dumme spørsmål fra en snart mamma

1. Det er tepper de har på barsel. Kusina mi tok med ser flere slike og jeg arvet de. Men brukte de ikke. De er som frotte-sengetøy. Kan sikkert klippe opp et slikt.

2. Jeg brukte nesten aldri tepper, annet enn på sommeren å når de skulle sove istedenfor dyne. Synes det bare var styr med å ha teppe rundt baby, mye lettere å holde. Tok heller på bedre med klær. Kledde på de klær på barsel. Finnes gode ullpledd mange steder. Nøstebarn feks.

3. Gulpekluter kjøper du på princess bla. Kjekt å ha i begynnelsen ved melkesøl under amming eller gulp ved raping. Babyen bør ikke gulpe mye etter amming, som oftest er årsaken for mye mat. Men babyen bør rape. Og da kan det ofte komme litt gulp.

4. Jeg har brukt begge deler. Synes vel egentlig strømpebukse er best da sokker lett sparkes av.

5. Jeg løftet baby opp med soveposen. Altså tok opp hele vognposen med baby oppi. Og stod å ammet. Mme trengs ikke.
Fersk morsmelk holder seg i romtemperatur i 5-8 timer og i kjøleskap (1-4 grader) i 3-5 døgn og i fryser i 3-6 mnd. Så om det er minusgrader ute så trenger du ikke bekymre deg for bakterier. Det finnes måter å varme opp flaska på, men det enkleste er å bare amme hvorsomhelst.

6. Jeg synes bæresjal er bedre til nyfødt!!

7. Hadde vugge i stuen med begge. Brukte vipppestolen en del også (kunne legges helt flat) for den hadde håndtak og jeg kunne bære den med meg feks inn på badet om jeg måtte ta en dusj.

8. Max 2 enheter med koffeindrikk i svangerskapet og når du ammer. Siden koffein ikke er bra så kan du like gjerne kutte det ut helt.

Vi hadde pysjer i nyfødtstr, men gadd ikke alltid å bytte de første ukene. Etterhvert hadde vi mer kveldsstell, og da ble det jo pysj :) Bytter ikke til pysj på dagtid.

Strømpis og body brukte vi stort sett de første ukene, gjerne ull eller ull/silkeblanding. Sokker ramlet bare av. Tynne ulltepper er topp, du får kjøpt mange fine hos f eks babyshop eller så kan du strikke selv. Regner med baby vil sove mest oppå oss, men venter med å kjøpe Close caboo eller bæresjal til vi ser hvordan det går. Har to ergobaby bæreseler som blir brukt masse når baby blir litt større. Har også kjøpt ei slyngevugge til å henge i dørkarm i stua, dersom baby gidder å ligge oppi der er han/hun trygg for kattungene og vi slipper mer babystæsj som skal stå på gulvet, med en vilter femåring som leker.

Hadde faktisk et par sånne krakilske ammeturer du ser for deg, men det var ikke i iskulde (da var vi mest inne uansett), og satt på en benk og ammet. Fikk mange smil og varme blikk så det var egentlig koselig når ungen slutta å hyle og jeg fikk tørka dem verste svetten [emoji23] syns ikke du har dumme spørsmål, helt legitimt å lure. Min erfaring er forresten at sykehuset har veldig slitte og ikke så myke tepper og bodyer til låns, ville heller hatt med meg eget og brukt dette-samme med lue. Fins også mange fine tepper i samme materiale som gaskluter, flere av nettbutikkene som selger babystæsj har. Mener jeg har kjøpt hos Sprell og Petito kanskje? Og ja, vippestol er gull når en skal dusje. Lyndusjing riktignok, men med en fornøyd baby oppi der går jo alt. En vet forresten aldri om en får gulpebaby eller ikke. Det gjorde vi til de grader, kjøpte flerpakk med gas og flanellskluter på sparkjøp (etter fødsel, du trenger ikke det med en baby som bare gulper bittelitt) og de ble brukt opp.

Strømpis og body brukte vi stort sett de første ukene, gjerne ull eller ull/silkeblanding. Sokker ramlet bare av. Tynne ulltepper er topp, du får kjøpt mange fine hos f eks babyshop eller så kan du strikke selv. Regner med baby vil sove mest oppå oss, men venter med å kjøpe Close caboo eller bæresjal til vi ser hvordan det går. Har to ergobaby bæreseler som blir brukt masse når baby blir litt større. Har også kjøpt ei slyngevugge til å henge i dørkarm i stua, dersom baby gidder å ligge oppi der er han/hun trygg for kattungene og vi slipper mer babystæsj som skal stå på gulvet, med en vilter femåring som leker.

Hadde faktisk et par sånne krakilske ammeturer du ser for deg, men det var ikke i iskulde (da var vi mest inne uansett), og satt på en benk og ammet. Fikk mange smil og varme blikk så det var egentlig koselig når ungen slutta å hyle og jeg fikk tørka dem verste svetten [emoji23] syns ikke du har dumme spørsmål, helt legitimt å lure. Min erfaring er forresten at sykehuset har veldig slitte og ikke så myke tepper og bodyer til låns, ville heller hatt med meg eget og brukt dette-samme med lue. Fins også mange fine tepper i samme materiale som gaskluter, flere av nettbutikkene som selger babystæsj har. Mener jeg har kjøpt hos Sprell og Petito kanskje? Og ja, vippestol er gull når en skal dusje. Lyndusjing riktignok, men med en fornøyd baby oppi der går jo alt. En vet forresten aldri om en får gulpebaby eller ikke. Det gjorde vi til de grader, kjøpte flerpakk med gas og flanellskluter på sparkjøp (etter fødsel, du trenger ikke det med en baby som bare gulper bittelitt) og de ble brukt opp.

