Dukke til storesøster

Så bra! Det var overhodet ikke ment som en pekefinger eller noe altså, bare jeg som tenkte litt høyt :p Høres ut som om dere oppdrar jenta deres på en fin og fornuftig måte ❤

Det er som du sier bare å prøve det, i den alderen har de ofte akkurat begynt med rollelek eller er i ferd med det. Så å stimulere den type lek er jo bare bra :) Hun kommer sikkert til å syns at en ekte baby er mer spennende enn ei dukke innimellom, men det er jo kjempekoselig om dere kan trille hver deres baby på tur f.eks. Kona gjorde det da hun ble storesøster som nesten treåring, og hun husker det som en veldig fin ting :)

Overhodet ikke tatt som det:) synes det er en veldig interessant og viktig tematikk.

Bare i løpet av min datters første to leveår har jeg opplevd kommentarer om adferdsmønsteret hennes, som jeg tror ikke folk tenker over er ganske absurd å fremheve som kjønnsbestemt på så små barn.

F.eks.

"Så rolig hun er. Men hun er jo en jente, de er jo gjerne det"

"Ja, det er mye lettere å ha jente enn gutt. Guttene må man jo følge mye mere med på."

"Det er mye lettere å ha gutter, for jentene kan jo bli så hissige"

"Se på denne dinosauren. *Opptatt med noe annet* åh, jeg glemte jo at jenter nok ikke er såå interessert i sånt"

+++

Og regner jo med at det kommer noe annet nå som neste er gutt.:rolleyes:
 
Vi skal gjøre akkurat det samme med storebror på 2.5 år, og håper det blir populært. Han går allerede rundt og sier at han også har en baby i magen (som heter Kaja :hilarious:), så tenker vi kan spille på dette når vi kommer hjem fra sykehuset. Om han faktisk kommer til å leke med den eller ikke er jeg usikker på, men han leker mye rollespill med bamser og dyrefigurene sine, så er fint å få muligheten tenker jeg.

Haha, så koselig! Er det en i barnehagen som heter Kaja, eller har det bare kommet av seg selv?

Men som gøy å høre at dere har tenkt til å gjøre det samme. Uansett tror jeg det er koselig for dem å få en gave og litt oppmerksomhet. Det er jo stort å bli storesøsken:happy:
 
Overhodet ikke tatt som det:) synes det er en veldig interessant og viktig tematikk.

Bare i løpet av min datters første to leveår har jeg opplevd kommentarer om adferdsmønsteret hennes, som jeg tror ikke folk tenker over er ganske absurd å fremheve som kjønnsbestemt på så små barn.

F.eks.

"Så rolig hun er. Men hun er jo en jente, de er jo gjerne det"

"Ja, det er mye lettere å ha jente enn gutt. Guttene må man jo følge mye mere med på."

"Det er mye lettere å ha gutter, for jentene kan jo bli så hissige"

"Se på denne dinosauren. *Opptatt med noe annet* åh, jeg glemte jo at jenter nok ikke er såå interessert i sånt"

+++

Og regner jo med at det kommer noe annet nå som neste er gutt.:rolleyes:

Det er utrolig hvor gjennomsyret det er :eek: Og det er sjeldent man er bevisst på det.

Vi har fått vite at det mest sannsynlig er ei jente i magen min, og det første en av besteforeldrene sa når vi fortalte om det var "Åh, så heldig hun blir som får en storebror som alltid vil passe på henne!". Altså, om det faktisk er ei jente så planlegger vi jo å oppdra et sterkt og selvstendig individ som klarer å stå opp for seg selv og ikke er avhengige av noen for å greie seg i livet. Og ikke minst oppdrar vi gutten vår med feministiske verdier, og han skal ALDRI få tenke at kvinner er svake!

Heldigvis virker det som om vår generasjon (og de kommende) er mer bevisst på akkurat det med kjønnsnormer. Så vi får håpe at det fortsetter å utvikle seg i riktig retning :)
 
Haha, så koselig! Er det en i barnehagen som heter Kaja, eller har det bare kommet av seg selv?

