Du som har tatt hysterektomi?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg har noen spørsmål!
Hvordan har du det i dag? Har du fått noen bivirkninger?
Og ble du sykemeldt etter operasjonen? Og klarte du deg hjemme alene med barna etter operasjon?

Jeg har noen spørsmål!
Hvordan har du det i dag? Livet mitt er mye, mye bedre og enklere etter fjerning av livmor. Hadde omfattende endometriose og hormonforstyrrelser, blødde nærmest sammenhengende gjennom hele min i utgangspunktet altfor korte syklus på 14 dager (samt hadde store smerter). Nå i dag har jeg ingen blødninger ettersom det jo ikke er noen livmorslimhinne som skal ut. Var svært anemisk før hysterektomien grunnet sammenhengende blødninger (det er blitt bedre, men fremdeles sliter jeg med dette, men det har altså andre årsaker enn kun vedvarende blødninger).
Har du fått noen bivirkninger? Ingen i det hele tatt. Eggstokkene står jo igjen, så hormonvariasjonene er de samme. Ikke tørre slimhinner eller annet.
Og ble du sykemeldt etter operasjonen? Jeg er i utgangspunktet ufør og trengte derfor ikke sykemelding. Det får man egentlig ettersom man ikke kan bære mer enn maks en nyfødt baby den første tiden. Vet ikke hvor lang sm man normalt sett får (mulig det er 14 dager) og i tillegg vil det jo variere i forhold til hva slags jobb man har. En rolig kontorjobb er f.eks. ikke noe problem fysisk å utføre.
Og klarte du deg hjemme alene med barna etter operasjon? Klarte meg fint hjemme med mitt barn, men han var stor og trengte ikke å bæres. Det vanskeligste var i grunnen å få handlet ;).

Jeg har noen spørsmål!
Hvordan har du det i dag? Livet mitt er mye, mye bedre og enklere etter fjerning av livmor. Hadde omfattende endometriose og hormonforstyrrelser, blødde nærmest sammenhengende gjennom hele min i utgangspunktet altfor korte syklus på 14 dager (samt hadde store smerter). Nå i dag har jeg ingen blødninger ettersom det jo ikke er noen livmorslimhinne som skal ut. Var svært anemisk før hysterektomien grunnet sammenhengende blødninger (det er blitt bedre, men fremdeles sliter jeg med dette, men det har altså andre årsaker enn kun vedvarende blødninger).
Har du fått noen bivirkninger? Ingen i det hele tatt. Eggstokkene står jo igjen, så hormonvariasjonene er de samme. Ikke tørre slimhinner eller annet.
Og ble du sykemeldt etter operasjonen? Jeg er i utgangspunktet ufør og trengte derfor ikke sykemelding. Det får man egentlig ettersom man ikke kan bære mer enn maks en nyfødt baby den første tiden. Vet ikke hvor lang sm man normalt sett får (mulig det er 14 dager) og i tillegg vil det jo variere i forhold til hva slags jobb man har. En rolig kontorjobb er f.eks. ikke noe problem fysisk å utføre.
Og klarte du deg hjemme alene med barna etter operasjon? Klarte meg fint hjemme med mitt barn, men han var stor og trengte ikke å bæres. Det vanskeligste var i grunnen å få handlet ;).

Takk for svar! Godt å høre du ikke har fått noen bivirkninger i ettertid, man hører jo så mye om alt som kam skje..
Jeg har en liten en på 11 kilo, kan ikke bære barnet jeg da kanskje?
Var det mye smerter etterpå? :)

Takk for svar! Godt å høre du ikke har fått noen bivirkninger i ettertid, man hører jo så mye om alt som kam skje..
Jeg har en liten en på 11 kilo, kan ikke bære barnet jeg da kanskje?
Var det mye smerter etterpå? :)
Nei, din minste på 11 kg vil være for tung å bære den første tiden etterpå. Det blir vel som med et ks vil jeg tro (uten at jeg har tatt det, men.....). Det er dette buktrykket man skal unngå.

Litt smerter var det jo, men ikke noe å snakke om synes jeg. Hatt flere operasjoner i underlivet tidligere som var mye verre enn dette. Paracet og betennelsesdempende de første par dagene holdt. Fikk ingen komplikasjoner denne gangen, heldigvis, så dermed gikk prosessen i etterkant slik den skulle. Du har ingenting å grue deg til, Tante Bassa. Ditt største problem er nok minstemann og bæring. Din kjære må tre støttende til i denne fasen eller at du utsetter operasjonen ytterligere. Jeg måtte gjøre det ettersom jeg er alene med gutten min. Utsatte det mye lenger enn ønskelig og det som egentlig var anbefalt fordi jeg er alene med barnet mitt. Måtte være sikker på at han klarte seg uten å bli båret av meg.

Takk for opplysningen. Jeg må kansje gjennom dette ved fødsel av min andre neste måned

Back
Topp