Du tar barnet i å lyve

R

RoseBusk

Guest
8 år, barnet lyver om en filleting. Nekter å innrømme juging og hendelse. Hva bør konsekvensen være.
 
8 år, barnet lyver om en filleting. Nekter å innrømme juging og hendelse. Hva bør konsekvensen være.

Ville sagt at jeg vet at barnet har jugd. Og at barnet får en siste sjanse til å forklare seg, hvorfor h*n løy.
Konsekvensen kommer vel an på hva h*n løy om. Ingen TV den kvelden for eksempel. så ville jeg heller forklart hvorfor man ikke skal juge, og at man alltid blir belønnet for å si sannheten, uansett hva det er.
 
Mmmh ikke spørre på nett hva du skal gjøre, siden ingen her kjenner ungen din
Dette synes jeg faktisk ikke er greit å skrive, trådstarter må få lov til å spørre om råd hun som alle andre her inne!
Synes det var ganske frekt faktisk!
 
Første gangen hadde vi tatt en prat om det
Om det skjer fkeee ganger blir det konsekvens utfra hva det lyves om for det skal ha ensammenheng
 
Poengter at du veit det er løgn, men filleting ville jeg ikke gitt konsekvenser. Barn i den alderen er «gode på» å pynte på sannheten, vei ting til sin fordel, og lage bedre historier enn hva som egentlig er. Jeg ville bare korrigert med å si at d ikke stemmer heeeeeelt med hva som skjedde.
Er det de større tingene, så må det gies konsekvenser der og da. Det kan ikke være konsekvenser som at du ikke gjør en aktivitet i helgen når løgnen er på tirsdag. Det vil kanskje heller funke mer om : «du får ikke leke ute i dag, du får ikke se venner o dag, du får ikke se TV i dag....» eller andre ting som svir litt for barnet. Det må være ting du som mamma/pappa veit er kjipt for barnet!
 
Jeg ville bare snakket med barnet om løgn og sannhet og hva konsekvensene kan bli av at man lyver.
Altså forklart at hvis man lyver mye, kan det hende at andre til slutt ikke tror på det man sier når man snakker sant.
Hvertfall hvis det er snakk om en filleting.

Større løgner bør få konsekvenser i forhold til hva løgnen har hatt av ringvirkninger.
 
Dette synes jeg faktisk ikke er greit å skrive, trådstarter må få lov til å spørre om råd hun som alle andre her inne!
Synes det var ganske frekt faktisk!
Hvis man må spørre om sånne ting på nett så vet ikke jeg altså, nå har jeg en 8 åring selv. Og jeg har tatt henne i å lyge flere ganger. Sånn er unger, vær foreldre og deal med det. Og finn en passelig straff for den ungen, ingen her kjenner hennes unger. Sånn er det. Og hun er pokker meg kjent for å svare stygt til andre i maaaaange tråder, så hun kan godt få samme mynt tilbake. Dama der er loddrett stygg mot folk med kommentarene sine her inne.
 
Hvis man må spørre om sånne ting på nett så vet ikke jeg altså, nå har jeg en 8 åring selv. Og jeg har tatt henne i å lyge flere ganger. Sånn er unger, vær foreldre og deal med det. Og finn en passelig straff for den ungen, ingen her kjenner hennes unger. Sånn er det. Og hun er pokker meg kjent for å svare stygt til andre i maaaaange tråder, så hun kan godt få samme mynt tilbake. Dama der er loddrett stygg mot folk med kommentarene sine her inne.

Two wrongs don't make a right, heter det så fint.

Jeg liker å bruke forumet jeg. Er ikke født med mammagenet, og har dermed lite erfaring med unger selv. Har aldri vært barnevakt, for unger var plagsomme :p
 
Jeg hadde gitt en konsekvens som hadde passet direkte til hva barnet har løyet om. Barn forstår best konsekvenser om de "gir mening" :) Sånn at hvis barnet lyver om at de ikke har plukket blomstene i blomsterbeddet til naboen så får ikke barnet gå ut og leke i nærheten av blomster :p
Hvis det ga mening :)
 
