Du som er konisert, sjå her.

alatariel88

Flørter med forumet
Sniker frå juli for å høyre om nokon har erfaring. I januar 2017 vart eg konisert grunna alvorlege celleforandringar, som vil sei at eg fjerna litt av livmorhalsen. Dette gjer at eg havnar i gruppa for risikosvangerskap pga auka sjans for spontanabort og for tidleg fødsel. Eg meiner eg har krav på tettare oppfølging i svangerskapet. Andre i same situasjon? Kva tid har du tatt/tek du kontakt med fastlege for å informere om graviditeten og få systemet satt i gong? Eg kjenner at for min eigen del stressar eg ikkje med å skulle gå til lege på eit kjempetidleg tidspunkt, men skulle gjerne visst om nokon har erfaring rundt rutinar av koniserte og svangerskap. 4+5 i dag.
 
Fra januar her.. Er selv konisert pga celleforandringer og de tok ganske mye. Har tatt dette opp med både jordmor, lege og sykehuset flere ganger, men får ingen ekstra oppfølging da de sier det ikke innebærer noen risiko siden det er like stor sjanse for å gå over tiden og få lang fødsel som tidlig fødsel. Tidlig i svangerskapet fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta kontakt ved blødninger (men det gjør man jo som regel uansett). Ytterst få jeg har snakket med får ekstra oppfølging pga dette, selv om jeg er enig med deg at jeg syns man burde det. Men anbefaler deg å ta det opp på første kontroll (er jo ikke noe de kan gjøre før uansett), og prøv å få ekstra kontroller.
 
Fra januar her.. Er selv konisert pga celleforandringer og de tok ganske mye. Har tatt dette opp med både jordmor, lege og sykehuset flere ganger, men får ingen ekstra oppfølging da de sier det ikke innebærer noen risiko siden det er like stor sjanse for å gå over tiden og få lang fødsel som tidlig fødsel. Tidlig i svangerskapet fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta kontakt ved blødninger (men det gjør man jo som regel uansett). Ytterst få jeg har snakket med får ekstra oppfølging pga dette, selv om jeg er enig med deg at jeg syns man burde det. Men anbefaler deg å ta det opp på første kontroll (er jo ikke noe de kan gjøre før uansett), og prøv å få ekstra kontroller.

Eg var kanskje litt utydeleg i første melding då det kan sjå ut som at eg meiner eg har krav på, som i personleg meining. At eg skal ha ekstra oppfølging meiner eg gynekolog sa til meg etter inngrepet. Men det er det som er litt utydeleg for meg, då eg ikkje hugsar alt som vart sagt etter ei god narkosekvil :p Eg tenker også at tidleg kontroll hos fastlege ikkje har noko for seg då dei ikkje vil kunna gjere noko frå eller til uansett. Men så les eg i andre forum at ein gynekolog hadde sagt det var rutine i veke 8 at ein målte lengd på livmorhals. Jaja, ikkje verre enn at eg tek ein telefon til legekontoret i morgon og ber dei om å vurdere det.
 
Jeg er også konisert, men fikk høre av min lege at det kommer helt ann på hvor mye de fjernet under ingrepet om man havner i risikogruppen[emoji846]ved en helt vanlig konisering, der bare den ytterste delen av livmortappen blir fjernert, er det ikke noe større risiko for oss enn andre gravide. Dette pga de nå bruker slyngemetoden, som innebærer at det blir mindre arrvev enn ved tidligere inngrep da de brukte laser eller kniv[emoji846]fastlegen din skal ut i fra epikrisen fra operasjonen din kunne se hvor mye de fjernet, å vurdere derifra om du har behov for ekstra oppfølging hvis de tok mye! I følge min lege så skal de ha tatt ganske så mye før det er noe som helst risiko[emoji847][emoji847]
 
Jeg er også konisert, og venter mitt 3 barn. Har ikke hatt noen problemer med tanke på at jeg er konisert. 1.svangerskap ble vurdert til høyrisiko pga koniseringen-kort "tapp" og veldig mye kynnere. Lekket litt fostervann i to dager før termin og var på kontroller pga det, ellers kom han som normalt til termin. 2: helt problemfritt. 3: problemfritt til nå. Er 24+4 idag [emoji4][emoji1303]
 
Back
Topp