Duplo til baby

PetiteMoi

Glad i forumet
Hei alle flotte damer og menn.

Hva tenker dere om Duplo til baby? Ella er 7 1/2 måned. Ved det står på pakkene for 1 1/2 år+. Men når jeg var liten var det noe som het baby duplo men det finner jeg ikke.

Hun ønsker seg så veldig noen nye leker å jeg ønsker å kjøpe noe til henne som hun kan ha glede av litt lenger.
 
Grunnen til at den alderen står på er fordi de klarer ikkje bygge med de før da. Kan fint bruke duplo til å bråke med og sleve på før den tid :p
En annen leke jeg kan sterkt anbefale er en sånn banke planke. De elsker alle barn!
 
Jeg tror vel ikke at hun reflekterer så mye over at hun vil ha nye leker.

Og jeg tenker at duplo ikke er noe poeng enda. De får ikke til å bygge med det, og det blir bare kasta rundt.

Ville heller kjøpt noen bøker dere kan lese sammen, det stimulerer språket, og det er en veldig koselig aktivitet.

Bankebrett er en mulighet, men er nok fortsatt for liten for det.

Ville sett på noe fra dette stedet https://sunneleker.no/butikk/babyleketoy
 
Ja det kan du godt kjøpe, hun vil nok mest spise på klossene i starten. Enda en stund til hun kan sitte og bygge, men de kan jo bruke duploen på så mange andre måter. Eller så kan du bare gjemme den til senere også.
Bedre å ønske seg det enn mange babyleker som snart er kjedelige uansett, det er jeg enig i. Min begynte å bygge med duplo rett før 2 år, men han likte veldig godt å bygge med treklosser fra litt etter 1 år. Og før det likte han å helle alle klossene ut av en oppbevaringskasse også rydde dem tilbake.
Andre leker hun kan få glede av lenge og kanskje tidligere enn duplo er:
Litt etter min hadde lært å krabbe og sette seg opp, rundt 9 mnd, hadde han en egen skuff nederst i kjøkkeninnredning med bare kluter og koppehåndklær som han fikk dra ut av skuffen og stappe tilbake. Ingen leker kunne slå den aktiviteten i ganske lang tid :hilarious:
 
Vår er 1,5 år og han fikk en del duplo for et par uker siden. Han skjønner ikke helt bryggekonseptet og synes det er morsomst å hive klossene rundt. Så jeg ville anbefalt deg å vente litt. Jeg kjøpte sånne store byggeklosser/stableklosser til han da han var rundt 7 måneder. De har han fortsatt glede av så kanskje det er en ide?
 
Det er helt ufarlig å gi duplo til så små, det er ikke noe de kan sette i halsen. Men enig i at det er litt "Meningsløst" så tidlig, ikke så lett for henne å leke med dem.

Vår elsket stabletårnet fra ikea i den alderen, altså sånne kopper man stabler oppå herandre. Han klarte ikke stable selv på det tidspunktet, men fryktelig gøy når noen stablet for ham og han kunne rive ned.
 
Vår spiste bare på duploklossene fram til han var nesten 2. Vi fikk en eske med treklosser vi kunne bygge tårn av, de syns han var kjempemorsom i 7-8 mnd. alder, og egentlig fortsatt. Å ha en skuff med trygge kjøkkenredskaper han kunne plukke ut og leke med på kjøkkenet var også en hit i den alderen :hilarious:
 
Min gutt fikk duplo til jul når han var 6mnd og hadde mye glede av det. Vi bygde, han ødela :p han satt da, og synes det var stas.
Fikk en stor brannstasjon og bilene ble veldig populære. Han var nok noe tidlig ute, men fant ut at han kunne sette to og to sammen lenge før han var året og kunne sitte lenge og sette se sammen, ta de av osv :p
Helt ærlig synes vi voksene det var ålreit å bygge og leke med duplo også, og ikke bare tyspiske babyleker :p
 
Min gutt fikk duplo til jul når han var 6mnd og hadde mye glede av det. Vi bygde, han ødela :p han satt da, og synes det var stas.
Fikk en stor brannstasjon og bilene ble veldig populære. Han var nok noe tidlig ute, men fant ut at han kunne sette to og to sammen lenge før han var året og kunne sitte lenge og sette se sammen, ta de av osv :p
Helt ærlig synes vi voksene det var ålreit å bygge og leke med duplo også, og ikke bare tyspiske babyleker :p

Akkurat den der er viktig.. Ofte er det vi foreldre som ønsket ham nye leker, det er VI som er drittlei å leke med de samme lite givende tingene :p og det er ikke et poeng man skal kimse av - det er positivt for hele familien om de voksne også har det litt kjekkere.
 
Her tenker jeg mest duplo fordi jeg ønsker ikke at hun skal ha et hav med leker som fort blir kjedelige. Hun elsker nå et målebeger som hun driver å slår i gulvet med.
 
Her tenker jeg mest duplo fordi jeg ønsker ikke at hun skal ha et hav med leker som fort blir kjedelige. Hun elsker nå et målebeger som hun driver å slår i gulvet med.

