Du som er konisert, sjå her.

alatariel88

Flørter med forumet
I januar 2017 vart eg konisert grunna alvorlege celleforandringar, som vil sei at eg fjerna litt av livmorhalsen. Dette gjer at eg havnar i gruppa for risikosvangerskap pga auka sjans for spontanabort og for tidleg fødsel. Eg meiner eg har krav på tettare oppfølging i svangerskapet. Andre i same situasjon? Kva tid har du tatt/tek du kontakt med fastlege for å informere om graviditeten og få systemet satt i gong? Eg kjenner at for min eigen del stressar eg ikkje med å skulle gå til lege på eit kjempetidleg tidspunkt, men skulle gjerne visst om nokon har erfaring rundt rutinar av koniserte og svangerskap. 4+5 i dag.

Så vidt jeg har forstått, er det helt avhengig av lege og sykehus hvilken oppfølging man får. Noen sykehus følger opp masse ekstra, andre har ingen ekstra oppfølging.

Så vidt jeg har forstått, er det helt avhengig av lege og sykehus hvilken oppfølging man får. Noen sykehus følger opp masse ekstra, andre har ingen ekstra oppfølging.

Gynokolog som utførte inngrepet på meg meiner eg sa det var ekstra oppfølging. Han jobber på sykehuset der eg kjem til å føde om eg kjem så langt. Eg er jo ikkje ein person som uroar meg så mykje, så eg er frista til å berre avvente nokre veker til før eg tek kontakt med lege. Men det er kanskje like greit å la han avgjere det også.

Jeg ble konisert i fjor, og min lege sier at det ikke blir aktuelt med ekstra kontroller av livmorhals med UL før etter OUL, og at det da er opp til sykehuset om de mener det er behov for det.

Jeg er også konisert. Jeg har ikke noe ekstra oppfølging. Er nå i uke 31+4. Tror det var større risiko for spontan abort og fortidig fødsel tidligere. Når de utførte koniseringen på en annen måte.

Koniser 2015, gravid 2017. Det er ikke automatisk kategorisert som risikosvangerskap. Har fjernet mye av livmorhalsen, men det er ingen automatisk oppfølging ift dette. Det eneste det kan evt være snakk om er å få et bånd rundt livmortappen,men dette vurderes uansett ikke på et så tidlig tidspunkt.

Det er som flere skriver, ulike retningslinjer fra sykehus til sykehus; men slik jeg har forstått det, er dette ikke noe mer "alvorlig" enn et annet svangerskap. Svak / kort livmorhals kan ellers også forekomme uten konisering.

På den andre siden kan også arrdannelse føre til sen/treg åpning.

Pga andre årsaker har jeg hatt ekstra oppfølging gjennom mitt sv.skap, og livmorhalsen har blitt målt opp til flere ganger. Det er ingenting som har tydet på at koniseringen har påvirket svangerskapet.

Du kan evt bestille deg time med privat gyn dersom du er urolig?

Bør dog stå på helsekortet ditt at du er konisert. Tror likevel ikke lege vil gjøre noe aktivt (henvise) 4 uker på veg. For hvis det evt skulle forekomme sa så er det ikke noe som kan gjøres uansett.

Det er mange koniserte, og de fleste jeg kjenner har ikke ekstra oppf. :)

Lykke til videre i sv.skapet og håper du klarer å slappe av og ikke tenke så mye på dette :-)

Koniser 2015, gravid 2017. Det er ikke automatisk kategorisert som risikosvangerskap. Har fjernet mye av livmorhalsen, men det er ingen automatisk oppfølging ift dette. Det eneste det kan evt være snakk om er å få et bånd rundt livmortappen,men dette vurderes uansett ikke på et så tidlig tidspunkt.

Det er som flere skriver, ulike retningslinjer fra sykehus til sykehus; men slik jeg har forstått det, er dette ikke noe mer "alvorlig" enn et annet svangerskap. Svak / kort livmorhals kan ellers også forekomme uten konisering.

På den andre siden kan også arrdannelse føre til sen/treg åpning.

Pga andre årsaker har jeg hatt ekstra oppfølging gjennom mitt sv.skap, og livmorhalsen har blitt målt opp til flere ganger. Det er ingenting som har tydet på at koniseringen har påvirket svangerskapet.

Du kan evt bestille deg time med privat gyn dersom du er urolig?

Bør dog stå på helsekortet ditt at du er konisert. Tror likevel ikke lege vil gjøre noe aktivt (henvise) 4 uker på veg. For hvis det evt skulle forekomme sa så er det ikke noe som kan gjøres uansett.

Det er mange koniserte, og de fleste jeg kjenner har ikke ekstra oppf. :)

Lykke til videre i sv.skapet og håper du klarer å slappe av og ikke tenke så mye på dette :)

Takk for utfyllande svar! At eg var i ei risikogruppe og ville få ekstra oppfølging er ikkje synsing frå mi side, men gyn sine ord etter konisering. Men forstår at det er ulike erfaringar og prosedyrar frå sjukehus til sjukehus. Eg er heldigvis ikkje uroleg og tenker eg vil vente til nærmare veke 12 før eg bestiller time hos lege. Nettopp pga det du seier, ein kan ikkje gjere noko meir frå eller tid så tidleg uansett. Forhøyrte meg berre her om det låg klare retningslinjer for koniserte gravide som eg ikkje visste om. :)

Ble gravid en måned etter konisering. Ikke fått noen ekstra oppfølging i svangerskapet.
(Er nå på overtid :p)

Back
Topp