Eczem

dck

Blir kjent med forumet
Har en 5 måneder gutt her. Han har eczem. Har vært hos lege og fikk hydrocortison 0,1% og det funker veldig bra. Men, glemte jeg å spørre henne om til når jeg kan bruke dette kremen? Nå han er veldig fin i huden, men noe ganger kommer de tilbake.

Mens jenta mi brukte den kremen smurte jeg til utslettet gikk bort. Etter det brukte jeg en annen type som er mildere i noen dager. Så lot jeg være å smøre til utslettet kom tilbake. Da gjentok jeg rutinen. ;) Skal være ærlig å si at av og til glemte jeg å smøre, da. ;)

Så lenge barnet har eksem så skal det smøres daglig, deretter annenhver dag ei uke, så hver tredje dag ei uke og så slutte. Ikke glem å smøre en fet fuktighetskrem ca 10-15 min etter at hydrokortison er smurt. Det er også fint å bruke det som forebyggende, noen ganger kan en god hudkrem forebygge eksem.

Exomega eller Locobase repair er gode kremer :)

Essex er også en god og passelig fet krem.

Jeg har hatt eksem siden jeg var liten. Jeg får eksem av værskifte, allergi, sterke såper, og andre ting jeg kan få på fingrene, og som jeg ikke fjerner umiddelbart (skalldyr, sitrus, modellerkitt, tomat, gress, jord osv). Jeg har utallige fuktighetskremer, og må bytte innimellom enten fordi de slutter å fungere eller fordi de begynner å klø. Jeg har begynt å bruke kuldekrem (viktig å velge en uten vann!) ute når det er kaldt. Det fungerer veldig bra på meg. Jeg har en kortisonsalve som er reseptbelagt, men er tydeligvis inne i en god periode, for trenger ikke mer enn ca 1/2 tube i året nå.

Har lært at jeg skal smøre med kortison så snart eksemen dukker opp. Da skal jeg smøre tynt lag, vente litt, smøre med fuktighetskrem og så ta på bomullshansker (ideelt sett). Pleier å gjøre dette før jeg legger meg. Fortsetter å smøre med kortison til eksemen er borte, eventuelt en dag ekstra, maks 10 dager i strekk.

Jeg har atopisk eksem selv, og har hatt det hele livet.
Jeg bruker en fet krem fra Eucerin, som funker fint for meg, og sønnen min, som også har eksem.

Det er viktig at du ikke bruker kortison når han ikke trenger det, for ellers blir huden ødelagt og immun mot kortison.
http://www.eksemskolen.no/?page_id=22#kortison

Jeg har atopisk eksem selv, og har hatt det hele livet.
Jeg bruker en fet krem fra Eucerin, som funker fint for meg, og sønnen min, som også har eksem.

Det er viktig at du ikke bruker kortison når han ikke trenger det, for ellers blir huden ødelagt og immun mot kortison.
http://www.eksemskolen.no/?page_id=22#kortison
Ja, Eucerin er også super, men den reagerte jeg på en gang i tiden, etter å ha brukt den hjemme, så nå bruker jeg den bare når jeg har glemt egen krem, og får låne av andre. Den fungerer fint nå.
Ang kortisonen, så har jeg lært det samme, så bruk den når du må, ikke ellers. Føler du at du må bruke den ofte, snakk med legen. Det gjorde jeg. Kremen jeg har nå slår ned det aller meste innen 2-3 dager, så det er ikke ofte jeg trenger den over tid, men det er selvfølgelig store forskjeller fra person til person, så dere får se det an. De påstår forresten at mange (de fleste?) vokser det av seg, så vi får krysse fingrene for det :)

Har en 5 måneder gutt her. Han har eczem. Har vært hos lege og fikk hydrocortison 0,1% og det funker veldig bra. Men, glemte jeg å spørre henne om til når jeg kan bruke dette kremen? Nå han er veldig fin i huden, men noe ganger kommer de tilbake.
Den kremen du har er forresten reseptfri, så vidt jeg husker, så den er ikke så sterk som div andre. Følg litt med på hva han får eksem av, og prøv å forebygge litt ved å smøre etter håndvask, ikke vaske hendene oftere enn nødvendig, ha hansker/votter på når det er kaldt ute osv. Da trenger han kanskje ikke å bruke kremen like ofte. Syns du likevel at det skjer for ofte, snakk med legen igjen :)

Back
Topp