Dykker-refleks

Ainaa

Blir kjent med forumet
Hei
Har ein gutt på 9mnd som er litt plaget av dykker refleks, noen andre i samme situasjon?

Dykker refleks??

Det lurer jeg og på.
Hva er det for noe??

Gutten min gulper av og til for så å prøve å svelge det. Når han gjør det så lukker lungene hans seg for at det ikke skal gå i ned i lungene.Han får da ikke puste,noe som resulterer i at han hiver etter pusten. Dette er visst noe han vil vokse av seg. Men han hiver etter pusten til vi tar han over fanget vårt og dunker han mellom skulderbladene, da kommer han seg. Så vi klarer liksom takle det vi som kjenner han. Men det er veldig ekkelt å sende han ut med trillepike/ha barnevakt o.l når han kan få dette da det kan oppleves veldig dramatisk for dei som aldri har opplevd det før. Styrte frem og tilbake til lege ei stund før vi fikk vite kva det var han hadde. Min største bekymring er i grunnen at han får eit"anfall" når vi ikke er tilstede da eg er usikker på om han klarer ordne opp selv. Kunne derfor vært greit å høre fra andre i samme situasjon,erfaringer o.l

oi.. har ikke hørt om sånn før, jeg..
gulper han ikke på skuldra di etter at han har spist? det vet jeg at søskenene mine pleide å gjøre..
så han svelger altså.. og svelger i "vrangen" som vi sier..
uffa.. stakkars liten!

Det er ofte utenom måltidene det skjer, når han kansje sitter å leker. Prøver jo å ser om han vil gulpe etter eit måltid men når han nå er 9 mnd og veldig aktiv så er det veldig vanskelig å få han til å gulpe på skuldra mi.

Han gulper jo av og til vanlig og. Det er liksom bare av og til at han får noe opp i munnen som han prøver å svelge, og dermed nesten mister pusten av. Ved at lungene lukker seg, i grunnen veldig vanskelig å forklare....

Gu så rart....Aldri hørt om dette før.[&:]
Har du snakket med lege eller de på helestasjonen om dette?

Ja spurte etter på helsestasjonen da eg syntest at det var vel merkelig korleis han plutselig kunne begynne å hive etter pusten. Blei henvist til sykehuset og det var dei som kalla det dykker-refleks. Har selv aldri hørt eller opplevd dette før så kunne derfor ha vært interesant å hørt fra andre som har vært borti det.Men han kom visst til å vokse det av seg forhåpentligvis[:)] Men du føler at du ikke kan slippe han heilt av syne da eg er usikker om han klarer få pusten tilbake ved egen hjelp.

Hmm.... dette hørtes merkelig ut, hørest nesten ut som han har brokk. Moren min har det og må ofte få ut igjen maten etter et måltid (Ikke meningen å skremme deg). Men om legene har undersøkt han så har de nok rett i den dykker refleksen. Gutten min hadde en sånn ekkel opplevelse for noen dager siden der han hev etter pusten etter han hadde lagt seg. Kanskje det kan være noe av det samme? Hmmm.....

Hjelp,brokk!.. Dei undersøkte han og det så dei hadde nok merka det da forhåpentligvis. Ja,det er noen merkelige greier.Han har ikke hatt det noe særs i det siste. Utenom ein gang her i sist uke da vi var ute å kjørte bil. Han satt i sete sitt heilt vanlig. Kikka på han i speilet og såg at han hadde eit litt merkelig utrykk som om han holdt på med noe...da han plutselig begynte å hoste og harkle litt for så å hive etter pusten. Eg kjørte da fort tilsides i veikanten hoppa ut av bilen,fikk han ut av bilen og dunka han litt i ryggen. Kjente bare eg blei heilt skjelven..men da vi var på sykehuset og undersøkte han så sa legen at det var ingen ting å gjøre med det og at han kom til å vokse det av seg. Vi klarer jo fint å takle det når det skjer men det er litt skummelt å tenke på kva som kan skje om han får eit "anfall" ei gang vi ikkje er til stede. Men det har heldigvis aldri skjedd når han ligger, som oftest når han sitter og det blir litt press på magen.
Synd ingen andre har hørt om det...Har visst eit barn utenom det vanlige eg da..Kunne vært greit å hørt fra andre som har barn som er plaga med det..For å hørt hvordan dei takler det o.l

Var ikke meningen å gjøre deg urolig. Beklager veldig.....!!!!!

Det var fint

Back
Topp