Du vet du er gravid når…

Kaffen plutselig smaker metall…

Det føles ut som om du har tisset på deg hele tiden (utflod :dead:)

Du blir varm og svett av helt vanlig husarbeid

Når jeg ikke vil ha sjokolade. Jeg er en søtmoms!!! Bare bra det selvfølgelig, spiser heller frukt og grønt.

Når jeg mister matlysten og må tvinge i meg mat. Ønsker ikke å gå ned i vekt selv om jeg er lettere overvektig, spesielt ikke nå tidlig i svangerskapet.

Når jeg føler meg behagelig varm. Jeg har varmepumpa på 3 grader lavere enn jeg hadde i fjor vinter da jeg ikke var gravid. I tillegg lå jeg alltid under varmeteppe som sto på ganske høy temperatur. Nå ligger jeg bare oppå varmeteppet og har på laveste varmegrad.
Svetter bare jeg beveger meg.

Når jeg ikke fryser med én gang jeg går ut døra slik jeg alltid gjør mellom september og mai uansett hvordan jeg kler på meg. Nå er det bare deilig å kjenne kulden.

Når jeg er mer eller mindre svimmel 24/7. Litt ubehagelig, men det går.

Helst unngå ingefær når man er gravid❤️
Takk for tips. Den tenkte jeg ikke på
Sniker.

Det er ikke noe grunn til å unngå ingefær fullstendig i ett svangerskap;) det er snakk om store mengder/konsentrert ingefær som i shots. Å ha litt ingefær til sushien, og ellers i matlaging/te er ikke farlig

Fermentert «fersk ingefær» spiser man vel heller ikke lite av når man har sushi? En liten bit i teen er nok ikke farlig, leste en plass noe om max 2 gram men husker ikke hvor. Men selv spiser jeg såpass store mengder ingefær til sushi at jeg vil heller avstår fra både rå fisk og ingefær når man er gravid for sikkerhets skyld, og særlig hvis man er redd for spontantaborter, men mindre man virkelig ikke kan motstå fristelsen..
Fisk og laks inneholder også store mengder miljøgifter PFAS blant annet.

Når jeg ikke vil ha sjokolade. Jeg er en søtmoms!!! Bare bra det selvfølgelig, spiser heller frukt og grønt.

Når jeg mister matlysten og må tvinge i meg mat. Ønsker ikke å gå ned i vekt selv om jeg er lettere overvektig, spesielt ikke nå tidlig i svangerskapet.

Når jeg føler meg behagelig varm. Jeg har varmepumpa på 3 grader lavere enn jeg hadde i fjor vinter da jeg ikke var gravid. I tillegg lå jeg alltid under varmeteppe som sto på ganske høy temperatur. Nå ligger jeg bare oppå varmeteppet og har på laveste varmegrad.
Svetter bare jeg beveger meg.

Når jeg ikke fryser med én gang jeg går ut døra slik jeg alltid gjør mellom september og mai uansett hvordan jeg kler på meg. Nå er det bare deilig å kjenne kulden.

Når jeg er mer eller mindre svimmel 24/7. Litt ubehagelig, men det går.
Er også svimmel og har mista lysten på sjokolade!

Fermentert «fersk ingefær» spiser man vel heller ikke lite av når man har sushi? En liten bit i teen er nok ikke farlig, leste en plass noe om max 2 gram men husker ikke hvor. Men selv spiser jeg såpass store mengder ingefær til sushi at jeg vil heller avstår fra både rå fisk og ingefær når man er gravid for sikkerhets skyld, og særlig hvis man er redd for spontantaborter, men mindre man virkelig ikke kan motstå fristelsen..

Det er sant at fisk inneholder miljøgifter, men holder på å lese en bok «real food for pregnancy» og der sier de at sjømat inneholder essensielle næringstoffer for babyen som er vanskelig å få i andre matvarer (feks jod, selen og zink). I tillegg så viser studier at det høye innholdet av jod gjør at effekten av miljøgifter blir mindre og at effekten av å ikke spise sjømat er verre enn effekten av miljøgifter. Derfor er det bedre å spise små fisk og skalldyr som har lavere innhold av miljøgifter enn store fisk som har levd lengre og derfor fått et høyere innhold av miljøgifter.

Jeg holdt meg også unnå rå sushi denne siste gangen jeg gikk gravid pga all grumset som ble funnet i laksen. Poenget mitt var, ja, vær forsiktig, men små mengder går ikke mot anbefalingen. I tilfelle noen har hatt litt og blir redd, eller ønsker å ha litt framover:Heartpink alle må gjøre det de vil med de ulike anbefalingene der ute, som ellers i livet:)

Du vet du er gravid når du er lys våken to timer før du vanligvis står opp

Du vet du er gravid når kjæresten plutselig kan varme sine kalde føtter på deg, og ikke omvendt.

Du vet du er gravid når du er lett irritert enn vanlig og er sulten hele tiden.

Back
Topp