Efedrin...har deres unger brukt det??

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Hvor lenge kan man bruke efedrin i strekk?
Er min sønn på 2 1/2 år som har fått resept på dette, pga hoste og tetthet.
Men legen sa ikke noe om hvor lenge han kunne bruke det.

Han fikk også Ery-Max for noe legen trodde var lungebetennelse. Og det er vel 10 dager.
(mener han sa det)

ingen som har unger som har brukt efedrin?

ORIGINAL: bondekone

her får jentungen det enda til tider

hva mener du med enda?
hvor lenge i strekk kan man bruke det?

Jo, men dette er jo en hostesaft. Skal ikke brukes så-og-så lenge som en kur.

Han har brukt Efedrin ja men husker ikke om legen sa hvor lenge han kunne bruke det i strekk...[8|]

ORIGINAL: Febbis

Jo, men dette er jo en hostesaft. Skal ikke brukes så-og-så lenge som en kur.

vet dette...men de fleste hostesafter/nesesprayer/paracet skal man ikke bruke mer en så og så mange dager...

ORIGINAL: Kittekat

Fikk beskjed om max 7-10 dager.

oki. takk for svar[:D]
Var noe sånt jeg tenkte også...

Dette står i felleskatalogen
Forsiktighetsregler. Brukes med forsiktighet ved for høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, ved digitalisforgiftning, hvis man har for mye skoldbrukskjertel-hormon (thyreotoksikose) eller ved dårlig kontrollert sukkersyke. Legen din bør få vite det dersom du har noen av disse problemene. Effekten blir dårligere ved langvarig bruk (etter 4-5 dager), men bedres etter noen dagers avbrudd i behandlingen. Det er fare for misbruk av preparatet. 

ORIGINAL: trampe80

Dette står i felleskatalogen
Forsiktighetsregler. Brukes med forsiktighet ved for høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, ved digitalisforgiftning, hvis man har for mye skoldbrukskjertel-hormon (thyreotoksikose) eller ved dårlig kontrollert sukkersyke. Legen din bør få vite det dersom du har noen av disse problemene. Effekten blir dårligere ved langvarig bruk (etter 4-5 dager), men bedres etter noen dagers avbrudd i behandlingen. Det er fare for misbruk av preparatet. 

takk for svar[:D]
Kunne vel egentlig funnet dette selv,hehe...men orket ikke tenke[8D]
Han har diabetes,men det fikk legen vite om.

Jeg fikk efedrin til junior for 1,5 uke siden. Brukte det frem til i går, men synes ikke det ga noe effekt (han har ekstremt mye slimhoste). Så nå har jeg tatt en pause, og gått over på annen reseptfri hostesaft for slimhoste. Hvis hosten ikke er bra om en ukes tid, så skal jeg prøve meg på efedrin igjen.

Vi har en sønn som går på det/gjorde det en pause no.
Da skulle vi ta 5ml x 4 for dagen i 4dager.

Fastlegen (som vi byttet) til sønnen vår foreskrev Efedrin fordi han hostet. Dette uten å sjekke eller tenke seg om alternativer. Vi ga han ikke efedrin ettersom det har narkotiske tendenser og bivirkninger, spesielt på barn. I mine øyne skal Efedrin være absolutt siste stopp, og alt for mange leger skriver ut Efedrin uten å tenke seg om. Barn kan bli ruset/dopet av det, få synsforstyrrelser, hyperaktivitet og mye mareritt, og det skjer ganske ofte, altså ikke en sjelden bivirkning.

Jeg har gitt til datteren min.. da var hun litt under 2 år.. og aldri igjen for å si det sånn.........

ORIGINAL: Kal-El

Fastlegen (som vi byttet) til sønnen vår foreskrev Efedrin fordi han hostet. Dette uten å sjekke eller tenke seg om alternativer. Vi ga han ikke efedrin ettersom det har narkotiske tendenser og bivirkninger, spesielt på barn. I mine øyne skal Efedrin være absolutt siste stopp, og alt for mange leger skriver ut Efedrin uten å tenke seg om. Barn kan bli ruset/dopet av det, få synsforstyrrelser, hyperaktivitet og mye mareritt, og det skjer ganske ofte, altså ikke en sjelden bivirkning.

Jeg er så enig i det du sier her. Vi slet med falsk krupp og endte på legevakta, legen forskrev efedrin til Even på 1,5 år, dette hadde ingen effekt i det hele tatt, så dagen etterpå endte vi opp på sykkehuset og fikk god hjelp. 2 dager senere var vi tilbake på legevakten, var en mann på 50 + som hadde vakt, han var ambulanselege og hadde jobbet som det i 30år.
Han ble forbanna da jeg fortalte at vi hadde fått efedrin, han sa at han i løpet av sin karriere hadde skrevet
ut resept på dette kun 1 gang og det med "kniven på strupen". Han bladde opp i boka og jeg måtte lese høyt det han hadde gulet ut under legemiddelet, bla. at det hjelper kun ved moderate pustevansker og kan gi hyperaktivitet.

Jeg har brukt det flere ganger på datteren min. Kjempegod effekt her ihvertfall. Har brukt det et par dager etter hosten har gitt seg som regel ikke brukt det mer enn 5-6 dager. Ingen bivirkninger det hele tatt her

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg har gitt til datteren min.. da var hun litt under 2 år.. og aldri igjen for å si det sånn.........

hvorfor ikke?
Bare lurer....trenger all erfaring dere har...

Gutten min fikk det engang, å får det aldri igjen.. han ble HYPER , hoppet rundt i flere timer..
var helt sinsykt!!!

Da småen fikk det sa legen at dersom det ikke ga positiv effekt etter 5 dagers bruk var det ikke vits å gi det mer [8|]
Fungerte fint her, trengte bare bruke det 2-3 dager.. Ingen hyperaktivitet eller søvnløshet [:)]

Her får mistemann ved behov.
Men har var virkelig syk her i okt, da fant dem ut at han hadde begynnende astma, å brukte det nesten en mnd i strekk før han ble bedre.
Så bruk så lenge du føler han trenger.
Når han virker bra så bare slutter du å ser ann om han trenger mer senere[:)]

ORIGINAL: Heijdii

Gutten min fikk det engang, å får det aldri igjen.. han ble HYPER , hoppet rundt i flere timer..
var helt sinsykt!!!

gutten vår fikk det en gang i dag. og han ble ikke hyper.....
Har ikke merket noe på han...ennå...

Back
Topp