dumma

BettyBoop84

Flørter med forumet
[8|] Jeg har jobbet som fast vikar i 2.5 år, kontrakten min går ut 30 februar. Termin min er rundt 13juli.. har jeg krav på svangerskapspenger da? hmm[8|]

Om du har termin 13.juli går du ut i permisjon 3 uker før altså den 22.juni. Om du teller 4 mnd tilbake derfra kommer du til 22. februar, og det vil si at du oppfyller kravet om å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter og således har krav på permisjon, MEN det er på hengende håret! Hva har du tenkt å leve av mellom vikariatet ditt tar slutt og permisjonen starter? Husk at du kan starte permisjonen inntil 12 uker før termin, men du mister selvsagt tilsvarende tid i andre enden av permisjonen og får således mindre tid med babyen...

ok, nei da får jeg sykemelde meg før kontrakten går ut, da får jeg vel sykepenger til permisjonen starter el?

DU kan ikke sykemelde deg, det kan bare LEGEN din gjøre, og bare dersom du er syk. Man kan ikke, skal ikke og bryter loven om man gjør det, bli sykemeldt fordi vikariatet går ut.

Derimot en gledelig nyhet til deg: du har rett på arbeidsledighetstrygd når vikariatet tar slutt. Og tid du mottar det, teller også for disse "6 av de siste 10". Om du da altså ikke får deg en ny jobb i mellomtiden.

ja,men man blir bare litt stressa..[8|]
Hvor mye får man i arbeidsledighetstrygd da? tilsvarende lønn?

Riktig som Stella presiserer, man kan IKKE bli sykemeldt fordi kontrakten løper ut, man blir sykemeldt fordi og OM man er så syk at man ikke kan jobbe. Har du krav på dagpenger så utgjør det litt under 65% av lønna di, men du kan bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene og vil således få din vanlige lønn som grunnlag for foreldrepengene..

Back
Topp