Dyne og madrass til baby

Y_lill

Glad i forumet
Har forstått at det er tull med pute til baby, men kva er best type madrass og dyne? Ingen peiling i det heile! Hjelp?

Nokon som har kjøpt, eller har ein god plan?
 
Etter hva jg har lært er det ingen vits å kjøpe dyr madrass. De skal ligge på skumgummi madrass så lenge de er små.. kjøper IKEA her.. dyne må du vel ha vogn dyne og en 80*100 dyne.. tror det er målene.. det veit de på kid eller noe ;)
 
Jeg kjøpte en god madrass fra IKEA, Vyssa Vackert. Og 80x100 dyne på SparKjøp til 129kr tror jeg? Meget god syns jeg.Trenger ikke det dyreste eller lukseriøse så lenge dem er gode tenker jeg=)
 
Vi hadde fibermadrass til vugge og sprinkelseng til førstemann, og skal bruke vuggemadrassen om igjen og kjøpe ny sprinkelsengmadrass....

Vi har også dundyner fra Princess i alle størrelser som vi skal bruke om igjen.

65x80 holder i starten til både vogn og vugge/ seng :)

Vi begynte vel med 80x100 da hun var 6 mnd, både seng og vogn....


 
Barnashus er å anbefale. De har alt du trenger. Vi kjøpte madrass til sengen der for 399kr (og den er anbefalt til slike små barn). Skal også kjøpe vogn dyne og seng dyne der og. De koster fra 299 og oppover:) Så synes ikke det er dyrt.
 
Tusen takk for gode svar!

Skal sjå etter naaf-merket! Ville helst hatt dundyne, men har allergi i familien (mot dun), så lurer på om kanskje fiber er betre... berre mini er varm nok
 
Hvorfor kan man ikke bruke madrass om igjen? Hva har det med krybbedød å gjøre?
 


Frk.MammaMor skrev:
Etter hva jg har lært er det ingen vits å kjøpe dyr madrass. De skal ligge på skumgummi madrass så lenge de er små.. kjøper IKEA her.. dyne må du vel ha vogn dyne og en 80*100 dyne.. tror det er målene.. det veit de på kid eller noe ;)


hm.. dette er motsatt av det eg har lært...
har hørt at en bør kjøpe madrass om puster godt eg, for å hindre  krybbedød liksom.. vår madrass kosta 1500kr.. dyrt.. men om babyen skulle bli liggende med ansiktet rett ned i madrassa skal denne madrassa ha sonne luftekanaler som gjør at babyen fortsatt får puste..
men tykkelsen tror eg ikkje har noke å si nei :)
 


MammaMia85* skrev:
Hvorfor kan man ikke bruke madrass om igjen? Hva har det med krybbedød å gjøre?



Slik eg har forstått det er det meir om hygiene enn andre ting. Babymadrasser må jo ofte tåla ein del - og det er ikkje lika greit å vaska ei heil madrass sjølv om den er liten.
 
Jeg trodde det var sånn at man ikke kunne gjøre noe i forhold til krybbe død ? At det bare var sånt som var veldig leit og skjedde inni mellom, men som de ikke kan gjøre noe verken fra eller til på ?
 
Hvis madrassen har vært beskyttet med tisselaken og ikke har vært tilgriset med noe er det ikke noe problem så lenge den fortsatt er fast nok. Denne diskusjonen har vært oppe før og da tolker noen det som at hvert barn skal ha alt nytt, mens andre som har vært inne på denne siden til Naaf tolker det som at hvis man har hatt riktig hygiene så er det ikke noe problem å bruke det på nytt. Men å arve slikt fra andre er ikke tilrådelig for da har man ikke den kontrollen. Jeg er forøvrig enig med en av de over at 65x80 dyne er nok de første mndene slik at ikke dyna havner over hodet på barnet. Og pute trenger de ikke på lenge.
 


_Snepsi_ skrev:
Jeg skrev jeg bytter madrassene etter bruk pga bakterier blant annet, og norsk krybbedødforening anbefaler det. Nå har hvert barn hos oss brukt madrassen sin i nesten 3 år, den er blitt tisset, gulpet, bæsjet, spydd, u name it, "nedligget" opp i gjennom årene, og da dreier det seg ikke bare om ren tolkning på hva naaf sier, som noen skrev her.. For hysterisk er jeg ikke.
Så derfor bytter jeg til hvert barn, synes ikke det er noe å bruke på nytt igjen.



Skal vi se, ikke skrev jeg at noen var hysteriske, og jeg skrev at hvis man har brukt tisselaken og det ikke har kommet spy, gulp etc på madrassen og madrassen fortsatt er fast er det ok å bruke den. Og mine har ikke brukt sprinkelseng i mer enn to år... Så da regner jeg det som ok. Dette barnet får ny madrass fordi vi hadde kastet den gamle for yngstemann er 6 år og vi regnet ikke med å få fler.
 
Beklager at jeg skrev Naaf, dette var linken jeg mente og kriteriene for om man kan eller ikke kan bruke en madrass på nytt. Og der står det svart på hvitt at om kriteriene er oppfylt kan man bruke madrassen på nytt! Og ikke minst at det er uhyre sjeldent at barn dør i krybbedød pga av at et storesøsken har brukt madrassen.
 
Back
Topp