e æ teit eller???

Mamma til 2 Gutta

Elsker forumet
Noah e bynt i barnehage og d virke som d går greit. han kommer rimeli godt overens m ho som skal ha hovedansvare for han, og ho e kjæmpeflink å leke m han. probleme mitt e d at ho ikkje snakke nokka særli norsk. dettan jør sånn at vi går glipp av beskjea, å ho forstår ikkje ka vi sir...å omvendt.....æ syns d e kjæmpevanskeli førr kommuikasjon e jo kjæmpevikti førr mæ... æ vil jo vite at min lille skatt har d bra. å at vårres ønska blir tadd hænsyn tel. syns dokker d e førr mye å forlange at personale i barnehagen skal snakke norsk?????
huff...syns d e så ækkelt...har lixom ikkje så løst å klage på ho førr ho e jo flink å leke m han, men d e d dær m kommunikasjon.....huff...e helt på gråtn førr æ syns d e så tongt....va jo ikkje sånne hær problema æ trudde æ sku få når han sku bynne i barnehagen.... åååååååååååååå
tar i mot alle typa innspell

Jeg ville ha anbefalt deg å ta opp dette med den pedagogiske lederen inne på avdelingen han er på.
Hun har taushetsplikt, og skal ikke si noe om dette til hun som ikke snakker så godt norsk, om dere ikke vil det. Det er bare å si fra at dere ønsker beskjeder via henne f.eks.

Nei, det synes jeg ikke. Skjønner godt at du vil kunne kommunisere med den som har ansvaret for din kjæreste skatt. Jeg ville fulgt gullungens råd jeg også hvis jeg var deg.

Ville også tatt det opp med pedagogisk leder, men vet det er vanskelig. Du kan jo lese mitt innlegg om barnehagen[:)]

Skjønner at dette er vanskelig. Det letteste er jo å si fra når du ikke forstår da - bare be henne å gjenta når du ikke oppfatter noe, og gjør det igjen om det fremdeles er uklart... på denne måten blir hun også klar over at hun ikke er så lett å forstå (vi er ofte så redde for å påpeke språkvansker og språkfeil at mange utlendinger går rundt og snakker helt merkelig norsk uten å være klar over det selv... ganske enkelt fordi de tror at alle skjønner godt hva de sier) Har en venninne fra Chile, og hun sier at vi må korrigere når hun sier noe feil, for ellers lærer hun aldri, og hun vil jo gjerne snakke så bra norsk som mulig

Nei jeg synes ikke du er teit![:D][;)]
Skjønner godt at det kan være vanskelig når du ikke skjønner språket.
Jeg har opplevd dette selv, men da på en litt annen måte.
Da Bella begynte i barnehagen i Italia, var min italiensk heller meget dårlig.
Dermed ble det litt vanskelig å skjønne alt som ble sagt....
Men ved å kommunisere enkelt, å gjøre språket så enkelt som mulig, ja så klarte både jeg og barnehagetanten å skjønne hverandre.
Og var det noe jeg eller hun ikke skjønte, ja så måtte det sies på nytt...da kanskje tydeligere, eller på en annen måte.
Så jeg anbefaler deg å ta dette opp med hun som har hovedansvaret med Noah. Ta det opp på en litt saklig, men positiv måte.
Fortell gjerne at du ikke alltid skjønner hva hun sier. Og blir det ikke noen form for bedring etter hver, ville jeg kanskje tatt det opp med
avdelingslederen eller styreren. Kanskje burde hun få tilbud om norsk-kurs da??? Er utrolig viktig at man får snakket sammen med de som
tar seg av barna våre, sånn at vi kan være med på å gjøre oppholdet i barnehagen så kjekt som mulig for de små.

Håper det ordner seg![:)]

heisann alle sammen
å tusn takk førr alle tipsan
vi tok tipse om å snakke med ped.ledern å vi fikk en vældi positiv samtale.... vi har en avtale om at vi skal forholde oss tel ho som e Noah sin kontakt, men at de andre på avdeling skal hjælpe ho å gje oss beskjea osv....
Noah storkose sæ lamme ho, å d e d viktigste førr mæ.... han e trygg på ho å dæm kommer væææææææææældi godt overens.... kommunikasjon mellom oss kommer nok tel å bli bedre ætterkvært....garantert... å blir d ikkje d...ja så tar vi bare kontakt m ped.ledern en gang tel[:D] 
d positive va d at ho kontaktperson vårres hadde sagt i fra om de samme tingan tel pedledern før ongan bynte i barnehagen...næmli at ho va litt usikker på d m kommunikasjon, å at ho gjerne ønska hjælp av de andre tel d...
så nu æ blid å fornøyd...
wihi

Så bra at det ordet seg!![:)]

Det er kjempebra at dere tok kontakt og tok det opp - det ordnet seg jo til det beste for alle parter nå (og spesielt for Noah, og det er jo det viktigste)!

jeg hadde klikka hvis det var i jorunns barnehage. de som jobber der skal jo lære barna å snakke og det er kjempeviktig med god kommunikasjon. vet om noen bhg som har utenlandske som ikke er så gode i norsk som assistenter, men de bør ikke være primærkontakter synes jeg.

bare så det er sagt hadde jeg ikke hatt problemer med at det var en utlending hvis hun snakket norsk

Back
Topp