Egen mobil

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Jeg kan ikke helt tro at jeg spør om dette, men når har dere tenkt at barna skal få egen telefon?

Jeg trodde problemstillingen lå langt fram i tid, men nå opplever jeg allerede press for å gi 2-åringen min egen mobil.[8|] Han har allerede en gammel iphone uten simkort, som han bruker til spill. Besteforeldrene synes det hadde vært sååååå flott om han fikk seg et kontantkort, og kunne ringe dem når han ville med fri-familie.[8|] Jeg sa nei før jeg en gang tenkte meg om, men trenger noen argumenter her likevel. Jeg er litt usikker på hvorfor jeg er så utrolig negativ, så det kan være muligheter for å overtale meg.

Hva skal dere gjøre? Trodde ikke de fikk telefon før skolealder jeg?

hahahahahaha, NEI. et så lite barn, har i mine øyner, ingenting med en tlf å gjøre. låne våres å ringe, lære seg å taste/trykke er en ting, men egen mobil, nei da får argumentene bare være, hadde aldri syns noe om det. syns 2 års-stadiet er litt vel tidlig for allslags duppeditter jeg da..

så det var mitt svar[:)]

Tenk så multitekniske disse små kommer til å bli! Helt utrolig hva de vokser opp med i forhold til hva vi gjorde.

Jeg tenker litt mer på stråling og sånn jeg- stråling fra mobiltlf skal jo ligge langt under det som er farlig, men jeg er litt skeptisk likevel. Tenker at dette med telefon kan vente til hun forstår litt mer av det. Jeg forstår likevel at du spør, for jeg kan ikke se noe galt i at han ringer med fri familie til besteforeldre osv., dersom han ikke har muligheten til å ringe noen andre. Dersom besteforeldrene syns det er greit å bli oppringt når som helst, for det må de jo da være forberedt på, og kanskje mange ganger om dagen..
Det jeg kan se for meg med Alma, er at det ville blitt mange små kriser dersom besteforeldrene ikke svarte eller lignende... Foreløpig har hun en leketelefon som hun utrolig nok er fornøyd med.. og sier hun at hun vil ringe f.eks. mommo, så ringer vi med min telefon. Hun får også lov til å late som hun ringer med min telefon når hun vil.

Men noen virkelig gode motargumenter tror jeg faktisk ikke at jeg har..! Det strider jo imot alt vi har lært og hørt og "sunn fornuft", men som du sier, jeg vet ikke helt hvorfor...Fri familie og sånt noe eksisterte jo ikke før, ting er i forandring, så vi må kanskje også forandre argumentene våre!

Det har ikke vært i mine tanker engang....

Kanskje om en 6 år eller noe kan det være noe å tenke på [:D]

He, he såpass[:D] Har ikke vært spørsmål hos det fra min 6-åring enda. Regner med at "presset" kommer i skolealder.

Har ikke vært noe tema her enda; og tenker at hun får klare seg med å låne våre telefoner en stund til... Prøver å bruke hjemmetelefonen mest mulig når hun skal snakke mtp økt risiko for hjernesvulst.. Er vel noe usikkert om dette er faktum, men tenker det er best å være på den sikre siden.

Blir ihvertfall ikke før skolealder. Frem til den tid låner hun vår mobil om hun gjerne vil ringe besteforeldre. Ikke så veldig ofte hun spør om det foreløpig. [:)]

En ting man bør være obs på når det gjelder mobil til barn er at de alltid har mulighet til å ringe nødnummeret. Ikke veldig populært på sentralene der har jeg hørt. [;)]

ORIGINAL: *trinemor*

Det har ikke vært i mine tanker engang....

Kanskje om en 6 år eller noe kan det være noe å tenke på [:D]

Det var ca da jeg trodde spørsmålet skulle komme også ja.

ORIGINAL: magelykke

Har ikke vært noe tema her enda; og tenker at hun får klare seg med å låne våre telefoner en stund til... Prøver å bruke hjemmetelefonen mest mulig når hun skal snakke mtp økt risiko for hjernesvulst.. Er vel noe usikkert om dette er faktum, men tenker det er best å være på den sikre siden.

