EC(Elimination Communication)/(tidlig)Pottetrening

Bkno3844382

Første møte med forumet
Er det noen i Norge som driver med dette?

Har så vidt startet. Har en snart 4mnd gammel sønn. Setter han på potta etter sovetid og mating, har ikke fanget opp noen spesielle signaler ennå. Begynte for noen dager siden.

Lurer bare på om
1. vi er de eneste
2. hva slags klær folk bruker på babyene
3. hvilke bleier folk bruker
4. evt truser til så små barn
5. hvilke potter til så små babyer
6. Om noen driver med delvis EC og om det motsiger med tanke på at de blir "tvunget" til å tisse/bæsje på seg(i bleie selvfølgelig) når man ikke er hjemme. 7. Lurer også på hvordan dette vil bli oppfattet av folk rundt oss(familie, venner, osv)

Mvh Bkno3844382

Mange som driver på med EC, er en stor gruppe på FB blant annet. Jeg kjenner flere, vurderte det ved forrigemann for 7 år siden, men da hadde jeg og en 1,5-åring, og maktet det ikke. Venter baby i august og vi skal prøve oss på EC.

De aller fleste holder nok på med EC light, altså legger til rette for potte/do hjemme og bruker bleier når man er på farta. Litt motsigelse blir det jo, men ser mange får det godt til og mange barn lærer tidlig å holde seg, så klarer man å lese signalene så kan man gå på do ved behov. Norsk klima er ikke akkurat lett å kombinere med pottegåing ute vinterstid, verken med klær eller annet...

Vi kommer til å gå for light-versjonen. Kommer til å bruke tøybleier (har gjort det med begge de andre), gjerne uten sperrelag om vi får til å lese signalene. Så får det bli med om vi er ute på tur. Klær har jeg ikke tenkt på en gang, mest praktisk med gensere framfor body akkurat når det kommer til EC, men ellers er jo body greit. Får se hvordan ting fungerer, jeg har symaskin og kan kjapt sy om bodyene til genser ved behov ;) ellers har ManyMonths (fås hos feks vidunderbarn.no) bodyer i både ull og bomull med avtagbart skritt, de fungerer nok ypperlig ved EC :) (ulla er super! Tykk og god kvalitet som holder seg fin i vask).

Ang potte så hadde vi en liten potte fra IKEA til andremann, han startet å gå på potte hver morgen fra han var 8-9 mnd (bæsjet etter klokka, så da gikk det i potta). Den tror jeg fungerer fra tidlig, ellers vet jeg mange har brukt "hjertepotta" fra BabyBjørn.

Har lest om mange her inne som driver med det. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg sliter med å forstå hvorfor. Hvorfor dette en bitteliten baby på 4 mnd på potte. Hva ønsker man å oppnå med det og hvorfor?

Vi driver også med EC Light. Vi holder henne over vasken/potta etter hun har sovet og etter amming. Det funker veldig fint for oss! Egentlig ramlet vi borti dette helt tilfeldig; hun tisset ALLTID når vi skiftet bleie, så min tante (som selv drev med EC på barna sine for 30 år siden!) foreslo at vi holdt henne over vasken. Det ballet på seg og det er svært sjelden vi har bæsjebleier nå. Hun gir også veldig klare tegn når hun må "eliminere" :p

Vi bruker tøybleier og synes den kombinasjonen funker veldig bra for oss :) Når hun begynner med fast føde lurer jeg på å investere i et bumbo toalettsete. Har sett folk som bruker det på tøybleiesnappen og de ser veldig kjekke ut!

Har lest om mange her inne som driver med det. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg sliter med å forstå hvorfor. Hvorfor dette en bitteliten baby på 4 mnd på potte. Hva ønsker man å oppnå med det og hvorfor?
Vår eldste satt på potte fra han var liten. Ikke egentlig så mye EC men mest bare potte ved hvert skift og det kom gjerne der.

Men bevisst gikk vi inn for å få ham til å bæsje på potte (vasken i starten) fordi han ble så rød og sår på et blunk. På tiden fra han gjorde det til vi kom oss på badet. En bæajebleie og han var rød og sår i en uke. Derfor.

Sånn siden du lurte på hvorfor. Det er et svar

Teorien er vel at babyer er født med evnen til å gi signaler når de må "eliminere". Det var dette de gjorde i urtiden og ut ifra det jeg har lest er det veldig vanlig å bruke denne metoden i u-land og andre steder det er vanskelig å få tak i bleier. Som jeg skrev over, er det egentlig tilfeldig at vi startet med dette. Men nå synes jeg det er mer stress å la være. Hun tisser/bæsjer ofte rundt samme tidspunkt hver dag og det kommer mye når det først kommer. Det tar lengre tid for oss å skifte en skikkelig drittbleie enn det tar å holde henne over vasken.

Vil bare komme med et tips angående truser; har en på 18 mnd som helst skulle hatt str 68/74 (eller deromkring) i truser, men det er umulig å finne, så vi kjøpte de minste vi fant på Spar Kjøp og vasket og tromlet dem. De sitter som støpt når de har krympet litt [emoji6]

Har ikke gjort det selv og kan ikke mye om det, men har ikke vansker med å se at det er mange ting som kan oppnås med det. At det er mer renslig. At man kan slippe bleieutslett. At barnet kjenner kroppen sin med en gang, enn å ignorere signaler og følelser for så å måtte lære seg det igjen år senere.

Hva ønsker man å oppnå med å la ungen gå å gjøre seg ut i mange år? Eneste grunnen er foreldrenes frihet etter hva jeg kan skjønne... bleier er jo unaturlig og ikke for barnet sin del, men foreldrene

Back
Topp