Fastlegen vet nok hva han/hun skal gjøreHm...hvordan i alle dager skal en gå frem da? Må jeg be fastlege om henvisning til evt Bergen eller gjøres dette via sykehuset i Stavanger? Føler meg gaaanske lost
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Fastlegen vet nok hva han/hun skal gjøreHm...hvordan i alle dager skal en gå frem da? Må jeg be fastlege om henvisning til evt Bergen eller gjøres dette via sykehuset i Stavanger? Føler meg gaaanske lost
Du bør inn tidligere for å få henvisningen sendt. Siste dag for UL ifm duotesten er 13+6 såvidt jeg husker. Fostermedisinerne vil gjerne ha litt tid å få satt opp en time på ogsåTusen takk for svar. Vet du når (hvilken uke) dette er? Har ikke satt opp kontroll før jeg er 12 uker på vei.
Tror det er sånn de har godkjent det ja. Men om du får avvik på NIPT kan du fremdeles måtte ta morkake eller fostervannsprøve om jeg har forstått det riktig.Åja så da må man først ta kub for så å ta nipt om det er avvik på kub testen. Hvorfor ikke bare ta nipt med en gang?
Du må til universitetssykehusene. Tror fastlegene har rutiner på dette, evt står det på sykehusenes hjemmeside gjetter jeg.Jeg har også spurt legen min om fosterdiagnostikk (jeg blir 41). Er 7+6 i dag. Foreløpig har jeg kun fått innkalling til ordinær UL i uke 18 men skal ringe og dobbeltsjekke om det kommer en til fosterdiagnostikk også. Det har jeg jo krav på ettersom jeg har forstått.
For to år siden ble jeg gravid gjennom ICSI ved Ullevål og tok duo-testen (blodprøve og ultralyd) ved Riksen pga alder.
Er det noen som vet om man kan ta fosterdiagnostikk på sykehuset man sokner til eller om man må til sykehus à la Riksen?
Tipper du må henvises til fostermedisin i Bergen... Fastlegen burde vite detHm...hvordan i alle dager skal en gå frem da? Må jeg be fastlege om henvisning til evt Bergen eller gjøres dette via sykehuset i Stavanger? Føler meg gaaanske lost
Tipper du må henvises til fostermedisin i Bergen... Fastlegen burde vite det
Men du får ikke automatisk fosterdiagnostikk fordi om du har fått fødeplass. Er et annet system som du må henvises til spesielt.
Nå er det vel NIPT-testen vi får tilgang på etter at det ble åpnet for det i 2017?
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-39-20162017/id2557037/sec7

Her viste det seg at legen skulle ha sendt henvisning når jeg var der for to uker siden, men det hadde ikke blitt gjort. Gynekolog gjorde det når jeg var der på tirsdag, fikk time til 12.02. i går og skal ta første UL og blodprøver da (9 uker).
Så godt du fikk ordnet det! Skal du ha veiledning også da? Og skal du ha ul samtidig når du tar blodprøve? Jeg må ta blodprøven en stund før siden det tar tid å få svarene på den. Når jeg er på ul setter de sammen svarene fra begge tester og kommer med en sannsynlighetsberegning.
Vil gjerne ta blodprøvene først jeg sånn at jeg kan få totalvurdering på timen. Verdt å ta turen to ganger for det.
Tror de avogtil liker å vite størrelsen nærmest mulig blodprøven, at det kan gi bedre analyse/vurdering eller noeHer er det to runder og, men de vil visst ta UL før blodprøvene når jeg er 9 uker. Skal tilbake ved 12 uker for ny UL og svar på prøvene.
Fikk dere noe informasjon om blodprøve i innkallingsbrevet? Jeg har fått time til fostermedisinsk undersøkelse når jeg er 11+6, men stod ingenting om blodprøver. Vil gjerne ta kub-prøven, og den bør vel helst taes før uke 10!?
Fikk dere noe informasjon om blodprøve i innkallingsbrevet? Jeg har fått time til fostermedisinsk undersøkelse når jeg er 11+6, men stod ingenting om blodprøver. Vil gjerne ta kub-prøven, og den bør vel helst taes før uke 10!?