Datteren min på 2,5 år blir storesøster i august og forbindelse med det kjøpte jeg for en stund siden en baby born dukke... Tenkte at hun kunne få den som gave når lillebror kommer hjem, for å markere at hun har blitt storesøster.
Hadde litt i tankene at da kunne det jo være "hennes baby" og at vi kan gjøre ting sammen. Men, blir det litt mye symbolikk å legge på en 2-åring?
skal jo helst ikke være sånn "nå har mamma fått en "ny" baby, så nå får du en"
Hadde litt i tankene at da kunne det jo være "hennes baby" og at vi kan gjøre ting sammen. Men, blir det litt mye symbolikk å legge på en 2-åring?
) Han har to mammaer som bryter med de tradisjonelle kjønnsrollene på alle mulige måter. Men jeg tenkte spesifikt på det å gi en baby-lignende dukke med formålet om at "dette er mamma sin baby, her er din baby som du har ansvar for". Jeg ble litt overrasket over at underbevisstheten min var såpass stereotypisk selv, så da ville jeg bare nevne det fordi det kan være en fin ting å reflektere over
Vi går veldig opp i at barnet (snart barna
baktanken er fullt og helt på at jeg vil gjøre så mye så mye som mulig for at hun ikke skal føle seg tilsidesatt, nå som det kommer et søsken. At hun føler seg inkludert i prosessen på en god måte. Nå er det jo slik at rollespill med en dukke på den måten forhåpentlig ikke burde være betinget av om man er gutt eller jente. Å lære seg å bli en god omsorgsperson skulle gjerne være kjønnsløst.