatert. Fikk inntrykk av at det var fordi jeg ikke hadde vært på den første kontrollen enda og blitt "registrert" som gravid.....

Jeg er snart 13 uker og har ennå ikke vært på første svangerskapskontroll. Var syk i uke 10, og måtte da betale selvom det viste seg å være svangerskaps-relatert. Fikk inntrykk av at det var fordi jeg ikke hadde vært på den første kontrollen enda og blitt "registrert" som gravid.....
Da synes jeg du skal sende inn en klage. Jeg hadde heller ikke første ordentlige kontroll før i uke 10-12, men måtte innom noen ganger før dette fordi jeg kasta opp alt jeg spiste og dermed trengte sykemelding.

Back
Topp