Dyna alt for stor for senga... Tips?

LykkeligeEirinn

Flørter med forumet
Jeg har ei seng jeg har etter min bestemor som jeg tenkte jeg skulle ha den første tiden til prinsessa vår. Madrassen i senga måler 40x73 cm (klippet til en fra IKEA da det ikke er noen som passer), og minste dynene jeg finner er 60x80, noe som vil si at den er aaalt for stor for senga, og jeg er redd hun kan "drukne" i den om hun beveger seg mye.

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette problemet? Skulle så gjerne ha brukt den senga i begynnelsen da den har temmelig stor sentimental verdi for meg. Men går det ikke så går det ikke liksom...

Hva med å brette bein-ende-delen 15 cm nedest til hu blir litt større og får en annen seng? =)

*rabalder* skrev:
Hva med å brette bein-ende-delen 15 cm nedest til hu blir litt større og får en annen seng? =)

Jo, men tenker om hun skulle bevege seg mye så vil jo dyna eventuelt trekkes oppover? Jeg har vurdert å sy på et par tråder på hver side av dynetrekket og rulle dynen sammen og knyte fast.. mulig det blir den løsningen.
Hehe. tenkte bare jeg skulle sjekke om det var noen andre som hadde noen kreative forslag;) Jeg er ikke noen kløpper med nål og tråd:p

legg dynå på tvers ;) eller du kan kjøpe en slik sovepose og bare ha et godt og varmt teppe over ;)

tror ikke hu drukne i dynå, når di e så små ligge di ganske i ro når di sove så d går nåk kjempe fint, brett den nede i fotenden du :o)

Hva med  å bare pakke henne godt inn i helseteppe evt fleesteppe (nå vet jeg ikke når du har termin da..)? det brukte jeg den første tiden på storebror..

Men jeg tror det skal mye til for at de skal "drukne" i dyna da det ikke er særlig mye bevegelse den første tiden ;)

Du må iallefall ikke bratte dyna under madrassen ved fotenden. Det har faktisk hendt at babyer har dødd av dette! Dyna skal helst ikke være større enn sengen, for det er veldig uheldig om babyene får dyna over ansiktet. Selv om en baby skal ligge relativt stille, er det dessverre ikke alltid de gjør det. Så jeg synes det er veldig bra at du er litt skeptisk.

Du har ikke noen som er flinke til å sy i vennekretsen/familien da?

Du kan sy til en dyne og et dynetrekk som passer :) Mamma kjøpte ei superbillig dyne på Jysk som hun delte opp og sydde igjen i kanten slik at det ble flere smådyner, nettopp for å få den til å passe i en liten kurv og ei vogge. Gjorde det samme med dynetrekket, er ikke så vanskelig! Da ser det pent ut når hun ikke sover der også :)

Tror dyna kosta rundt 40 kroner, og sengetøy til de små er ikke så dyrt, heller. Det går også an å kjøpe stoff metervis og sy et helt eget dynetrekk.

Inmari skrev:
Du må iallefall ikke bratte dyna under madrassen ved fotenden. Det har faktisk hendt at babyer har dødd av dette! Dyna skal helst ikke være større enn sengen, for det er veldig uheldig om babyene får dyna over ansiktet. Selv om en baby skal ligge relativt stille, er det dessverre ikke alltid de gjør det. Så jeg synes det er veldig bra at du er litt skeptisk.

Du har ikke noen som er flinke til å sy i vennekretsen/familien da?

Nei det var det jeg også tenkte på. Men tenkte jeg skulle forsøke med en hjemmelagd patent med et par tråder på hver side av dynetrekket slik at jeg kan rulle den sammen fra bunnen og knyte fast slik at den ikke kan bli noe lengre enn jeg vil ha den. men i verste fall så må jeg bare droppe den lille senga, og bruke sprinkelsenga fra dag en.

Det kan ikkje vere så veldig mykje vanskelegare å klippe til ei dyne og eit dynetrekk, enn å skjære til ei madrass? Ein saum på dynetrekket og klipp. Gjenta med dyna.

Ellers så brukte ungane våre utelukkande strikka ullteppe i senga dei første månadene. Sov på saueskinn med nattdrakt i ull gjennom heile vinteren (fødd hhv i september og november).

Jeg har termin om 3 uker, så er jo frmdeles grei tempratur ute da, vil ikke ho skal ha det for varmt heller.
Er ikke akkurat noen kløpper på symaskin, men burde vel få til noen sting med nål og tråd for å kunne rulle opp dyne, og så kan jeg ha den i full størrelse i lekegrinda på dagtid.

For man får vel ikke tak i mindre dyner enn 60x80 i butikk?

Tusen takk for alle gode og kreative forslag:) alle tas opp til vurdering, så får jeg høre med den kommende bestemor om hun kan hjelpe til med symaskinen:)

Back
Topp