Dunpose

bjørnemamma

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Folkens, treng hjelp! Vasker i utgangspunktet alt til babyen, men er blitt så usikker ang den nye easygrow dunposen... Er redd den ikke skal bli så bra igjen etter vask. Har alltid hjertet i halsen når jeg vasker dunjakker- har jo alltid gått bra... Men...
Hva har dere gjort med nye poser? Vaker de før bruk, eller ikke?

Jeg har vasket den. Det gjør jeg alltid med slike ting. Men tørker jo alltid i tørketrommel for å få de tykk og "fluffy" igjen :)

Jeg har vasket den. Det gjør jeg alltid med slike ting. Men tørker jo alltid i tørketrommel for å få de tykk og "fluffy" igjen :)
Ble din pose LIKE luftig og fin som før du vasket den? Har du easygrow ? Måtte du ha den lenge i trommel'n? Står Max 60 grader på trommel, men har ikke peiling på hvilke grader min trommel har :(

Folkens, treng hjelp! Vasker i utgangspunktet alt til babyen, men er blitt så usikker ang den nye easygrow dunposen... Er redd den ikke skal bli så bra igjen etter vask. Har alltid hjertet i halsen når jeg vasker dunjakker- har jo alltid gått bra... Men...
Hva har dere gjort med nye poser? Vaker de før bruk, eller ikke?
Ikke vasket før bruk. Men du kan jo vaske det stoffstykket oppe ved hodet som kan tas av.

Ble din pose LIKE luftig og fin som før du vasket den? Har du easygrow ? Måtte du ha den lenge i trommel'n? Står Max 60 grader på trommel, men har ikke peiling på hvilke grader min trommel har :(
Ja har easygrow. Og ja, min ble like fin og luftig, om ikke enda mer :)
Vi har sånn 6th sense på vår trommel. Står ikke grader på den heller. Så jeg tok bare på skånsom ekstra tørt så ga den seg etter ca 50min og var ferdig :)

Jeg har ikke vasket dunposen. Hun skal jo ha på klær inni der så det blir ikke direkte kontakt og under hodet har jeg sikkert en gulpeklut allikevel!

Jeg har ikke vasket dunposen, de ligger jo med klær inni der så tenker at det ikke er nødvendig :)

Men jeg vet at en del dundyner
Fint med nettrøbbel når man prøver p skrive innlegg! :p jeg vasker ikke som sagt, men vet at man bruker et par tennisballer inni tørketrommelen med dundyner blant annet. Det er kanskje ikke så hendig med dunposen da den har et fint trekk...? Jeg har iallefall vasket mye med dun i før, putter i tørketrommelen, og går alltid bra :)

Jeg vasket ikke Easygrowen før bruk da vi kjøpte vår. Han var riktig nok 9-10 mnd da og ikke nyfødt, men tror ikke jeg hadde vasket den til nyfødt heller. Når det er sagt så har jeg måttet vaske den et par ganger pga. tisslekkasje, og det har gått helt fint. Har vasket den på ullprogram også har jeg tromlet den med 4-6 tennisballer oppi. Har blitt som ny begge gangene. :)

Når vi skal ta den i bruk igjen til lillebror neste vinter (har Voksipose til nyfødttiden) så blir vi ikke å vaske den. Den har ligget på vårt soverom, og dermed ikke noe kaldt og kjipt loft, så ser ingen hensikt i å vaske den mer enn nødvendig. Da føler jeg det var mye mer viktig å få vasket Voksi-posen da den har ligget på loftet og dessuten er ganske gammel. Gikk heldigvis fint det også, men må innrømme jeg var rimelig nervøs for at ulldynen skulle krympe. :p

Vasker ikke mine voksi poser heller, men om du ville ønske å vaske dem så bruk den samme metoden som for dundyner.

Bruk litt dunvaskemiddel for den gjør slik at duna blir fluffy igjen pass på og ikke bruk mye. Legg vaskeballer eller tennisballer i vaske maskin og i tørketrommel. ( når du bruker vaskeballer i vaskemaskin så starter du prosessen av dun fordeling tid slik at du slipper klumper) pass på at du ikke bruker mye vaskemiddel og ikke bruk tøymykner ettersom at det ikke er bra for dun produkter.

Lykke til

Tusen takk for alle svar.. Selv om jeg har vasket absolutt alt frem til nå -selv bamser :) -(bortsett fra vogna- som er helt ny) så skal jeg vente med å vaske posen til jeg "må"- vasker den lille kluten/puta- som dere nevner - er jo kun den som er i kontakt med huden... Satser på å bevare posen finest mulig - googlet nemlig på nettet ang vask av easygrow, og var noen som hadde vært litt uheldige, samt at en test bestilt av tv2 hjelper deg nevnte litt svakhet v vask...
Da jeg kjøpte posen, kjøpte jeg vaskmiddel som de hadde til anbefaling til posen :)
Takk for gode tips om tennisball også under vask- har kun brukt i trommel (når det gjelder pute/ dyne/jakka)

Vasker ikke mine voksi poser heller, men om du ville ønske å vaske dem så bruk den samme metoden som for dundyner.

Bruk litt dunvaskemiddel for den gjør slik at duna blir fluffy igjen pass på og ikke bruk mye. Legg vaskeballer eller tennisballer i vaske maskin og i tørketrommel. ( når du bruker vaskeballer i vaskemaskin så starter du prosessen av dun fordeling tid slik at du slipper klumper) pass på at du ikke bruker mye vaskemiddel og ikke bruk tøymykner ettersom at det ikke er bra for dun produkter.

Lykke til
Du bør jo ikke bruke samme metode til ulldyne som til dun? Den må jo vaskes på ullprogram og skal ikke vaskes med vaskeballer da det kan tove ulla. Skal ikke tromles heller. Jeg vasket vår på ullprogram med lite sentrifugering også fikk den lufttørke på stativ på badet. Gikk bare bra. :)

Har ikke easygrow, men urban- og den har ull på ryggen selv om resten er av dun. Ville ikke sjangset på å ha noe med ull i tørketrommelen, mens dun må i tørketrommelen med tennisballer for å bli fluffy igjen

Du bør jo ikke bruke samme metode til ulldyne som til dun? Den må jo vaskes på ullprogram og skal ikke vaskes med vaskeballer da det kan tove ulla. Skal ikke tromles heller. Jeg vasket vår på ullprogram med lite sentrifugering også fikk den lufttørke på stativ på badet. Gikk bare bra. :)

Nei dette er for de som bare har dun og ikke har ull.

Back
Topp