Kan anbefale å rotere på lekene. Vi vil heller ikke ha tusen leker som flyter overalt. Så vi gjemmer unna noen leker i en kasse, og bytter ut lekene med jevne mellomrom. Tar lekene fra gjemme-kassen og bytter ut med andre leker han har hatt fremme en stund. Da er de gamle lekene gode som nye. Og når han virker lei dem, så bytter vi dem ut med noe annet fra gjemme-kassen. Samme gjør vi med bøker.
 
Her tenker jeg mest duplo fordi jeg ønsker ikke at hun skal ha et hav med leker som fort blir kjedelige. Hun elsker nå et målebeger som hun driver å slår i gulvet med.

Duplo blir også kjedelig etterhvert :p Jeg anbefaler heller å gjemme bort halvparten av lekene og bytte hver 3. til 4. uke :)
 
Hei alle flotte damer og menn.

Hva tenker dere om Duplo til baby? Ella er 7 1/2 måned. Ved det står på pakkene for 1 1/2 år+. Men når jeg var liten var det noe som het baby duplo men det finner jeg ikke.

Hun ønsker seg så veldig noen nye leker å jeg ønsker å kjøpe noe til henne som hun kan ha glede av litt lenger.
Du finner også ofte enda større duploklosser enn vanlig på Finn da de ikke lenger blir produsert tror jeg. Jeg fikk tak i noen store der :)
 
Akkurat den der er viktig.. Ofte er det vi foreldre som ønsket ham nye leker, det er VI som er drittlei å leke med de samme lite givende tingene :p og det er ikke et poeng man skal kimse av - det er positivt for hele familien om de voksne også har det litt kjekkere.
Absolutt :p jeg har ønska gutten min påfyll av duplo, togbane osv også fordi da synes jeg det selv er litt mer spennende å leke :p meeen har også sett at han leker mye lengre med disse tingene om utvalget er litt større. Vi har aldri hatt så mange forskjellige leker, heller større utvalg i det han viser interesse for. Helt ærlig for det meste lego :p
 
Nå har jeg fått svigermor til å sende duploen som pappaen hadde når han var liten.

Å for å sette en liten stopper for at det er mammaen og pappaen som synes at lekene hun har er kjedelige så er dette lekene hun nå har:
En løve med speil, banan biteleke, en orange ball med hull og perler og et par bamser.
 
Nå har jeg fått svigermor til å sende duploen som pappaen hadde når han var liten.

Å for å sette en liten stopper for at det er mammaen og pappaen som synes at lekene hun har er kjedelige så er dette lekene hun nå har:
En løve med speil, banan biteleke, en orange ball med hull og perler og et par bamser.
Skjønner deg godt!:)

Jeg ønsket heller ikke mange leker som ble bare overflødig og rotete. Vi har kjøpte totalt 5 leker på to år men har fått mye. Nå nærmer det seg både bursdag og jul så jeg tvier ikke på at det blir mer etterhvert selv om vi ønsker oss klær istedenfor :laughing001

Vi gjør som flere her skriver, tar bort mye og rullerer på lekene ca hver måned. Noe er alltid fremme nå som dukken hennes (hun er helt avhengig av den for kos og ro), duploklosser og sang/peke bøker men ellers blir resten gjemt bort og heller rullert etter behov.

Leker blir det sikkert litt mer av, og ikke minst annerledes leker når hun blir enda litt eldre men alt må jo ikke være fremme hele tiden.
 
Nå har jeg fått svigermor til å sende duploen som pappaen hadde når han var liten.

Å for å sette en liten stopper for at det er mammaen og pappaen som synes at lekene hun har er kjedelige så er dette lekene hun nå har:
En løve med speil, banan biteleke, en orange ball med hull og perler og et par bamser.

Tror ingen har beskyldt deg for å si at lekene er kjedelige. Det er bare folk her som har sagt at DE synes babyleker er kjedelige :p
Veldig greit når man kan få overta leker uten å måtte kjøpe inn masse :D
Det er jo snart jul også, så du kan jo kanskje få nytte av tipsene her om hva hun kan ønske seg ;)
 
Tror ingen har beskyldt deg for å si at lekene er kjedelige. Det er bare folk her som har sagt at DE synes babyleker er kjedelige :p
Veldig greit når man kan få overta leker uten å måtte kjøpe inn masse :D
Det er jo snart jul også, så du kan jo kanskje få nytte av tipsene her om hva hun kan ønske seg ;)

Ja, hun har en liten liste om leker og dukker som vi ønsker til henne. Samt klær og andre nytteting.
 
1 åringen her har ingen glede av duplo når det kommer til bygging, men synes det er veldig gøy å putte de oppi oppbevaringsboksene, tømme ut og putte oppi igjen. De «lekene» hun synes er aller mest gøy å å leke med er alle redskapene i mammas kjøkkenskuffer :p
 
Vi begynte vel med duplo når hun var ca 14-15 mnd. Forstod raskt hvordan man kunne bygge sammen klossene. Nå er hun straks 20 mnd og duplo er favoritten! Hun er kjempeaktiv og skal helst klatre på det som klatres kan, men duplo er den ene tingen hun kan sitte i ro med over lengre tid og leke med :) Duplo er kjempefint å leke med, masse motorikk og fantasi inne i bildet. Men når hun var rundt 7 mnd hadde hun nok bare spist på klossene. Stabletårn og aktivitetskuben var veldig populære i den alderen :)
 
Back
Topp