Ebay

Dalsfrua

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Dere som har handla på Ebay, hva er erfaringene deres?

Har falt for en stelleveske der inne, men litt skeptisk ang frakt og toll [8|]

Handler mye på ebay og har aldri opplevd dårlige erfaringer. Passer alltid på å handle fra selgere med høy rating.

Holder meg stort sett under 200kr grensa (får jo så mye billig der), men er det noe jeg vil ha og prisen selv med mva og tollgebyr fortsatt er lønnsom (noe den noen/ofte ganger er) eller at produktet ikke lar seg kjøpe i norge så betaler jeg lett litt mva jeg.

Noen varer må man også betale toll for, eks klær, så der må man også legge det til i vurderingen.

Har opplevd noen ganger at pakken slipper gjennom tollen gratis, men dette tar jeg aldri høyde for. Det skjer skjeldnere og skjeldnere da reglene har blitt ganske strenge nå.

Alt i alt goooode erfaringer av ebay. ELSKER ebay

toll er skjeldent, da det bare er spesielle produkter som er tollbelakt, eks klær. Lista finne du inne på toll.no
Har faktisk aldri måtte betale toll... men jeg har ikke handla særlig med klær heller (bare billig under 200kr).

Derimot så er det ofte jeg må ut med moms.
Der er reglene enkle. Koster varen, uten frakt under 200kr slipper man å betale moms. Er varens verdi over 200kr må man ut med moms for verdien av varen PLUSS frakten.
Momsen er 25%

I tillegg til moms så skal fraktselskapet (posten, ups eller annet) ha fortollingsgebyr for å fortolle varen inn i landet for deg. Litt usikker på nøyaktig sats der, finner nok prisen på posten.no for posten (tror posten ligger rundt 100kr) og for ups så var det vel 49 kr sist de fortollet inn noe for meg.

Summen for momsen varierer med varens verdi.

Jeg har bestilt mye fra ebay og kun en gang opplevd å ikke få varen[:@] Passer på å bestille ting som koster under 200 kr og om de koster mer kan man spørre senderen om de kan skrive en lavere verdi på pakken, eller at det er en gave, for om de skriver at det er en gave kan varens verdi være inntil 1000 kr uten at du må betale toll/moms[;)]

har handlet myyyyyyye på ebay.
har vel rundt 150 feedback tror jeg[8|]
og har ikke betalt toll og moms en eneste gang.
spør om di kan skrive at verdien er 30 dollar og gjør di det ikke så kjøper jeg det av en annen selger.
er som oftes flere som selger det samme uansett:)
mange som ikke sender som gave men som skriver ned verdien.
elsker ebay :)[:D]

ORIGINAL: maryjoleen

har handlet myyyyyyye på ebay.
har vel rundt 150 feedback tror jeg[8|]
og har ikke betalt toll og moms en eneste gang.
spør om di kan skrive at verdien er 30 dollar og gjør di det ikke så kjøper jeg det av en annen selger.
er som oftes flere som selger det samme uansett:)
mange som ikke sender som gave men som skriver ned verdien.
elsker ebay :)[:D]

Jeg har heller aldri betalt toll eller moms, og har bestilt masse.

Eneste kjipe nå er at pga nedgangstidene, så har postratene i USA steget opp i skyene. Jeg ville derfor spurt hva de tar for å sende til Norge, og så vurdert om det er verdt det.

Har slengt inn ett bud nå... Sto at det kosta 7,70 dollar i shipping. Regner da med at det ikke kommer på noe mer. Varen kosta 29,95. Men aner ikke ennå om jeg har fått den da... [8|]

Tror det her er noe en finner ut av etter litt, bare jeg som er såååååå skeptisk til sånn netthandel utenlands [8D][;)]

Fikk forresten ikke tatt kontakt med selger ang shipping..... [:-]

Jeg handler bare fra ebay.co.uk for vi har fremdeles adresse i storbritannia, så får bare ting sendt dit og så videresendt av svigers, eller de tar med når de kommer på besøk.

Jeg er kjempefornøyd med alt jeg har kjøpt, har aldri betalt toll og passer alltid på å sjekke feedback på selger. Om selger har masse negativt, så k(l)ikker jeg heller videre etter noe lignende fra en bedre selger.

ORIGINAL: Silla_

Har slengt inn ett bud nå... Sto at det kosta 7,70 dollar i shipping. Regner da med at det ikke kommer på noe mer. Varen kosta 29,95. Men aner ikke ennå om jeg har fått den da... [8|]

Tror det her er noe en finner ut av etter litt, bare jeg som er såååååå skeptisk til sånn netthandel utenlands [8D][;)]

Fikk forresten ikke tatt kontakt med selger ang shipping..... [:-]

Og det stod at den portoen gjelder til Europa? Og at de sender Worldwide?

Ikke for å bekymre deg, men 7,70 dollar var veldig lite for porto til Europa. Normalt sett opererer de med porto til minst over 20-30 dollar...

Back
Topp