Uff, ja, slik tenkte jeg også helt til fasttelefonen ble ødelagt, og jeg ikke har fått somlet meg til å kjøpe en ny. Nå lar jeg ham ringe fra min mobil, selv om det også er en iphone, ikke akkurat telefonen med minst stråling heller.[&:]

Kanskje den beste løsningen min er å kjøpe ny hjemmetelefon, og lære ham å bruke den. Da kan han fremdeles ringe uten hjelp, jeg slipper å gi ham egen telefon, og han slipper potensielle risikoer ved å bruke mobil.

ORIGINAL: Neom

Blir ihvertfall ikke før skolealder. Frem til den tid låner hun vår mobil om hun gjerne vil ringe besteforeldre. Ikke så veldig ofte hun spør om det foreløpig. [:)]

En ting man bør være obs på når det gjelder mobil til barn er at de alltid har mulighet til å ringe nødnummeret. Ikke veldig populært på sentralene der har jeg hørt. [;)]

Det hadde vært et godt argument. Hadde det bare ikke vært for at farmor jobber på amk, og mener at hele problemet er oppblåst i media.[>:]

ORIGINAL: almara

Tenk så multitekniske disse små kommer til å bli! Helt utrolig hva de vokser opp med i forhold til hva vi gjorde.

Jeg tenker litt mer på stråling og sånn jeg- stråling fra mobiltlf skal jo ligge langt under det som er farlig, men jeg er litt skeptisk likevel. Tenker at dette med telefon kan vente til hun forstår litt mer av det. Jeg forstår likevel at du spør, for jeg kan ikke se noe galt i at han ringer med fri familie til besteforeldre osv., dersom han ikke har muligheten til å ringe noen andre. Dersom besteforeldrene syns det er greit å bli oppringt når som helst, for det må de jo da være forberedt på, og kanskje mange ganger om dagen..
Det jeg kan se for meg med Alma, er at det ville blitt mange små kriser dersom besteforeldrene ikke svarte eller lignende... Foreløpig har hun en leketelefon som hun utrolig nok er fornøyd med.. og sier hun at hun vil ringe f.eks. mommo, så ringer vi med min telefon. Hun får også lov til å late som hun ringer med min telefon når hun vil.

Men noen virkelig gode motargumenter tror jeg faktisk ikke at jeg har..! Det strider jo imot alt vi har lært og hørt og "sunn fornuft", men som du sier, jeg vet ikke helt hvorfor...Fri familie og sånt noe eksisterte jo ikke før, ting er i forandring, så vi må kanskje også forandre argumentene våre!

Dersom han får egen telefon, så får besteforeldrene bare ta konsekvensene av det dårlige forslaget sitt.[>:] Selvfølgelig ville han ringt alt for ofte, og jeg ville lagt telefonen på nattbordet hans om natten. "Når du våkner i natt, så kan du ringe mormor heller enn å rope på pappa."[8D] De tar ikke telefonen når de er på jobb når vi ringer nå heller, så jeg vet han takler den biten fint.

Jeg forstår jo besteforeldrene også. Vi har flyttet til andre siden av landet, og de synes de ser barnebarna alt for sjeldent.[&:] Så har jeg aldri likt å basere valg på hva "alle mener" eller "sunn fornuft", og jeg misliker meg selv når jeg bestemmer meg først, og leter etter argumentene etterpå, slik som jeg gjør nå.[&:] Jeg får vel først prøve at han får ringe oftere med andre telefoner, og holde et hurtigkurs i skype for de som ikke kan det.

Seriøst??? mener du at en 2 åring trenger mobil? Kunne aldri falt meg inn å kjøpt det til han nå! Om han skal ringe noen så får han låne mobilen vår. Syns ikke mobilen skal være noe leketøy (noe jeg mener det blir om en 2 åring får det), Det har jo vert oppslag i media flere ganger om stråling og at strålingen kan gå 5 cm inn i hjernen.

