Dyne eller sovepose?

• Trådstarter Trådstarter Jane123
  • Opprettet Opprettet
J

Jane123

Guest
Jeg har til mine to brukt liten dyne både i vogn og i sengen. Tenkte å kjøpe en ny dyne nå, men nå står det at det anbefales å bruke sovepose istedenfor? Hva velger dere? Har dere hørt om dette? Og eventuelt hvilken type sovepose bør man velge? Gi gjerne noen tips til produkter her=)

Vi har brukt dyne med lillesøster som er 18 mnd.
Kommer til å gå for det igjen:)
Ingen erfaring med pose..

Brukte dyne i begynnelsen og gikk over på pose ved rundt 5 mnd og bruker pose fortsatt på han som nå er 15 mnd :)

Iof 12 år siden sist, men da ble det dyne og kommer nok bruke det nå også.

Om hun her blir like aktiv som første så blir det sovepose igjen.

Brukte dyne da mini ikke beveget seg, sovepose siden. Ved 13 mnd bare ett fleceeteppe fordi han er så varm av seg :p ved 22 mnd fortsatt bare fleceeteppe. Blir spennende hvordan lillesøster blir

Kun brukt dyne. Har ingen erfaring med pose :)

Min erfaring er at det var ein grunn til at babyen sparka dyna av seg, hu blei veldig varm i slik sovepose. Eg liker ikkje å ha det kaldt på soverommet, har rundt 20-23°C på soverommet altså likt som resten av huset. Og siden baby sover på rommet med meg så er det viktig å få lov å få sparke av seg dyna. Sommerhalvåret ligger me kun med laken, då har baby også svært lett dyne eller kun laken.

Veit mange er redde for at baby blir kald, men eg trur at i dei fleste hus idag som er så tette og varmeregulert ned til den minste grad i dei fleste rom så har ikkje baby samme behov for varmeregulering slik som før i tida. Så eg tenker det er noko som veldig hører fortid til for dei fleste, og at ein bør være svært bevist på at baby får mykje frisk luft og ikkje blir for varm i alt for tette hus.

Eg har 2 jenter og eg trur aldri eg har opplevd at dei som baby, altså opp mot 1år har vært kalde, derimot for varme veldig ofte. Kjenner det godt i nakken om korleis temperatur dei har. Men eg bur på vestlandet med jevnt over greie temperaturer alltid, sikkert veldig annerledes lenger nord og steder der temperaturen er jevn lav vinterhalvåret.

Vi brukte dyne og pysj på førstemann, men pysjen forsvant veldig fort. Han sover fortsatt kun i truse uavhengig om det er vinter eller ikke, fra ganske tidlig alder krøp han inn under dyna igjen om han ble kald uten. Regner med det blir tilnærmet likt for lillesøster

Ja, vi har også som sagt brukt dyne altså, og det har fungert greit. Det står bare at det anbefales å bruke sovepose. Ikke nødvendigvis på grunn av at babyen blir kald, men for å unngå at den havner over hodet. Vi har lavere temperatur på soverommet og bor på østlandet med kalde vintre og gjerne ujevn temperatur. Så sånn sett kan det være greit med dyne og heller god pysj på=)

Her brukte vi dyne de første måneder på storesøster (14 mnd nå), men etterhvert som hun ble svært aktiv å spant av seg sokker og dyne gikk vi over til sovepose og bruker det fortsatt.

Ja, vi har også som sagt brukt dyne altså, og det har fungert greit. Det står bare at det anbefales å bruke sovepose. Ikke nødvendigvis på grunn av at babyen blir kald, men for å unngå at den havner over hodet. Vi har lavere temperatur på soverommet og bor på østlandet med kalde vintre og gjerne ujevn temperatur. Så sånn sett kan det være greit med dyne og heller god pysj på=)

Kor står det at det anbefales bruk av sovepose? Eg har kun lest at det anbefales dersom barnet har for vane å få dynen over hodet. Og at slike gode lette dyner som ein kjøper i Norge er anbefalt å bruke sjølv mtp krybbedød. Altså at det ikkje utgir noko risiko, men at dersom barnet gjentatte ganger får dynen over hodet uten å fjerne den bør ein bruke sovepose :) eg har aldri opplevd at nokon av mine barn har fått dynen over hodet :)

Det stod faktisk på kid interiør eller Princess sine sider at andre land anbefaler dette, men ser at på LUB anbefales det å bruke lett dyne=)

Har hørt positive erfaringer med begge deler. Tenkte å starte med dyne, og etterhvert se om vi skal prøve ut sovepose:)

Sniker. Jeg hadde kjøpt dyner. Så måtte vi vinkle sengen litt, slik de er på sykehuset. Så da forsvant dynen over hodet flere ganger. Kjøpte da pose og har vært veldig fornøyd med det. Det finnes mange forskjellige typer. De selges med TOG-merking som sier noe om hvilken temperatur de skal brukes i. På ikea har de feks med TOG1 som er for ganske høye temperaturer. De anbefaler jo at temperaturen på soverommet til baby ikke skal være for kaldt. Ca 18 grader om jeg husker riktig :)

Vi har brukt dyne og heller hatt gode pysjer i ull når det er skikkelig kaldt. Jeg tenker at jeg synes det er værre og at sjansen er større for at babyene mine blir for varme, enn at de er kalde.

Back
Topp