Duo test ..igjen

Jeg har heller ikke fått helsekortet, det ville hun ta på kontroll når jeg er 12 uker. Jeg har fått innkalling til duo test. Den første timen er rundt uke 8, blodprøve og samtale står det i innkallingen. Skal så inn 3 uker senere for ultralyd og da har de fått resultatet på blodprøven stod det.
hva er en duo test??
 
Blir tilbudt de som er 38 år og oppover v fødsel. Blodprøve og ul, som sammen kan si noe om sjansene for å få barn m ulike kromosonfeil som downs og trisomi.
ÅÅÅ.. Takk for info. Dere er heldige. Jeg er 34 og skulle GJERNE hatt en sånn test :oops:
 
Jeg fikk heller ikke helsekort da jeg var inne 6+1. Hun sa det enda var veldig tidlig og usikkert. (Takk for den!) veldig betryggende. Hehe. Men måtte vente til jeg skal på ny kontroll for blodprøver ca uke 12 :) jeg er 24 hvis det har noe å si, og aldri vært gravid før. Så tror bare det er veldig forskjellige rutiner på det.
 
Får helsekort i uke 12 av legen, om ikke jeg kontakter jordmor og hun har annen praksis. Eller om gyn skulle gi meg det. Det andre kan jeg ikke svare på dessverre
 
Kan jeg ta duoen i uke 8? Jeg trodde jeg måtte vente lenger. Jeg rekker akkurat å fylle 38 før termin så jeg er i målgruppen. Noen som har vurdert nipt-testen? Den skal være 99% sikker og man kan ta den i Sverige og Danmark. Latterlig at den ikke er innført i Norge enda.
 
Kan jeg ta duoen i uke 8? Jeg trodde jeg måtte vente lenger. Jeg rekker akkurat å fylle 38 før termin så jeg er i målgruppen. Noen som har vurdert nipt-testen? Den skal være 99% sikker og man kan ta den i Sverige og Danmark. Latterlig at den ikke er innført i Norge enda.
Blodprøven skal vel tas mellom 8-10 også ul etterpå ja.
Har ikke tenkt på nipt test. Men det står at man får ta den om man slår ut 1:250 på duo test.
www.menneskeverd.no/tema/nipt-blodproven/
 
Snakka med Ullevål nå og de hadde mottatt henvisningen min. Sa jeg ville få time til blodprøve og ul i uke 10-11 siden jeg helst ville ta begge prøvene samme dag.
 
Blodprøven skal vel tas mellom 8-10 også ul etterpå ja.
Har ikke tenkt på nipt test. Men det står at man får ta den om man slår ut 1:250 på duo test.
www.menneskeverd.no/tema/nipt-blodproven/

Det er dessverre ikke tilbud om NIPT test i Norge ennå, fordi det ikke finnes laboratorier i Norge som kan gjøre analysen. Hvis man får høy risiko på duo test får man tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve. Eller så kan man reise til Sverige eller Danmark på eget initiativ.
 
Det er dessverre ikke tilbud om NIPT test i Norge ennå, fordi det ikke finnes laboratorier i Norge som kan gjøre analysen. Hvis man får høy risiko på duo test får man tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve. Eller så kan man reise til Sverige eller Danmark på eget initiativ.
Så rart at det står det i den linken der da :bookworm:
 
Hei! Sniker litt fra mars-gruppa her :happy:
Jeg har tatt den duo-testen og den mener jeg skal tas før uke 11+6 eller noe, men ikke for tidlig heller. Husker ikke helt hvilken uke som var tidligst, men stod forklaring i brevet og innkallingen jeg fikk. Og blodprøven tas samme dag som samtalen. Jeg var på Riksen og gjorde dette. Tok UL et par tre uker senere og fikk det totale resultatet der og da. Jeg var veldig redd for at jeg hadde stor sannsynlighet for å få et barn med trisomi pga alder, men det kan jeg si dere som er 38 som meg, og uten noen familiære sykdommer med genfeil, at bare sannsynligheten alene her er 0,1%. Og om UL er helt normal, så går man så langt ned på skalaen/diagrammet at man har så godt som ingen sannsynlighet for å få et barn med disse 3 alvorlige trisomiene.
Håper dette kan hjelpe litt for dere som er redde og går og gruer dere, som jeg gjorde først. :Heartred
 
Hei! Sniker litt fra mars-gruppa her :happy:
Jeg har tatt den duo-testen og den mener jeg skal tas før uke 11+6 eller noe, men ikke for tidlig heller. Husker ikke helt hvilken uke som var tidligst, men stod forklaring i brevet og innkallingen jeg fikk. Og blodprøven tas samme dag som samtalen. Jeg var på Riksen og gjorde dette. Tok UL et par tre uker senere og fikk det totale resultatet der og da. Jeg var veldig redd for at jeg hadde stor sannsynlighet for å få et barn med trisomi pga alder, men det kan jeg si dere som er 38 som meg, og uten noen familiære sykdommer med genfeil, at bare sannsynligheten alene her er 0,1%. Og om UL er helt normal, så går man så langt ned på skalaen/diagrammet at man har så godt som ingen sannsynlighet for å få et barn med disse 3 alvorlige trisomiene.
Håper dette kan hjelpe litt for dere som er redde og går og gruer dere, som jeg gjorde først. :Heartred
Tusen hjertelig takk for at du deler din erfaring :Heartpink
 
Back
Topp