Dette syns jeg høres helt rart ut!!!! Alt for tidlig om en 2 åring skal ha mobiltlf.. Ærlig talt - vet ikke helt hva de gjør om de trykker og taster på en mobiltlf vel?

Frøkna her får snakke med besteforeldrene på tlf innimellom - men det er det. Hun kan være like fornøyd med en leketlf. Tenker også på mobiltlf og strålingsfare - greit å ikke introdusere mobil for tidlig!

Tidene har virkelig forandret seg. Jeg fikk min første mobil på 1. år på videregående.!!!! Skremmende!

Jeg fatter og begriper ikke hva et så lite barn skal med mobil. De kan jo ikke snakke skikkelig en gang.
Her er det KUN leke tlf.
Vet om noen som faktisk ga sin 1,5-2 åring mobil,HELT IDIOTISK spørr du meg altså.[8|]

hehe siden Linus ikke kan si hei engang er ikke akkurat det noe vi vurderer. Men han har en ipod som han spiller på(egentlig sambo sin men Linus har overtatt den[8D])
Eldste fikk mobil da hun var 7 år for hun gikk ikke på sfo og var defor alene når hun kom hjem fra skolen og jeg var på jobb.
Mellomste fikk mobil i sommer. han er snart 10 år.

dette med tlf har jeg ikke tenkt på.
blir ikke tlf på noen år hvertfall. hehe.

sebastian er glad i å snakke litt i min tlf hvis jeg ringer bestemoren hans eller noe.

Nei, her bruker hun skype når hun skal snakke med besteforeldrene. Mobil får hun ikke på lenge enda av 3 grunner: stråling, fare for å ringe nødnummer og andre nr til ukjente og så har jeg som prinsipp at de får ikke mobil tlf før de kan betale for den selv (dersom det ikke er slike grunner som sistemannimagen nevner da).

Hehe, dette ble en morsom diskusjon- virkelig noe å hisse seg opp for [8D]
Je har ikke tenkt tanken engang jeg altså, men jeg skjønner På en måte at besteforeldrene tenker tanken. Jeg ser bare pÅ svigermor hvor sårt det er å bo langt unna.. Men vi bruker Skype endel med hun, så får de sett hverandre også, og litt på våre og hennes premisser, ikke i tide og utide og når Teodor har lyst.
Når det er sagt ser vi godt hvor mye mer teknisk han er ift hva vi var da vi var små.
Han elsker å spille på iPod'ene våre. Skyver av tastelåsen og finner "talking tom" selv og begynner å prate med katta på spillet [:D]
Jeg tror forresten også det hadde vært fare for endel nødnummer-ringing om han skulle hatt tilgang på telefon med sim-kort i (forsåvidt holder det jo at det er batteri i), for han er ekstremt opptatt av å ringe brannmann sam og overfallet alle telefonkiosker han kommer over [:-]

Her er det leeeeenge til mini skal ha egen telefon.

Er utrolig skeptisk til hva mobilbruk gjør med barn mtp stråling - så blir spennende å se om det har kommet mer forskning på det innen vi trenger å vurdere tidspunkt for å gi Olalai mobil.

ORIGINAL: mammatilstorm

Jeg fatter og begriper ikke hva et så lite barn skal med mobil. De kan jo ikke snakke skikkelig en gang.Her er det KUN leke tlf.
Vet om noen som faktisk ga sin 1,5-2 åring mobil,HELT IDIOTISK spørr du meg altså.[8|]

Min gutt snakker skikkelig.[8|] Han snakker klissete, men skikkelig, med ordforråd og setninger som en voksen. Han kan ringe selv til nummer som er forhåndslagret på telefonen, og han kan koble til handsfree selv. Dersom jeg hadde krevd at han klarte seg med en leketelefon når han vil ringe besteforeldrene, så ville han blitt veldig frustrert, og jeg ville sannsynligvis blitt gjort arveløs.

Back
Topp