Hvis man må spørre om sånne ting på nett så vet ikke jeg altså, nå har jeg en 8 åring selv. Og jeg har tatt henne i å lyge flere ganger. Sånn er unger, vær foreldre og deal med det. Og finn en passelig straff for den ungen, ingen her kjenner hennes unger. Sånn er det. Og hun er pokker meg kjent for å svare stygt til andre i maaaaange tråder, så hun kan godt få samme mynt tilbake. Dama der er loddrett stygg mot folk med kommentarene sine her inne.
Så det at hun har noen stygge kommentarer i noen tråder, gjør at du skal synke til samme nivå som henne?
Det er noe jeg synes er rimelig barnslig av folk, og noe jeg mener voksene folk bare ikke gjør.

Hun trenger råd på noe hun har lite eller ingen erfaring med, og hun lurer på hva andre gjør i en sånn situasjon, slik at hun kan vurdere hva som blir riktig for henne og hennes barn. Jeg synes det er mye bedre en at hun eventuelt overreagerer og gjør noe som kansje ikke er så lurt.
 
Two wrongs don't make a right, heter det så fint.

Jeg liker å bruke forumet jeg. Er ikke født med mammagenet, og har dermed lite erfaring med unger selv. Har aldri vært barnevakt, for unger var plagsomme :p
Ikke født med mamma genet jeg heller. Sku bare vist hvor mange ganger jeg ringer min mamma for å spørre og grave etter riktig fremgangsmåte. Og når hun sier "stol på magefølelsen"Ja, da lager jeg en tråd her inne!
 
Ikke født med mamma genet jeg heller. Sku bare vist hvor mange ganger jeg ringer min mamma for å spørre og grave etter riktig fremgangsmåte. Og når hun sier "stol på magefølelsen"Ja, da lager jeg en tråd her inne!

Sant vel ^^
Kjekt å høre andres erfaringer, her finner vi jo så mange yrkesgrupper samlet på ett sted :)
 
Kommer kanskje an på hva barnet lyger om? Lyger det for å slippe å få kjeft for noe?
For å oppnå noe? Eller lyger det for å bli interessant?

Flott at du spør! Stiller mange spm jeg også.. finnes ikke dumme spm - bare dumme svar
 
Kommer kanskje an på hva barnet lyger om? Lyger det for å slippe å få kjeft for noe?
For å oppnå noe? Eller lyger det for å bli interessant?

Flott at du spør! Stiller mange spm jeg også.. finnes ikke dumme spm - bare dumme svar
Jeg har hørt at det finnes dumme spørsmål! Det er nemlig de spørsmålene som ikke stilles :D
 
Det kommer veldig ann på hva de gjør eller juger om. Konsekvensen må passe til det de gjør eller sier. Så vanskelig å svare helt spesifikt. Men TV er vel det første som hadde gått her.
 
Dette lurer jeg også på.. Men barnet her er 10 år. Virker som han av og til dikter opp ting når han ikke har noe annet å fortelle på en måte. Han har gjort det i mange år, men det er bare jeg som "tar han" på det, og er kun stemor. Før var det helst løgner for å slippe kjedelige ting, feks "hos mamma trenger jeg ikke gjøre lekser/spise middag/dusje/rydde", men da sa jeg bare at jeg skulle ringe mor å spørre om det var sant :p Litt verre nå når det er ting som han sier har skjedd som jeg vet ikke har skjedd.. Kan ikke si at 'jeg tror du lyver', så spør bare og graver så mye at det blir vanskelig å lyve uten å vike fra den opprinnelige fortellingen, på en måte.. Og legger ofte skylden på ting som har skjedd/de har gjort galt på vennene sine. Det tar far han på da, ellers har han vel ikke flere venner etter en stund. Veldig frustrerende uansett..
 
8 år, barnet lyver om en filleting. Nekter å innrømme juging og hendelse. Hva bør konsekvensen være.
Konsekvenser og straff bør være naturlig for det det har løyet om, kanskje jeg til og med ville droppet konsekvens og snakket om hva som skjer når man roper ulv ulv. Og hva som kan skje når man lyver ofte osvovs. Men nå kommer det litt an på hva man lyver om og hvorfor. Hvorfor må du finne ut av først :)
 
Back
Topp