EC inspirert av bleie tråd

SnøEngel

Forelsket i forumet
Noen som driver med EC?
Hadde ikke hørt om dette før mini var rundt 5 mnd, så vi begynte så smått med det da. Utrolig hvor bra de små kommuniserer bare man gir de mulighet[:)]

For de som lurer:
EC står for Elimination Communication, dvs å kommunisere med barnet om dets toalettbehov.
Poenget med EC er ikke å oppnå visse mål så raskt som mulig, men å få en bedre kommunikasjon med barnet, gi det tilbakemelding på dets signaler, og gi det muligheten til å gjøre fra seg bort fra sin egen kropp. Mange som begynte tidlig, vil ofte nevne hvordan EC endret deres syn på hva spedbarn kan, er bevisste om og deres utrolige evne til å kommunisere.
EC betyr ikke egentlig tidlig pottetrening – selv om det ofte betyr tidlig potteintroduksjon.

Barnet blir født med en bevissthet om når det må tisse og bæsje, og vil ofte signalisere om dette den første tiden. Barnet vil kanskje gråte litt, sparke med bena e.l. (se nedenfor).
Hvis man da aldri reagerer på barnets signaler, vil det etter hvert bli bleietrent, og slutte å signalisere.

Å ec’e er toveis kommunikasjon. Man kan ta barnet på do når det uttrykker at det har behov for det, eller man kan tilby det en domulighet ved bleieskift osv. Begge deler innebærer signalisering. I det første tilfellet gir først barnet et signal, deretter gir den voksne et signal ved å bevege seg mot et dosted (vask, do, potte, blomsterbed, …), kle av barnet og holde det i en gitt stilling, noe som signaliserer til barnet at det nå kan starte å tisse eller bæsje. I det andre tilfellet gir den voksne direkte et signal om at barnet kan tømme blæra / begynne å trykke ved at det holdes over et passende sted.

Signaler fra barnet
Barn kommer med en rekke forskjellige signaler, og noe av det spennende med EC er å se hvordan det enkelte barnet kommuniserer.

1. Spesiell sutring / gråt
2. Sparking med bena
3. Pumping med bena i bæretøy
4. Krysse bena og sitre litt
5. Være urolig når det spiser (spising setter ofte i gang prosesser)
6. Et spesielt uttrykk i ansiktet
7. Lage presselyder
8. Lage en spesiell lyd / tegn med hånden
9. Bevege seg mot potten / do
10. Banke på potten

Jeg er litt fasinert, og har tenkt å lese mer om det før neste baby kommer... kanskje vi prøver oss på det...

Jeg kunne ønske jeg hadde lest mer om det tidlig.

Vi introduserte potte da hun kunne sitte selv, og hun lagde en spesiell lyd når hun skule bæsje... Så var det på tide med fast føde, og da forsvant lyden... [>:]

Så begynte jeg i jobb, og det hele rant ut...

Så her er det dotrening nå.

Broren min bæsjet ikke i bleie, men ble holdt over do da fra han var et par mnd gammel. (I gamle dager )

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg kunne ønske jeg hadde lest mer om det tidlig.

Vi introduserte potte da hun kunne sitte selv, og hun lagde en spesiell lyd når hun skule bæsje... Så var det på tide med fast føde, og da forsvant lyden... [>:]

Så begynte jeg i jobb, og det hele rant ut...

Så her er det dotrening nå.

Broren min bæsjet ikke i bleie, men ble holdt over do da fra han var et par mnd gammel. (I gamle dager )

Er nok ikke helt greit når man går tilbake i jobb, ser den..
Men ja digg å slippe bæsje bleier[:D] Sønnen til min kusine sluttet helt med bleie da ha var 10 mnd[:)] Vi er ikke helt der selv..

Vi begynte med EC når lillebror var 2 uker.. Det var ikke planlagt, men siden han tisset hver gang vi tok av bleia, så begynte vi å holde han over vasken. Siden da har han stort sett alltid bæsjet i vasken, og ofte tisset også.[:)] Det hender vi bruker potte også, så han blir vant til den. Han er nå 3 mnd.

Back
Topp