Dyrking til blastocyst!

WCE

Forumet er livet
Himmelbarn
Jeg har fire todagers embryoer som skal tas opp og dyrkes til blastocyster nå på fryseforsøk. Det er såvidt jeg vet større sjanse for graviditet om vi er så heldig at et av eggene utvikler seg til det stadiet. Men så blir jeg usikker når jeg leser her inne at Norges klinikker mener embryoene har det bedre i livmor enn i varmeskap. Er det noe i det? Trodde med dagens teknologi at de varmeskapene var bra jeg.

Grunnen til at vi gjør det nå er vel litt for å luke ut embryoer som ikke klarer seg. Er så lei av kjemiske og negative innsett nå. Skjønner jo at sjansen for ikke tilbakesetting er større.

Jeg har skikkelig trua på blastocyst! Blastocystdyrking krever mye mer ressurser og kostnader fra klinikkene, så jeg tror det ligger mye der. Hvis det skulle vært sant mht livmora osv , hvorfor bruker da privatklinikkene så mye mer blastocystdyrking? Og se bare til utlandet :) mange skriver at det er hele 60 % sannsynlighet for å bli gravid på blastocyst.

Jeg tror de lærde strides om hva som er best egentlig... også er det kanskje økonomien som bestemmer.

Å sette inn en blasto istedenfor 2-dagers øker sjansen for graviditet, MEN det er vanskelig å vite om de som faller fra i varmeskapet kanskje ville overlevd i livmora. Det går jo ikke ann å teste, så det er vanskelig å vite.

Likevel, hvis man først dyrker til blasto så er det desto større sjans for at den/de få som overlever vil fortsette å utvikle seg riktig og feste seg i livmor etter innsett ;)

Det er også mer naturlig for livmor å ta imot en blasto enn en 2-dagers siden det er omtrent riktig stadium for egget å komme frem til livmor i en naturlig syklus.

Derfor tror jeg de offentlige velger å sette inn 2-dagers for du har flere sjanser selvom det kanskje trengs flere forsøk før man setter inn gull-egget.
Mens privatklinikkene har litt friere tøyler og selvsagt vil høre på pasientenes ønsker.

Jeg har kjempetro på blastocyst hvis du får det :) Men 2-dagers er ikke så værst de heller (trenger bare flere forsøk).

Takk for svar dere:) Grunnen til at jeg har bedt om det nå er fordi vi har fire på frys og alle de er visst nogenlunde like. Men alle de fire er sikkert ikke levedyktige. Etter fire innsett i Porsgrunn er jeg nå litt lei av det "vi tok det som så best ut". Så istedenfor å sette inn egg etter egg som kanskje ikke er noe føler jeg vi sparer litt tid kanskje på å gjøre dette nå:)

Forskning viser jo at flere blir gravide med innsett av blastocyst. jeg ble selv gravid med innsett av bladtocyst 1 gang. har fådd dyrket frem flere blastocyster men ikke alle har overlevd opptining når de har blitt fryst ned.
det er nok bare å krysse fingrene å håpe på det beste.
statestikk viser jo at det er ikke så mange prosent som lykkes innen 3 forsøk (disse 3 som man kun må betale egenandel på), men prosenten øker for hvert forsøk. :-)

Vi har 6 innsett bak oss. Fikk satt inn 2 blastocyster i desember og er nå gravid med tvillinger[emoji4] Vi har klokketro på at bastocyst er beste løsningen for oss vertfall[emoji4]

Vi har 6 innsett bak oss. Fikk satt inn 2 blastocyster i desember og er nå gravid med tvillinger[emoji4] Vi har klokketro på at bastocyst er beste løsningen for oss vertfall[emoji4]

Var dette i Norge?

Fantastisk!!! Nå ble jeg glad:) Og gratulerer såå mye<3

Jeg har også satt inn blastocyst i desember og venter en liten en i september :happy:

Vi fikk beskjed om at dersom jeg får ut tilstrekkelig med egg så kan de dyrke til blastocyst. Håper virkelig på det, for jeg tenker at det er greit å luke ut de eggene som antagelig faller fra uansett! Sjansen for å bli gravid etter innsett av blasto er visst rundt 50%:-)

Jeg ville heller risikert å miste eggene før de nådde blasto enn å sette inn 2-3 dagers som da kanskje slutter utvikle seg rett etter. Takker ja til blasto denne gangen også om nok egg overlever befruktning og utvikler seg. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ville utvikle det ene egget som utviklet seg til blasto også.

Vi hadde et negativt ferskforsøk og et negativt fryseforsøk med 2-3 dagers egg.
Så hadde vi en nedfryst blastocyst som jeg ble gravid med tilslutt da :)
Har troen på blasto jeg også :)

Ble gravid med fryst blasto. Han er nå litt over året. Har tro på blasto:)

Masse fine svar her:D Vi har ikke fryste blastoer da. De skal tas opp og dyrkes videre. Håper vi hvertfall får et som klarer seg:)

Masse fine svar her:D Vi har ikke fryste blastoer da. De skal tas opp og dyrkes videre. Håper vi hvertfall får et som klarer seg:)

Tenker at om kun 1 overlever og du ikke blir gravid er det uansett verdt det. Da tenker jeg sannsynligheten for graviditet med de 3 andre om du hadde satt inn rett på var lav. Men selvfølgelig er det jo en risk man tar ved å dyrke til blasto.

Og for å ta på meg rollen som fornuftig: Ha i bakhodet at det kan gå dårlig og ikke bli egg til innsett. Da er skuffelsen litt lettere å svelge om det blir tilfelle.

Men du skal bli gravid nå du ;) September/oktober er finfine måneder.

Tenker at om kun 1 overlever og du ikke blir gravid er det uansett verdt det. Da tenker jeg sannsynligheten for graviditet med de 3 andre om du hadde satt inn rett på var lav. Men selvfølgelig er det jo en risk man tar ved å dyrke til blasto.

Og for å ta på meg rollen som fornuftig: Ha i bakhodet at det kan gå dårlig og ikke bli egg til innsett. Da er skuffelsen litt lettere å svelge om det blir tilfelle.

Men du skal bli gravid nå du ;) September/oktober er finfine måneder.
Forbereder meg på det, ja. Vi får nå se hvordan det blir:) Jeg har egentlig vondt for å tro vi skal klare det igjen. Meeeen har jo klart det før så. Ja, sønnen min er født i september og det var en fin tid! Men om det skulle gå nå så får jeg termin helt i slutten av oktober.

Back
Topp