Du som har født før

Prox

Gift med forumet
Hvor tett var riene når du ringte sykehuset? : )

Sitter å lurer på hva jeg kan gjøre annerledes neste gang for å bli hørt av den personen som møter meg på andre siden av telefonen!

Sist gang ringte jeg etter 23,5 time rier og de var regelmessig med 4min mellomrom.
Leste da- og nå at ved 5-10min mellomrom skal man ringe føden, men hu jeg snakka med sa * Jeg hører på deg at du ikke har vondt nok, det skal være mye vondere.. MYYEE vondere *....

Typisk meg å gjøre alt jeg kan for å være hyggelig istednefor å syte over vonde rier... Men 30min etter gikk vannet mitt hjemme, og når vi kom inn noen minutter etter hadde jeg 5cm åpning..

Syns det er ubehagelig at det liksom er meningen at vi skal hyle og skrike for å bli trodd =/
Neste fødsel kan gå mye fortere og jeg vil IKKE føde hjemme/i bilen :p

Inn første gang med 5 min mellom, men ble sendt hjem etpar timer, kom inn igjen med samme mellomrom bare mye vondere. Hadde bare 2 cm åpning, men drt haglet inn med tette vonde rier - 2-3 timer etterpå var hun ute.

Nestegang sender de meg ikke hjem igjen - fare for rakettfødsel.

Er vel når det er 5 min mellom, og aktive rier, altså vonde at man skal inn. Men noen feks min mamma hadde rier hun ikke merket, så vannet gikk hjemme og ambulansen kom - da hun annkom sykehuset kom lillesøster på 30 min. Hun var riefri i forkant.

Vanskelig dette

jeg ville nok ha tatt en ganske sur tone tilbake til et slikt menneske og sagt klart ifra.
vi kvinner opplever rier/smertene forskjellig, noen skriker å bærer seg ved første riene, andre klarer å holde seg rolig.
ville ringt tidligere neste gang, ring når du merker at noe skjer og si du kommer muligens til å få en rask fødsel, har født før og kjenner kroppen din bedre enn ho som sitter der, håper virkelig du får en mer hyggelig dame i tlfen.

jeg ringte når vannet gitt på morran i 8 9 tiden, tok litt tid før riene starta, men vi dro ca 16.30 om jeg ikke tar feil og var fremme etter en time, var ikke mer en 2 cm da. men måtte ikke dra hjem. tror det er mer press på de stooore sykehusene der det er flere fødende.
fikk også beskjed om at neste kan bli styrtfødsel, for da går opningsfasen fortere og sluttfasen var over på et blunk her, pressa bare ti min... så jeg skal være klar. og blir jeg ikke trodd i tlfen så drar jeg alikavell.

Jeg ringte min lokale jordmor når det var 5 min mellom riene (gikk rett fra ingenting til 5 minutter hos meg). Jeg fikk komme til sjekk hos henne, men det virket ikke helt som hun trodde jeg var i fødsel. Jeg var jo tross alt førstegangsfødende som hun sa! (Jeg bor noen timer unna sykehuset, så lokal jordmor sjekker som regel først).

Kom inn til henne etter 1,5 time, da hadde jeg 4 cm åpning. Da befant vi oss 1,5 time unna sykehuset, så vi fikk valget mellom å kjøre selv eller ambulanse. Jeg kom inn på sykehuset, hadde 8-9 cm åpning, og snuppa var ute 45 min etter vi parkerte på parkeringsplassen utenfor sykehuset.

Den der "hører at du ikke har vondt nok" er helt bak mål spør du meg! Vi er alle forskjellige, og noen lager ikke mye lyd før de presser (og da er det for sent hvis man er hjemme) :P

fikk også beskjed om at neste kan bli styrtfødsel, for da går opningsfasen fortere og sluttfasen var over på et blunk her, pressa bare ti min... så jeg skal være klar. og blir jeg ikke trodd i tlfen så drar jeg alikavell.

Samme her! Pressa i 7 min, så her får ingen pirke meg på nesen neste gang, jeg SKAL inn! :P Vil ikke føde uplanlagt hjemme, eller under transport...

nettopp. vi kjenner kroppen vår best, og når vi har klemt ut bebisser før så har man det friskt i mente.
skal jeg inn så skal jeg inn. er usikker på om jeg kan ha hjemefødsel pga det er bare en jordmor i fylket som gjør det og vet ikke om hun drar hit, så må nok lage meg på sykehus ja.

Jeg husker ikke hvor lang tid det var mellom hver rie, men at det var noe så inni hampen vondt, konstant! Ringte, fikk komme inn, men ikke særlig i gang, så ble sendt hjem igjen. Den natta var forferdelig, og på morgenkvisten orket jeg ikke være hjemme lenger. Dro ned på sykehuset igjen og lite hadde forandra seg. Dette var i romjula med første, så vi fikk bli på sykehuset og jeg bodde i badekaret der. 10 timer etterpå var hun ute.

