Dyne til baby

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Vi trenger dyne til vogna, vuggen og sprinkelsengen.
Hva anbefaler dere?
Og hvilke str? 2 stk av 65x80 og 1 80x100?
Ja, vi skal ha tre. Det er mest praktisk for oss.

Vil ikke bruke de vi hadde fra før. Prøvde å vaske, men det har satt seg skikkelig kjellerlukt i dem, dessuten er det ikke anbefalt uansett.

Andungen dundyner fra Princess.

Dun er temperaturregulerende, Dunen er vasket (sånn at støvet som man kan reagere på er borte), og de er overlegne syntetdyner når det gjelder komfort.

Man får både sommerdyner og vinterdyner, her har det holdt med sommerdyne året rundt.

PS: Den er godkjent av Norges Astma- og allergiforbund.

FancyPants skrev:

Dun er temperaturregulerende, Dunen er vasket (sånn at støvet som man kan reagere på er borte), og de er overlegne syntetdyner når det gjelder komfort.

Man får både sommerdyner og vinterdyner, her har det holdt med sommerdyne året rundt.

Ja, har sett på Andungen sommerdyne, i alle fall til vogn og vugge. Så tar vi heller vanlig andungen til sprinkelsenga.. kanskje.
I vogna blir det byttet til ullpose når det blir kjølig uansett, så der er det i alle fall nok med sommerdyne.

Så nå har man gått bort fra at syntet er mer allergivennlig?

Gollemor skrev:

FancyPants skrev:

Ja, har sett på Andungen sommerdyne, i alle fall til vogn og vugge. Så tar vi heller vanlig andungen til sprinkelsenga.. kanskje.
I vogna blir det byttet til ullpose når det blir kjølig uansett, så der er det i alle fall nok med sommerdyne.

Så nå har man gått bort fra at syntet er mer allergivennlig?

Kommer litt an på kvaliteten på dundyna.. Er det kinesisk dun (som ofte ikke er vasket) og det ikke er noen kontroller på, så kan jeg ikke gå 100% god for dem.

Saken er at dunallergi er veldig sjeldent, det er som regel støvet på dunet som folk reagerer på hvis de reagerer. Når dette da er vasket bort så forsvinner også allergifaren:) 

Dynene er NoMite-merket (Les mer her: http://www.nomite.de/index_gb.htm)
som gjør at dynene også er trygge for folk med husstøv/midd-allergi.

Gollemor skrev:
Takk for gode svar!!
Har skrevet handleliste nå :)

Har du peil på lammeull også, eller?

Bare hyggelig:)
 Jeg kan ikke like mye om ull, dessverre. Jobbet på Princess tidligere, så har blitt kurset på dyner og puter;)

Ser du har fått svar, men jeg ville ihvertfall valgt å ha en vogn dyne og en som er i senga/bag evt kurv. Er litt pes og bytte mellom vogn og kurv. Her hadde jeg 2 i 65x80 å en i 80x100. Nå er mini 1,5 år å han bruker kun den største dyna. Men de små dynene fungerer jo til nød i vogna også. 

someeone skrev:
Ser du har fått svar, men jeg ville ihvertfall valgt å ha en vogn dyne og en som er i senga/bag evt kurv. Er litt pes og bytte mellom vogn og kurv. Her hadde jeg 2 i 65x80 å en i 80x100. Nå er mini 1,5 år å han bruker kun den største dyna. Men de små dynene fungerer jo til nød i vogna også. 

Nettopp. Derfor vi skal ha 3 dyner.

Gollemor skrev:
Vet.. er bare at det er så skummelt med stor dyne til liten bebis, synes jeg!

Et triks er å legge to 1,5 l. flasker med vann i fotenden, og rulle enden på dyna rundt disse. Det minimerer risikoen for at babyen får den over hodet:)

Vi har Andungen dundyner fra Princess og er veldig fornøyd med dem. Bruker de vanlige året rundt.

Hadde tatt to i 65x80 ja og en i 80x100 :)

Vi har 80x100 i senga og i vogga og 65x80 i vogna. Synes det er helt perfekt.

Mine har begynt rett på 80x100 dyne til sprinkelseng da de ble født.

Når de var 6 mnd og vi senka senga fikk de juniordyne 100x140 som de brukte til de var 3 år og slutta med sprinkelseng. Da  ble det voksendyne 140x200

Back
Topp