Jeg søkte opp den der close caboo og ble litt frelst :) fant en fin en på finn jeg skal hente i morgen. Jeg har kjøpt ergobaby four posision 360 med nyfødt innlegg, men det ser så mer «koselig» ut for baby å ligge tett intill som ved sjal. Blir spennende :woot:
Jeg har også kjøpt babybjørn soft vippestol. Tenkte det er greit å ha

Jeg søkte opp den der close caboo og ble litt frelst :) fant en fin en på finn jeg skal hente i morgen. Jeg har kjøpt ergobaby four posision 360 med nyfødt innlegg, men det ser så mer «koselig» ut for baby å ligge tett intill som ved sjal. Blir spennende :woot:
Jeg har også kjøpt babybjørn soft vippestol. Tenkte det er greit å ha
Så bra! Vippestol er veldig kjekt, særlig når en skal dusje. Ergobaby har vi som sagt vært fornøyd med, men ikke fra nyfødt. Det babyinnlegget var en vits her, kanskje det funker for andre,men det ble varmt og mini illskrek hele tida. Men vi har den gamle modellen da, 360 virker mye mer praktisk og anvendelig :)

Mange bra spørsmål og svar her.

Angående pysj: Etter å ha kjøpt og fått en del brukt babytøy tror jeg faktisk at jeg ikke helt har skjønt forskjell på pysj og sparkebukser/dresser. :D Jeg synes jammen ikke det er lett å se forskjell på dem, men i litt større størrelser ser jeg at en del plagg har "natt/sovemønstre", og da har det gått opp for meg at jeg har fått med flere pysjer enn jeg skjønte.

Vi har brukt teppe mye både på sommergutten og vinterjentene. Hele tiden som nyfødt og i bilstol, på sommeren i vogna og ja, i det hele tatt, mye.

Min eldste begynte som bitteliten å hikke så snart en fot kom ut av teppet. Varme foten så ga det seg.

1. Jeg ser på fødeavdelingen at de pakker babyen inni et mykt teppe under helsetepper. Hva er dette laget av? Og hvor får man kjøpt det?

2. Gode tepper annet enn helsepledd å pakke baby, hvor får man kjøpt det? Ser bare helsepledd i butikker.
Vi brukte mye ulltepper av forskjellig tykkelse.

3. Gulpekulter, hvor finner man det? Trenger man det? Bør baby gulpe etter hvert måltid?
Trenger ikke, men noen er kjekt å ha. Går veldig fint å klippe ut mange gulpekluter fra et håndkle dere har hjemme fra før av :)

4. Skal jeg «hamstre» baby sokker? Eller er strømpebukser bedre og lurere?
Strømpebukser eller bukser med integrerte sokker :)

5. Hvordan få med seg mag på trilletur med en ammende baby? Jeg der for meg skrekksenarioet. Jeg er ute æ triller tur, baby finner ut at nå er han sulten, det blir full skrik. Men det er vinter og kaldt, jeg vil ikke ta han opp av varmen og nermeste innendørs plass er 10-15 min unna. Er eneste valg morsmelkerstatning på flaske? Jeg har nemmelig hørt at jeg ikke kan ha morsmelk på termos da det blir masse bakterier.

De første ukene turte jeg ikke bevege meg så langt utendørs nettopp på grunn av dette. Jeg var heller ikke i form til det fysisk, så det passer jo greit. Etterhvert får man rutiner på ammingen og kan time når man drar på lenger trilletur :) Jeg har også pumpet morsmelk og hatt med på tåteflaske til baby :)

6. Er bæresjal bedre enn bæresele til en nyfødt?
Jeg har bært mye med caboo close og storchenwiege babycarrierbæresele (fra naturligbarn.no). Anbefaler begge! Den fra storchenwiege er laget av vevd stoff, så den føles som et bæresjal, men er veldig enkel i bruk. Mannen min har bært mye i sele, men da han fikk prøve min så måtte han innrømme at det var mer behagelig :)

7. Hvor legger dere spedbarnet i fra dere når han er sovnet? Har dere ekstra kurv/seng i stua eller legger dere baby på soverommet? Jeg har tenkt om vi skal kjøpe kurv å ha i stua til han, slik at jeg kan følge med han i stua mens han sover som nyfødte gjør mye.
Jeg har en slyngevugge (fra naturligbarn.no) som henger i stua, der sover hun godt :)

8. Hvis jeg drikker kofein i svangerskapet, kan det føre til en gråtebaby på grunn av «kofeinavhengighet»?
Jeg liker ikke kaffe, men drikker en boks cola zero om dagen. I helga blir det ofte to

Tror de små mengdene du drikker skal gå veldig fint :)

Masse lykke til, håper du får en fin barseltid!

Det der var ingen dumme spm og ser du har fått mange gode svar :) Ikke vær redd for å bruke dette forumet for å spørre om alt du måtte lure på :)

Back
Topp