Efedrin...har deres unger brukt det??

Sønnen min har brukt efedrin et par-tre ganger, og jeg har gitt han det til han har vært kvitt hosten. Og neste gang han evnt blir forkjølet igjen så er det bare på gi han det igjen, men se på utløpsdatoen først[;)]

Haily fikk efedrin første gang da hun var 9 uker, med en sånn 5-7 dager på, 4 dager av. Hjalp litt i begynnelsen, ikke noe hyperaktivitet her..hun sov faktisk utrolig godt[;)] Men så fikk hun påvist astma da hun var 4,5mnd så ikke rart den hadde dårlig effekt.

Noah derimot, ble en smule mer hyper enn storesøstra. Så vi gir minimalt med mikstur om han får behov.

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ORIGINAL: Heijdii

Gutten min fikk det engang, å får det aldri igjen.. han ble HYPER , hoppet rundt i flere timer..
var helt sinsykt!!!

gutten vår fikk det en gang i dag. og han ble ikke hyper.....
Har ikke merket noe på han...ennå...

Det skal du være glad for, begge ungene til en vennine ble det også..
hehe..

Gutten min fikk det engang, å får det aldri igjen.. han ble HYPER , hoppet rundt i flere timer..
var helt sinsykt!!!

hehe..

Har samme erfaring som deg Heidi.. og jeg skal aldri aldri gi henne det igjen. Var vondt å se på henne.

N fikk det mot hoste da han var ca året. Hjalp ingenting mot det, men han ble utrolig våken[>:]

Nå gir vi det ved falsk krupp anfall som han er plaget med. Eneste som hjelper han da, så då får han heller være våken enn å ha pustevansker. ikke så ofte vi trenger gi det gudsekjelov da.

dersom barnet fremdeles har behov for efedrin lang tid etter antibiotikakuren ville jeg tatt det med til legen igjen. dette for å undersøke om infeksjonen er over. efedrin er en ganske sterk slimløsnede mikstur, så ville ikke brukt det lengre enn nødvendig da.. dersom barnet ikke er tett lengre er det vel bare å slutte? jeg brukte det til ene barnet mitt da det var 5 uker.. husker ikke om jeg fikk beskjed om max lengde å bruke det men ga vel bare når jeg så barnet var tungpustet. tok ikke så mange dagene før det var bra ihvertfall.

Minste her fikk det etter falsk krupp og hoste... Aldri i verden om han skal få den igjen... Vi ble advart om søvnløse netter så lenge han fikk den, og den eneste gangen han fikk hadde vi den verste natta EVER... Ikke bare våken,men hyper og urolig osv osv...

Jeg gir efedrin i 2-3 kvelder, spørs hvor tette og hvor gjøende hosten er.
Har blitt bedre etter 2 døgn, men de får bare like før de legger seg. Da sover de godt.

ORIGINAL: * Lykkelig Mamma_84*

Sønnen min har brukt efedrin et par-tre ganger, og jeg har gitt han det til han har vært kvitt hosten. Og neste gang han evnt blir forkjølet igjen så er det bare på gi han det igjen, men se på utløpsdatoen først[;)]

Man skal ikke gi ungene sterke sentralnervrestimulerende stoffer (noe Efedrin er: Det øker produksjonen av noradrenalin i nerveendene og stimulerer beta/alfareseptorer i nervesystemet, noe som gjør at det er på den offisielle idretts-dopinglisten) på den måten hver gang de blir forkjølet. Hoste er faktisk en funksjon i kroppen som har en hensikt i å rense unna bakterielt slim som legger seg der. Hvis man hele tiden skal undertrykke naturlig kroppslige reaksjoner ved hver minste forkjølelse er det ikke rart man ender opp med både krupp, falsk krupp, lungebetennelser, astma og det som værre er.

Hun har fått en gang, hadde ikke noe spes virkning på henne! 

Vi har brukt, men husker ikke hvor lenge vi brukte det i strekk(syns det virket rakt så det var sikkert ikke lenge!). Brukte det litt ved behov...sovner hun om kvelden uten masse hosting og brekninger, har vi ikke brukt den. Men sliter hun masse, har vond hoste og ikke får sove,kan vi gi henne litt.

ORIGINAL: Fridasinmamma

var helt sinsykt!!!

hehe..

Har samme erfaring som deg Heidi.. og jeg skal aldri aldri gi henne det igjen. Var vondt å se på henne.

nedig at det varierer å mye. Det funket kjempegodt hos lillemor, hun sluttet og hoste og fikk endelig til å sove om nettene(istedet for å ligge å hoste)

Jenta mi har fått efedrin før hun fikk astma medisiner. Den hjalp godt på henne. Hun ble søvnig av den, mens jeg har hørt andre blir hyper. Men hvor lenge av gangen vet jeg ikke.

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: * Lykkelig Mamma_84*

Man skal ikke gi ungene sterke sentralnervrestimulerende stoffer (noe Efedrin er: Det øker produksjonen av noradrenalin i nerveendene og stimulerer beta/alfareseptorer i nervesystemet, noe som gjør at det er på den offisielle idretts-dopinglisten) på den måten hver gang de blir forkjølet. Hoste er faktisk en funksjon i kroppen som har en hensikt i å rense unna bakterielt slim som legger seg der. Hvis man hele tiden skal undertrykke naturlig kroppslige reaksjoner ved hver minste forkjølelse er det ikke rart man ender opp med både krupp, falsk krupp, lungebetennelser, astma og det som værre er.

Jeg gir han ikke det om han blir snuffsete! Men sønnen min er veldig plaget med sterk hoste da med slim og tett i pusten i forbindelse med forkjølelse, og da er det overhodet ikke skadelig å gi han efedrin!!
Og normalt friske unger er ikke akkurat forkjølet hver mnd, så da tror jeg ikke at efedrinen undertrykker noe som helst. Alt med måte!

Back
Topp