Men som gøy å høre at dere har tenkt til å gjøre det samme. Uansett tror jeg det er koselig for dem å få en gave og litt oppmerksomhet. Det er jo stort å bli storesøsken:happy:

Nei, det er helt merkelig, vi leste en bok lenge før jeg ble gravid der navnet Kaja ble nevnt én gang, og det navnet kom plutselig opp igjen da han først fikk vite at det var en lillesøster i magen min, og så nå som han også har en baby :hilarious:

Ja, jeg tenker det samme, ganske fint å bli gjort ekstra stas på for dem også, og en fin markering av deres nye rolle i familien :)
 
Det jeg med en gang tenkte på nå: ville man gitt en dukke til sønnen sin på samme måte? Eller er det kun en ting man gjør med jenter, at man fra veldig tidlig alder behandler dem som "små mammaer" fordi det forventes at alle jenter er omsorgsfulle og skal bli mødre når de blir store?

Dette er IKKE ment som kritikk mot noen som helst altså!!! Ser for meg at det kan være en fin greie mellom dere :) Det var bare en liten refleksjon jeg gjorde for meg selv, fordi jeg med en gang tenkte "så koselig, skulle ønske jeg kunne gjort noe slikt med sønnen min". Slo meg at det var en veldig internalisert stereotypisk tanke :p Så nå må jeg jo bare kjøpe en sånn dukke til han som blir storebror i januar :D
Jeg har selv anbefalt venninner med gutt som førstefødt å skaffe dukke til de, for at de skal lære gjennom lek å være omtenksom og omsorgsfull. Begge jentene mine har lekt mye med dukker, tipper at minstemann også kommer til å leke med de samme dukkene :) ene venninna mi hadde sambo som var totalt i mot att sønnen skulle få dukke, men venninna mi trumfa gjennom på den! Synst det er helt merkelig å skulle nekte ett barn å leke med dukke, som er en så bra læringsleke! Kanskje det er derfor det ofte er gutter som ikke bryr seg om småsøsknene? De har gjort studier på dette med kjønn og søsken, jenter er mye bedre som størst enn det guttene er, fordi de er mer omsorgsfull. Kan det ha litt med leken de holder på med kanskje ? :pompus:
 
Overhodet ikke tatt som det:) synes det er en veldig interessant og viktig tematikk.

Bare i løpet av min datters første to leveår har jeg opplevd kommentarer om adferdsmønsteret hennes, som jeg tror ikke folk tenker over er ganske absurd å fremheve som kjønnsbestemt på så små barn.

F.eks.

"Så rolig hun er. Men hun er jo en jente, de er jo gjerne det"

"Ja, det er mye lettere å ha jente enn gutt. Guttene må man jo følge mye mere med på."

"Det er mye lettere å ha gutter, for jentene kan jo bli så hissige"

"Se på denne dinosauren. *Opptatt med noe annet* åh, jeg glemte jo at jenter nok ikke er såå interessert i sånt"

+++

Og regner jo med at det kommer noe annet nå som neste er gutt.:rolleyes:


Haha, jeg må bare kommentere her - for jeg får stadig høre at jentebabyer er mer krevende og utfordrende :hilarious: gutten min var kjemperolig, han var motorisk litt treg og har alltid «forsikret» seg om at ting går bra før han prøver, med andre ord ikke slått seg så mye.
Lillesøster er 3 mnd og en helt annen type, gråter mye, krever og trenger noe hele dagen, sover ikke ett minutt uten hjelp/bevegelse/kroppskontakt osv.
Tror kanskje det lete handler om personlighet jeg :p
 
Her elsker hun jo å gjøre (noen ganger litt for nøyaktig:hilarious:) det samme som mamma og pappa, så tenkte nettopp at det kunne være litt gøy for henne i en veldig ny situasjon. Hun har ikke noen dukke nå, så da blir det jo også noe litt nytt.
Da tror jeg blir stor stas jeg altså:D
 
Hun har ikke vist så mye tendens til rollelek her inntil for nylig. Nå har hun begynt å late som at bamsen smaker på maten, at hun legger bamsen sin til å sove og sånt. Så kanskje alder og timingen er bra ja?:)
Samme her, det er mest nå i det siste at bamsene spiser kake, og at bilene snakker sammen. :) Så søtt. :love017
 