Med andre hadde jeg ikke særlig vondt. Da var det mannen som mente at vi måtte dra inn og sjekke fordi jeg hadde hatt "småvondt" så lenge. Da vi kom inn hadde jeg 5 cm og jeg var i himmelen. Riene ble ikke skikkelige vonde før de tok vannet, men da "ploppa" han ned, så da tok det ikke lange tida før han var ute.

To veldig forskjellige fødsler i forhold til smerte. Vi bor bare 10 minutter unna sykehuset, så jeg skal alltids komme meg ned før det kommer noen baby.

Neste gang får du bare stå på ditt når du ringer. Hadde jeg visst det jeg vet nå da første kom, hadde de første tre månedene som mamma vært helt annerledes. Lærte utrolig mye, ikke minst å stole på meg selv.

Aner ikke, de var sykt tette og når jordmora spurte om hvor tett og hvor lenge de varte ble jeg bare sinna og sa de er jævlig vonde og de kommer jævlig tett. Da fikk jeg komme inn. Hahahahaha. Hadde fem rier i løpet av dusjen jeg tok så vet fortsatt ikke, jeg ringte når det var vondt nok jeg...
Kom inn på sykehuset og ungen var ute etter tre timer. Hadde 4 cm åpning alt da.

Jeg fikk huskeregel fra lokal jordmor, når en har hatt minst 4 rier på rad med 4 min eller mindre mellom hver ri, og at hver ri varte i over 1 min? Noe sånt tror jeg. Jeg ringte når jeg var der, kom inn, var 3 cm og 10 t laaange timer senere ble gutten trykket ut av jordmor! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Fikk aldri regelmessige rier. Men ringte når jeg syns det var for vondt til å være hjemme.

Blir så irritert når de skal høre hvor vondt man har. Det er jo umulig. Husker hun sa det til meg og, men jeg kan klare mye for å virke normal når jeg har rier. De sa jeg skulle slappe av og vente litt når jeg ringte. Hadde uregelmessige rier da. Alt fra 4-8 min i mellom. Så venta vi litt også sa jeg til mannen at han måtte ringe å si at vi kom inn nå. Jeg ville inn uansett, fordiom det ikke var så vondt. Kom inn med 6 cm. Gikk 2,5 t fra vi kom inn til han var ute. Så neste gang tør jeg ikke vente så lenge nei. Da kommer jeg inn når jeg kjenner at jeg har rier :) tåler tydeligvis mye smerte, for jeg synes ikke det var vondt før det var kommet til 8-9 cm. Så om jeg drøyer til det gjør vondt, så føder jeg vel hjemme eller i bilen på vei til sykehuset :p

Jeg hadde 1 minutt lange rier med 3 min mellomrom. Men trodde ikke på at det var ordentlig i gang. Ringte føden etter en liten stund, de sa at jeg kunne bli hjemme hvis jeg følte meg trygg der, ellers var det bare å komme inn. 10 min senere var vi på vei. Hadde 7 cm åpning da jeg kom inn der, så det var vel greit at vi dro :p

Starta rett på rier med 4-5 min pause, og varighet på 45 sek-1min. Ringte etter 1 time og fekk komme inn på sjekk:) Dei sa vi kunne reise heim, fordi det kom til å bli minst 8 timer til de ville skje nåke!Orka ikkje reise heim, og 5 timer seinere va ho ute;) Men var veldig rolig på føda når vi var der, kan ha nåke med de :) Men låg i badekaret heilt fra eg fekk lov! Håper vi får det neste gang, er bare ett badekar på føda!! Det var himmelen;)

Våkna midt på natta av rier som kom tett, og vi kjørte idet vi så barnevakten komme. Ringte på vei til sykehuset og sa at vi kom. De bare "jaha, dere er på vei altså..ja..hvor lenge er det.." og jeg tror faktisk jeg bare la på :p 20 min etter ankomst sykehuset (og under to timer siden jeg våknet) var lillebror ute ;) veldig glad at jeg dro så fort jeg kunne! storebror ble jeg satt igang med, så det var litt annerledes..

Hvor tett var riene når du ringte sykehuset? : )

Sitter å lurer på hva jeg kan gjøre annerledes neste gang for å bli hørt av den personen som møter meg på andre siden av telefonen!

Sist gang ringte jeg etter 23,5 time rier og de var regelmessig med 4min mellomrom.
Leste da- og nå at ved 5-10min mellomrom skal man ringe føden, men hu jeg snakka med sa * Jeg hører på deg at du ikke har vondt nok, det skal være mye vondere.. MYYEE vondere *....

Typisk meg å gjøre alt jeg kan for å være hyggelig istednefor å syte over vonde rier... Men 30min etter gikk vannet mitt hjemme, og når vi kom inn noen minutter etter hadde jeg 5cm åpning..

