Dyne eller sovepose i sengen?

LilleTeeniesMor

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Jeg blir aldri riktig klok på valget mellom dyne, sovepose, eller ingenting...:think005

Vi har planer om at den lille skal sove i en sprinkelseng omgjort til en bedside crib, og i forbindelse med dette er jeg på let etter kunnskap om hva en nyfødt bør ha over seg.
I vognen tenker vi bare ha et lett babyteppe når det er varmt, en sval dyne når det er litt kaldere og en vognpose utover høsten/vinteren når det er kaldt.

Skal dere gå for dyne, sovepose eller rett og slett kun nattklær i senga når det er sommertemperarur?

Barnas hus har tilbud nå på dyner, så derfor dukket dette opp igjen nå :laughing002
 
Vi har dyner. Dyne i vogna og dyne i senga. Hatt det på de to andre også. Bytter til pose når vi bytter fra bag til sportsdel.
 
Jeg synes det der er veldig vanskelig selv, jeg er så redd for krybbedød. Nå har jeg kjøpt en liten dyne jeg tenkte skulle brukes i starten, men jeg har vurdert å kjøpe sovepose til senga isteden. Det er kanskje tryggere. Jeg har også en mykt og lett Lillelam pledd jeg tenkte også kunne brukes.
 
Jeg synes det der er veldig vanskelig selv, jeg er så redd for krybbedød. Nå har jeg kjøpt en liten dyne jeg tenkte skulle brukes i starten, men jeg har vurdert å kjøpe sovepose til senga isteden. Det er kanskje tryggere. Jeg har også en mykt og lett Lillelam pledd jeg tenkte også kunne brukes.

Redd for akkurat det samme, og det gjøres så mye ulikt så blir fort veldig usikker. Sjeldent å se på feks YouTube at de bruker dyne, så man blir fort usikker av sånt...
 
I forhold til krybbedød så er nest, puter, sengehimmel, sprinkelsengbeskytter, bamser osv verre enn dyne. Når de er babyer så ligger de ganske rolig. Når de blir større så sparker de av seg dyna. Men sett en ganske stor trend med at mange ikke bruker noe eller kun lette pledd. Hadde da heller valgt tyngde dyne siden det er kaldt her om vinteren. Min er 6 og 3.5 år og de begge sparker fortsatt dyna av seg om natten. Eneste farlige som har skjedd her er at eldste satte seg fast i sprinkelsengbeskytteren en gang.
 
I forhold til krybbedød så er nest, puter, sengehimmel, sprinkelsengbeskytter, bamser osv verre enn dyne. Når de er babyer så ligger de ganske rolig. Når de blir større så sparker de av seg dyna. Men sett en ganske stor trend med at mange ikke bruker noe eller kun lette pledd. Hadde da heller valgt tyngde dyne siden det er kaldt her om vinteren. Min er 6 og 3.5 år og de begge sparker fortsatt dyna av seg om natten. Eneste farlige som har skjedd her er at eldste satte seg fast i sprinkelsengbeskytteren en gang.

Ja det er selvfølgelig veldig avhengig også av hvor en bor i Norge Tror nok vi går for en dyne uansett både i vogn og seng, og se det litt ann hvordan han vil håndtere å ha en dyne på seg. Jeg er nok så bekymret og oppmerksom den første tiden når han sover så han vil få fullt tilsyn mesteparten av tiden uansett om natten kan jeg tenke meg :smiley-ashamed004
 
Blir dyne i starten, så sovepose. Av erfaring sparker de av seg dyna når de blir så bevegelige. Frøkna mi har våkna flere ganger av at hun fryser, ikke så gøy for noen av oss. Hun brukte sovepose ganske lenge, men etter en periode uten pga varmt vær nektet hun å bruke den igjen, så nå prøver jeg heller å kle hun etter temp til natten.
 
Jeg hadde sett an vær og temperatur egentlig og babyen ;)
I fjor var det jo veldig varmt og da sov vår minste kun i bleie eller pysj, men utover høsten og vinteren gikk vi over til babydundyne ;)
 
Ja det er selvfølgelig veldig avhengig også av hvor en bor i Norge Tror nok vi går for en dyne uansett både i vogn og seng, og se det litt ann hvordan han vil håndtere å ha en dyne på seg. Jeg er nok så bekymret og oppmerksom den første tiden når han sover så han vil få fullt tilsyn mesteparten av tiden uansett om natten kan jeg tenke meg :smiley-ashamed004
Bor på Østlandet så ikke så kaldt her. Men nyfødte babyer regulerer ikke varmen selv og fryser lett. Mine er varmen seg men enda så måtte de ha dyne uansett vær. Nr 1 ble født i juli.
 
Som flere skriver så ville jeg sett an babyen, da noen er veldig varme av seg og andre trenger mer å bli pakket inn :) Her har vi stort sett brukt tepper i senga da han alltid har vært veldig varm av seg, men er fortsatt redd for at han skal bli for kald. I vogna brukte jeg voksi urban vinterstid, mens på våren brukte vi en vårpose. Du finner nok ut av hva som passer best for den lille etter hvert som du blir kjent med babyen din:)
 
Som flere skriver så ville jeg sett an babyen, da noen er veldig varme av seg og andre trenger mer å bli pakket inn :) Her har vi stort sett brukt tepper i senga da han alltid har vært veldig varm av seg, men er fortsatt redd for at han skal bli for kald. I vogna brukte jeg voksi urban vinterstid, mens på våren brukte vi en vårpose. Du finner nok ut av hva som passer best for den lille etter hvert som du blir kjent med babyen din:)

Ja føler meg mer avslappet med valget nå :)Godt å kunne få noen kommentarer og råd fra mer erfarne. Ofte sitter man med endel unødvendige tanker når man er førstegangsfødende.
 
Vil også tipse om dyneklyper som kan festes i sengen og nederst på dynen. Da hindrer man at dynen kommer over ansiktet. Selger på barnas hus og nett xsmile5
 
Vi får barn i desember og tenkte da å gå for en dynepose? Er det for tidlig på nyfødt? Og hva slags pysj bruker man i dyneposen? Blir det for mye med ullpysj og dynepose?
 
Back
Topp