Haha, jeg må bare kommentere her - for jeg får stadig høre at jentebabyer er mer krevende og utfordrende :hilarious: gutten min var kjemperolig, han var motorisk litt treg og har alltid «forsikret» seg om at ting går bra før han prøver, med andre ord ikke slått seg så mye.
Lillesøster er 3 mnd og en helt annen type, gråter mye, krever og trenger noe hele dagen, sover ikke ett minutt uten hjelp/bevegelse/kroppskontakt osv.
Tror kanskje det lete handler om personlighet jeg :p
Det jeg har hørt er at gutter er «enklere». Altså i tankene :hilarious: jenter er mer slu og tenker mer på alt mulig, mens guttene tar ting som det kommer og er «enklere» :hilarious: om det stemmer vet jeg ikke, men mange sier det :hilarious::hilarious:
 
Det jeg med en gang tenkte på nå: ville man gitt en dukke til sønnen sin på samme måte? Eller er det kun en ting man gjør med jenter, at man fra veldig tidlig alder behandler dem som "små mammaer" fordi det forventes at alle jenter er omsorgsfulle og skal bli mødre når de blir store?

Dette er IKKE ment som kritikk mot noen som helst altså!!! Ser for meg at det kan være en fin greie mellom dere :) Det var bare en liten refleksjon jeg gjorde for meg selv, fordi jeg med en gang tenkte "så koselig, skulle ønske jeg kunne gjort noe slikt med sønnen min". Slo meg at det var en veldig internalisert stereotypisk tanke :p Så nå må jeg jo bare kjøpe en sånn dukke til han som blir storebror i januar :D
Jeg ga dukke til min gutt da vi fikk en til . :)
 
Vi var i samme termingruppe her med jentene våre, og jenta vår skal også bli storesøster nå (når som helst, termin i morgen) :) Hun har lekt med dukker relativt lenge allerede, fikk det i julegave i tillegg til dukkevogn av besteforeldre da de fikk tips om at hun lekte mye med dukker i barnehagen. Interessen har som sagt vært der en stund allerede, men i takt med at magen til mamma har blitt større har interessen hennes vokst også. Hun skifter bleier, kler av og på, synger nattasang, vugger på babyen i vogna, gir flaske og «lager mat» på lekekjøkkenet som hun serverer babyen. Hun syns også det er hysterisk å ha en minidukke under genseren. Her har det vært en fin måte å prate om at hun skal bli storesøster på :)

Tenker at det er en kjempefin storesøstergave (og storebrorgave for de som har gutter) :) Her er det plenty dukkeutstyr så vesla vår får Brio-tog som storesøstergave.
 
Vi var i samme termingruppe her med jentene våre, og jenta vår skal også bli storesøster nå (når som helst, termin i morgen) :) Hun har lekt med dukker relativt lenge allerede, fikk det i julegave i tillegg til dukkevogn av besteforeldre da de fikk tips om at hun lekte mye med dukker i barnehagen. Interessen har som sagt vært der en stund allerede, men i takt med at magen til mamma har blitt større har interessen hennes vokst også. Hun skifter bleier, kler av og på, synger nattasang, vugger på babyen i vogna, gir flaske og «lager mat» på lekekjøkkenet som hun serverer babyen. Hun syns også det er hysterisk å ha en minidukke under genseren. Her har det vært en fin måte å prate om at hun skal bli storesøster på :)

Tenker at det er en kjempefin storesøstergave (og storebrorgave for de som har gutter) :) Her er det plenty dukkeutstyr så vesla vår får Brio-tog som storesøstergave.

Ja, tenk at vi (nesten) begge to allerede har kommet til termin på #2! Tida flyr!

Jenta mi er fortsatt veldig lite interessert i dukker, heller ikke i barnehagen, men leker med det i blant. Så vi får se om det blir interessant når hun får en litt mere fancy en med utstyr og greier. Det litt morsomme er noe hun først leker med dukke, så er dukka alltid trøtt og vil sove.... I wish:hilarious:

Tenker også at en storesøstergave er en fin ting uansett:)

Lykke til med kommende fødsel!
 
Back
Topp