Dusje på fliser, eller dusjkabinett?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet

BlackBeauty skrev:

Nedsig skrev:

BlackBeauty skrev:
Jeg ville ikke hatt noen av delene. Glassbyggerstein er veldig ut og det er flere og flere leverandører som kutter det ut.
Dusjkabinett er heller ikke noe pent og fungerer kun på bad som ikke er forskriftsmessig bygget.

Stemmer overhodet ikke. Selv i nye hus anbefaler man kabinett fordi det ikke finnes fliser som er 100% garantert vanntette.

Hvem anbefaler det? Fliser er uansett ikke vantette, det er forarbeidet med litex/tettitplater evt.membran som gjør badene tette. Vet en del murere helst vil at kunden skal sette opp dusjkabinett, men det blir som å si at de ikke klarer å gjøre jobben skikkelig.
Ifølge Norske standarer skal det kunne dusjes rett på fliser og baderomspanel.....

Ja, i 10 år. Så må fugene gjøres på nytt.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår helt dette med at dusjkabinett er uhygienisk. Man har flater uten fuger man kan tørke enkelt av, og støv under/utenpå kan enkelt støvsuges/vaskes av. Jeg er nok mer skeptisk til hvilke bakterier som lever i fugene i et dusjhjørne.

Sicily skrev:

BlackBeauty skrev:

Nedsig skrev:

BlackBeauty skrev:
Jeg ville ikke hatt noen av delene. Glassbyggerstein er veldig ut og det er flere og flere leverandører som kutter det ut.
Dusjkabinett er heller ikke noe pent og fungerer kun på bad som ikke er forskriftsmessig bygget.

Stemmer overhodet ikke. Selv i nye hus anbefaler man kabinett fordi det ikke finnes fliser som er 100% garantert vanntette.

Hvem anbefaler det? Fliser er uansett ikke vantette, det er forarbeidet med litex/tettitplater evt.membran som gjør badene tette. Vet en del murere helst vil at kunden skal sette opp dusjkabinett, men det blir som å si at de ikke klarer å gjøre jobben skikkelig.
Ifølge Norske standarer skal det kunne dusjes rett på fliser og baderomspanel.....

Men likevel holder det ikke mål over tid. og å påstå at murere som ikke anbefaler å dusje på fliser ikke klarer å gjøre jobben riktig..det blir for dumt! For det kan jo absolutt ikke være fordi at de ikke ønsker og selge et produkt som ikke vil holde i lengda.

Skulle tro at entreprenørene som bygger svømmeanlegg vet hva det holder på med..lurer på hvorfor de anbefaler stålkar framfor betong og fliser.. 

er desverre mange nybyggere nå, som skal jobbe fort og gæli..  så blir ikke 110 % tett.  jeg tar ikke sjangsen.  (har leid en plass der dette var tilfelle.  de kom ingen vei med det heller, for de hadde dusjet rett på flisene.  rettsak og greier.)

Hva kan man legge på veggene bak et badekar med dusj for at det skal være tett?

tindra skrev:

Sicily skrev:

BlackBeauty skrev:

Nedsig skrev:

BlackBeauty skrev:

Men likevel holder det ikke mål over tid. og å påstå at murere som ikke anbefaler å dusje på fliser ikke klarer å gjøre jobben riktig..det blir for dumt! For det kan jo absolutt ikke være fordi at de ikke ønsker og selge et produkt som ikke vil holde i lengda.

Skulle tro at entreprenørene som bygger svømmeanlegg vet hva det holder på med..lurer på hvorfor de anbefaler stålkar framfor betong og fliser.. 

Mhm, sant.. Og som det også skrives her i tråden, dusjer du rett på flisene, så er det ikke noe å hente dersom det skulle bli skader.

Vaffelrøra skrev:

Sette opp glassvegger eller våtromsplater. Det beste er å bygge inn karet i glassvegger.

Takk :)

Sicily skrev:

Vaffelrøra skrev:

Sette opp glassvegger eller våtromsplater. Det beste er å bygge inn karet i glassvegger.

Vaffelrøra skrev:
Takk :)

Sicily skrev:

Vaffelrøra skrev:

Har sedd ei dritkul løsning her på øya..dæm la et pent skifer belegg på badetgulvet og valgte å legge det opp på veggen bak badet også..lista inn..sjikkeli førrsæjort. Vet det høres sånn mett på træet harry ut, men det blei tøft..og vanntett.

Jeg tviler på at det er sånn at men ikke får igjen på forsikringen ved vannskade hvis man har dusjet rett på flisene og arbeidet er utført av en med våtromssertifikat. Da SKAL det være tett og de må ta en evt reklamasjon på sin side. Ved slitasje etter langvarig bruk derimot, må man ta det på egen kappe. Dusjer man rett på flisene er det viktig å  dra av vannet på veggene med svaber og ikke minst at det er rett fall på gulvet. Alt skal renne ned.

Jeg liker best å dusje rett på flisene. Glassbyggerstein er jo fint, men da ville jeg hatt en dör med også. Eller så ville jeg hatt noe så simpelt som sånne dörer man bare kan dytte inn når man ikke dusjer.. Spes om man ikke har et gigantiskt bad 

BlackBeauty skrev:

Nedsig skrev:

BlackBeauty skrev:

Det er sikkert ikke noe problem i en sokkelleilighet, men i et bad i en andreetasje gjør man gjerne alt for å unngå at vann lekker inn mellom sjiktene - membran til tross (og nå snakker jeg fortsatt kun om fliser, da litex og tilsvarende faktisk holder vann, bokstavelig talt).

Det at forskrifter sier at man kan dusje rett på fliser utelukker ikke at fagfolk ofte anbefaler at man unngår det, for selv om det gjerne er hjemmel for å få erstattet og reparert det som evt. måtte komme til skade så lenge det ikke manglende vedlikehold er årsaken, så er det en prosess de fleste av oss vil unngå - og det vet vel flisleggere og rørleggere.

Kanskje forskrifter og faktiske forhold ikke står helt i stil i dette tilfellet? Ikke vet jeg, men jeg velger i alle fall å høre på folk som kan det.

Cinnamon* skrev:
Hvis dere skal bygge bad nå, så ville jeg tatt dusj rett på flisene. Da vet dere jo at det blir gjort slik det skal, og dermed er det ikke noe risiko for vann/fuktskader.
Er jo i gamle hus de ikke anbefaler dusj rett på flis, for da var det ikke samme krav om membran og fuktsperre sånn som det er i dag.

enig! Vi bygger nå og har laget så vi kan dusje rett på flisene. Har sagt fra til flislegger som også legger membran så han er ekstra nøye i dusjen og ned i sluken.

I tillegg finnes ett spesialstoff du kan smøre på fugene og flisene i dusjen så det tåler mer såpe etc og blir ikke stygt så fort. I kjelleren løste vi det med å fuge dusjhjørnet med silikonfuger, men det var før vi fant ut dette stoffet vi kan smøre på fuger og flis.

sys det er finest med glassbyggerstein, men ville nok hatt dusjkabinett det har vi selv da det kan bli fukt når man dusjer rett på fliser, og fugene blir stygge etterhvert, dusjen til mamma ser ikke ut innvendig på fliser el fuger etter 10 år men dusjing rett på flis.

Back
Topp