Syns det er ubehagelig at det liksom er meningen at vi skal hyle og skrike for å bli trodd =/
Neste fødsel kan gå mye fortere og jeg vil IKKE føde hjemme/i bilen :p

Det samme skjedde meg sist. Jeg hadde t.o.m. 3 min mellom riene i 1,5t da jeg ringte. Hun i telefonen så hun ikke syntes det hørtes ut som jeg hadde så vondt og ba meg vente lenger hjemme. Jeg tenkte at hun vet vel best og la meg i badekaret en times tid så bare dro vi. Da jeg kom på sykehuset hadde jeg 8 cm åpning og 20 min etter vi kom var babyen ute! Alt gikk greit, men det var jo såvidt jeg rakk å føde på sykehuset. Vil ikke føde hjemme eller i bil neste gang... Hvor fødte du forresten? Ullevål her.. Neste gang har jeg bestemt meg for at mannen må ringe og si at vi kommer. Og så bare drar vi. Jeg greier ikke å få stemmen til å høres ut som jeg har vondere enn jeg har. Blir jo et stressmoment å tenke på det også..

Ble satt i gang med første, så det blir jo litt annerledes. Men da kl var 16.30 ble jeg og mannen min enige sammen med jordmor om at det ikke kom til å skje noe på leeeenge, så derfor dro han hjem for å dusje. Hadde jeg fått lov hadde jeg nok blitt med selv ;) Tre timer senere var barnet ute, og pappaen rakk så vidt fødselen. Har blitt forespeilet en ganske rask fødsel neste gang, godt vi bor 10 min unna..

Det samme skjedde meg sist. Jeg hadde t.o.m. 3 min mellom riene i 1,5t da jeg ringte. Hun i telefonen så hun ikke syntes det hørtes ut som jeg hadde så vondt og ba meg vente lenger hjemme. Jeg tenkte at hun vet vel best og la meg i badekaret en times tid så bare dro vi. Da jeg kom på sykehuset hadde jeg 8 cm åpning og 20 min etter vi kom var babyen ute! Alt gikk greit, men det var jo såvidt jeg rakk å føde på sykehuset. Vil ikke føde hjemme eller i bil neste gang... Hvor fødte du forresten? Ullevål her.. Neste gang har jeg bestemt meg for at mannen må ringe og si at vi kommer. Og så bare drar vi. Jeg greier ikke å få stemmen til å høres ut som jeg har vondere enn jeg har. Blir jo et stressmoment å tenke på det også..
Å herregud det var veldig nære på til deg da!!! :o ja planen her er at mannen skal ringe og, så kan han si at jeg har for vondt til å snakke (a) teit at man må finne en 'løsning' bare fordi vi ikke er en av dem som puster og peser og gråter pga rier :p var stille som ei mus fra første rie og helt til gutten var ute!
Jeg fødte i trondheim på st.olav :))

Riene mine begynte 20 min etter vannet gikk hjemme. Hadde da ingen tegn til fødsel. Vi var på vei til sykehuset da riene smått begynte, for heldigvis ville de ha meg inn, da jeg var i aktiv fødsel 45 min senere. Så er spent på hvordan det blir denne gang.

Jeg ringte først og sa at det føltes som jeg hadde rier hele tida. Klarte overhodet ikke å skjønne når de startet og stoppet, magen var konstant hard, og det gjorde vondt hele tida. Fikk beskjed om å prøve å telle den neste timen. I løpet av den timen måtte jeg løpe på do og spy i bøtte samtidig som jeg satt på do med full diare (unnskyld detaljer...). Ringte opp igjen og fortalte at jeg fortsatt ikke klarte å telle, men hva som ellers hadde skjedd. "Kom inn du..." sa hun da.

Jeg var rolig hele tida, også under fødsel. Jeg er ikke sånn som skriker, uansett hvor vondt jeg har det. Hadde 5cm da jeg kom inn. Fødte 4,5 timer etter. Tror det som gjorde at hun skjønte at jeg var i fødsel var diarè/spyinga. Det er visst ofte kroppen "tømmer seg" når det gjelder....noe med adrenalinet. Om jeg hadde fått beskjed om å være hjemme etter andre tlf, hadde jeg dratt likevel og heller gått i sykehusgangene om jeg ikke hadde blitt skrevet inn. Bor riktignok 5min unna med bil, men det er ikke ålreit å gå hjemme når man tror noe er i gang. Spesielt ikke som førstegangsfødende, når man ikke vet hvordan dette kommer til å utarte seg

til meg gikk vannet først. å jeg bodde nesten vegg i vegg med sykehuset ( var en vei som skillte oss )

så jeg ringte bare å sa at nå har vannet gått for to timer siden. å riene har starta å begynne å bli vonde..

72 timer senere med mye innhold var jenta ute. så til meg tok det tiiid den første gangen.

med nr 2 så var det hastekeisersnitt så det blir jo noe anna.

Back
Topp