Dukke til gutt?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Noen som har gutter som leker med dukke?

Sønnen min lånte dukke på besøk i stad og syntes det var stas!! Han lagde mat og matet den, badet den etc. Bør han få eller ønske seg egen dukke eller er det "teit"? Han leker rollelek med bamsene hjemme. Er 20 mndr. Jeg mener han fint kan ha dukke, men mannen holdt på å tilte da jeg sa det. Han sa vi kunne vurdere det om gutten spurte konkret om dukke :p

Vår fikk dukke før han var ett år. Vi bruker den til å bade med. Nå er sønnen vår snart to år og bryr seg ikke om dukken.

Som de sier i barnehagen til frøkna, det fins ikke gutte- og jenteleker, det fins leker.
Barn i den alderen lærer blant annet via rolle lek, de spiller deres egen hverdag med leker og dukker er en naturlig del av det, også for gutter

Tenker det går fint an med dukke. Min samboer hadde dukke når han var liten.

I den alderen leker unger veldig likt uansett kjønn. Rollelek med dukke er midt i blinken for en toåring.

Grunnen til at det før kun var "jenteleke" var fordi de lekte "mamma" men i 2016 så tar jo også pappaer vare på babyer så det er helt normalt for en gutt å leke en omsorgsrolle.

I den alderen leker unger veldig likt uansett kjønn. Rollelek med dukke er midt i blinken for en toåring.

Grunnen til at det før kun var "jenteleke" var fordi de lekte "mamma" men i 2016 så tar jo også pappaer vare på babyer så det er helt normalt for en gutt å leke en omsorgsrolle.

Bra svar ;)

Selvfølgelig kan gutter ha dukker! Gutten vår har dukke, og liker å hå tur med dukkevogba når jeg går tur med lillesøster :) da har vi vogn begge to!

Selvfølgelig kan han få dukke! Er litt sjokkert over at det ikke er en selvfølge egentlig..

Fikk dukke da han hadde navnedag rundt 8 mnd her :) var jeg som syntes han burde få en da han virket nysgjerrig!

Her sitter dukka som har rosa smokk, rosa body på sengekanten til min 4 åring hver kveld. Den dukka får gjerne en og to trilleturer i løpet av dagen, hilser på lillesøster sine dukker og blir skiftet bleie på opp til flere ganger på en dag. Jeg sier at gutter som leker med dukker blir gode pappaer når de blir store ;)
Klart gutter kan leke med dukker :D

Selvfølgelig. Nå er gutten min litt liten for leker enda. Men han skal få velge selv akkurat som jentungen. Hu elsker å skru bil, har blå blinke sko, blå støvler, blå sandaler og grønn jakke. Dette er ting hu har bestemt selv. Noen av buksene hennes er til å med guttebukser. Hu elsker biler osv. Men hu har også prinsessekjoler og elsker dukker, frost osv. Er bra for barn å leke med alt og like akkurat det de vil. Lekene definerer ikke hvem de kommer til å bli. I så fall så har mange jeg kjenner bommet stygt.

Back
Topp