Dyne eller nattpose?

AnnaBananna

Flørter med forumet
Hva har dere valgt til den lille og hvorfor?

Synes nattpose virker trygt mtp at babyen ikke kan få den over nese/munn. Samtidig virker dyne mer lettvint siden det bare er å skifte sengetrekk ved behov (ellers må man vel kjøpe flere nattposer i tilfelle det blir gulp etc. på det, og det blir fort dyrt).

Hilsen førstegangsgravid

I nyfødtperioden brukte vi svøpepose og evt. tepper, siden nattposene vi hadde var for store. Etter et par mnd da det var slutt på svøping begynte vi med nattposene, og bruker det ennå. Min hater å ha på dyne / teppe, så det er lite vits her. Hun ender ofte i vår seng (skjedde nå nettopp), og siden vi har dobbeldyne så ligger hun med bena oppå den :hilarious:

Trenger ikke nødvendigvis være dyrt med nattposer, alle våre er brukt. Har nesten aldri opplevd noe søl på nattposene, men det ble litt med svøpeposene. Det eneste er at man må sannsynligvis ha flere tykkelser å variere med, men det må man kanskje med dyne også? :p

Har aldri skjønt hvordan de som bruker dyne får det til med en baby som har lært seg å rulle/sitte/stå :hilarious: Her gidder vi ikke prøve en gang, han kommer seg ut av tepper på et halvt sekund. Kan bare bruke teppe/dyne i vogna for der er han jo stroppa fast :hilarious: husker han sparka dyna over ansiktet på sykehuset noen timer etter fødsel. Neste gang tar jeg med meg sovepose til føden sånn helt seriøst:p

Vi har en fra Easygrow og en fra H&M. Sistnevnte koster under 300 kr. Så bruker vi den ene mens den andre er i vask. Liker begge, men easygrow er favoritt pga glidelås i midten. Man trenger ikke flere enn to, synes jeg.

Hva har dere valgt til den lille og hvorfor?

Synes nattpose virker trygt mtp at babyen ikke kan få den over nese/munn. Samtidig virker dyne mer lettvint siden det bare er å skifte sengetrekk ved behov (ellers må man vel kjøpe flere nattposer i tilfelle det blir gulp etc. på det, og det blir fort dyrt).

Hilsen førstegangsgravid
Fra nyfødt til ca 4-5 månder svøpte vi hun i flanellsbleie, babyteppe og la dyne over. Vi byttet da bare flanellsbleien eller dynetrekk ved søl. Når hun var 4-5 månder begynte hun å spise på dynen og kunne finne hun under dynen flere ganger i løpet av natten. Da byttet vi til nattpose. Datteren min er 1 år nå og bruker nattpose fortsatt. Veldig praktisk nå hun beveger seg mye i sengen i løpet av natten. Jeg har også ammet mye i søvn. Lett å legge over i sin seng etterpå, uten at hun våkner og blir kald. Vi har 2 nattposer (en sommer og en vinterpose). Så bruker den andre ved søl, men nesten ikke vært søl etter hun begynte med nattpose. :)

Last edited:
Back
Topp