EEG på 2 åring

M1979

Forelsket i forumet
2 åringen vår må gjennom  EEG da han hadde et krampeanfall i helga. Jeg leser litt forskjellig på nett om hvordan det gjøres, noen med erfaringer med EEG hos barn? Får de beroligende eller ikke? Hvor lang tid tar selve testen? Får så små elektroder på hodet eller en hette med elektroder på?

Hei!!

Datteren min tok EEG tideligere i år ved Ullevål sykehus. Gikk mye bedre enn jeg trodde. Hun fikk små elektroder på hodet og så ble det satt en hettelignende over for å holde de på plass. Det var noen herlige folk som jobbet der:)
De hadde bæbar dvdspiller og hun fikk velge hvilken film hun ville se på. Valgte postmannpat. Mener å huske det var 45min. Mot slutten så tok de sterkt lys mot ansiktet hennes. Hun fikk ikke noe beroligende.
Hun er nå 4 1/2 år.

Mary tok eeg da hun var 3 uker ca, det tok ca 15-20 min om jeg ikke husker feil. Jeg måtte holde henne rolig mens det sto på. Mary fikk elektroder festa til hodet som vi måtte vaske ut etterpåemoticon

er det vanlig eeg eller søvn eeg?

min måtte ta søvn eeg, det ble likt gjort som de skriver lenger oppe, bare at han skulle sove...de får ikke noe beroligene da dette "forstyrrer" signalene i hjernen. det er viktig at de er slik de er normalt for at de skal se om noe er "feil" i signalene...

lille assa 75 skrev:
er det vanlig eeg eller søvn eeg?

min måtte ta søvn eeg, det ble likt gjort som de skriver lenger oppe, bare at han skulle sove...de får ikke noe beroligene da dette "forstyrrer" signalene i hjernen. det er viktig at de er slik de er normalt for at de skal se om noe er "feil" i signalene...

Regner med det er vanlig EEG, for de nevnte ikke noe om søvn EEG. Får vel innkallingen i løpet av uka så får håpe det står litt mer info der. 

Standard EEG foregår som dette de tre stedene jeg har vært på.

Kobler på elektroder med paste på hodebunnen, vasker hodebunnen først, kommer de med en grå "vaskeveske" så spør om de har en grønn, mye mer skånsom for huden.

Så setter de på paste, ser ut såm hårpaste, også trykker de forstiktig elektrodene på plass i pasten. Så setter de myke "lapper" på pasten og drar på ungen en hette. Hele greia er smertefri men hetta kan stramme litt.

Så starter de EEG, de pleier å ta ca 20-30 min med eeg, og de fleste gangene så kjører de på slutten et blinkende lys. Strobelys heter dette. Som regel sitter barnet i fanget ditt da dette ofte er beroliegnde for barnet. Når de kjører lyset burde du snu deg vekk, for hos meg frembringer dette kvalme.

Så kobler de av og vasker håret fri for paste.

Jenta vår var igjennom denne undersøkelsen ved 22 mnd og igjen eitt år seinare. Du skal møte opp til avtalt tid, barnet skal ha reint hår utan gelé, skum og andre stylingprodukt :D

Hos oss sat jenta på fanget mitt (mormor sitt fang andre gongen, det er litt kjekt å ha med seg ein annan voksen, synest eg) og fekk eit bord med mange forskjellige leiker trilla inn framfor seg. Dei var to sjukepleiare som ordna med ledningane, ein laga klattar med "salve" i håret på ho, den andre festa elektrodane. Til slutt fekk ho ei nettinghette over det heile, ho såg ut som ein surra svinesteik.

Sjølve undersøkelsen tok ca 20 min, då skulle ho berre sitte heilt vanleg på fanget og leike med det ho ville. Eldre barn og voksne skal sitte mest mulig i ro, for små barn er berre kravet at dei må sitte stille nok til ikkje å rive av seg ledningane.

Undersøkelsen blir avslutta med at det vert plassert ei lita lampe med skarpt lys framfor ansiktet til barnet, og så blinkar lyset med ulik hastighet.

Når dåke er ferdige blir elektrodane fjerna og du og barnet går inn på eit anna rom der det er nokon som vaskar håret til barnet. For oss var det hårvasken som var det verste, resten var piece of cake, til tross for veeeldig engstelig barn. Fekk premie og diplom etterpå, begge gongar :o)

Takk for svar. Skjønner at selve testen ikke er så ille, men utfordringern blir å holde en 2 åring i ro så lenge det trengs... Vi får ta med vår bærbare dvdspiller i håp om at den kan kjøpe oss litt tid.

Tuva fekk ikke berolingende.... Første gangen var hu så slapp etter anfallet og andre gangen klarte vi å distrahere henne med leker... Hu fekk anfallet dagen etter hu ble 2år...

Back
Topp