Eeeeh

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Har støtt på ett lite problem som jeg ikke trudde kom. Min datter er veldig inntressert i babyer for tiden og har fått med seg at babyer får mat av puppen. Hu er selv flaskebarn og ammet i kun 3 uker så hu husker det ikke. Men hu har begynt om å mase om å få smake. Altså hu peker på puppen min og spør om kan sutte på den for å smake på melken. Jeg aner ikke hvordan jeg skal ta dette. Sier jo at det er til lillebror men hu gir seg ikke. Og er litt redd for hvordan det blir når han er født. Hu er veldig intressert i kroppen for tiden og alle funksjoner, hu vil gjerne blir forklart hvordan lillebror har det i magen, kjenne på spark, kose og kysse magen osv. Hu vil vite alt om kroppen og hva alt heter. Men problemet er jo det med amming.
Er det noen med noen gode råd?
Mye rart man skal komme utfor som forelder.

Jeg hadde forklart at det ikke kommer mat i puppene før etter at babyen har kommet og at det kun er babyen som skal ha den maten, hvis ikke blir jo babyen sulten. Det er ikke annet å gjøre enn å ta den kampen

Nr 1 var litt over to år da nr 2 ble født, han også var nysgjerrig på mammamelka som han kalte det. Han ble ammet til han var 10-11 mnd men husket ikke noe av det. Han fikk smake mammamelk i en kopp og syntes heldigvis ikke det var så godt, kumelk var bedre ;)

Jeg forklarer hele tiden at det er til lillebror og det kommer når han blir født. Men hu er ganske bestemt. Hu spurte for første gang når hu så sin stekusine bli ammet.

Når ungen er ute og melka på plass, er det noe problem å la henne smake da? Gjerne fra en kopp? Men si klart fra at det er en smak. Mengdene må baby få

Jeg og tror jeg ville latt henne smake en liten sup fra kopp. Husker jeg selv finn smake en T-skje da jeg var fem år. Rett og slett nysgjerrig på smaken, og da fikk både jeg og søster lov å smake. Det var jo bare søtsmak og ikke noe spennende.
Tror det vil gå over av seg selv.

Så hvis det ikke skulle gi seg (at hun bare vil smake fra selve puppen) så ville jeg sagt at babyen sin munn er laget slik at den får til å suge ut, mens når man blir større får man det ikke til. Det er laget slik for at babyen skal kunne få mat - den kan jo ikke spise sånn som oss/har ikke tenner osv..

Bestevenninnen min fikk to ganske tett, men fremdeles sånn at eldste ikke husket ammingen. Han ba om å få smake (tror det var etter fødsel), og da hadde moren sagt ja. Tror de testet hverandre :-P Da det kom til stykket så trakk han seg unna og ville ikke ;-)
Jeg hadde nok fokusert veldig på at babyen er veldig liten og at hun er veldig stor! Snakke om at som hun kan og babyen ikke kan ;-) Få henne til å bli stolt av å være stor og å ville være det!! Lykke til :-)

Tror kanskje jeg hadde klemt ut noen dråper og latt henne smake på en teskje:-) Og bare poengtert det at "nå har du smakt, så da vet du hvordan maten til babyen smaker", eller noe i den duren:-) Jeg hadde nok gjort det en gang hvor babyen skriker etter mat, slik at du også kan forklare at babyen er sulten og trenger maten sin (kanskje det ikke blir så fristende med en hylende baby ved siden av?);) Lykke til!

Latt henne smake fra en kopp. Det er bra at de er nysgjerrig :)

Back
Topp