Du er for ung/gammel til å være gravid!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Noen mener at det ikke er greit å bli gravid "for ung" eller "for gammel".
Mener du at man kun skal bli gravid innenfor en bestemt alder?
Hva anser du som en for ung eller for gammel mor?

Vanskelig å si, kommer ann på personligheten. Jeg kjenner noen som fikk barn før fylte 18 og ei som fikk i alder av 44. Har også kjent til ei som fikk siste barn rundt 50 årene og hun fikk ME. Men personlig om meg selv har jeg tenkt: jeg skal være voksen (over 18 ), jeg skal ha utdanning, ha fast jobb, være i et stabilt forhold med en jeg har en god følelse på at skal være faren til mine barn, ha lappen og kanskje hus. Men jeg vil ikke være en nybakt mor seint i 30 årene eller 40 årene. Har hørt nok fra min tante som fikk barn i 30 årene, der nr 2 har downsyndom og hun selv fikk ME fra svangerskap nr 2 og tiden etter. Har alltid tenkt at jeg vil være leken med barna og orke å følge dem opp, jeg ville være en ung mor (type 23-30).

Jeg syns ikke alder har noe å si.. Det viktigste er vell at man er moden nok til å ta for seg det ansvaret. En 18- år gammel kvinne kan være mer klar enn en 27 år gammel kvinne. Det kommer helt ann på personligheten.. Jeg selv følte meg klar da jeg ble 20- men ville gjerne kjøpe leilighet, gifte meg og ha førerkort.. Når alt det var på plass, så satte vi igang :) Selv er jeg 23/ snart 24 og hører mange si: "Du er så ung, nyt livet ditt før du får barn."

Jeg er ung, ja.. Men jeg nyter livet mitt med barn! :)

Jeg føler meg liksom ung til å skal ha barn nå, fyller 23 før lille kommer, men det er jo egentlig ikke så ungt. :p
Jeg er enig i det som blir sagt over her, kommer veldig an på personligheten. Kjenner flere som har fått barn før fylte 20, og de har klart seg kjempebra, selv om de har måttet fullføre utdanning etter barnet var født osv. Det er nok en smule enklere hvis man har "ting på stell" med hus og bil osv, men man klarer det man går inn for, mener nå jeg. :)

Så lenge man har energi til å være med barnet, orke å sitte i sandkassa eller dra på badeland f.eks, så er alder bare et tall, men det er kanskje mange "voksne" foreldre som ikke har denne energien ? Det kan forsåvidt gjelde unge også, som blir for opptatt med tlf istede for å være med barnet sitt.. Gikk seinest igår forbi en sandkasse der mor satt på benken ved siden av og trykket på mobilen mens ungen satt oppi alene og gjorde nesten ingenting oppi der.. Så trist ut..

Tja si det! Jeg tenker mellom 20-40 år for min del! Fikk første som 24 åring og syntes det var greit! Men alle livssituasjoner er forskjellige så dømmer ikke andre som mener noe annet :-)

Jeg har alltid hatt lyst på barn tidlig og begynte å prøve allerede som 19åring, da var jeg ferdig med festing og fyll og følte meg voksen, men jeg ble likevel ikke gravid før jeg var 24år pga PCOS og helt sikkert noe galt med svømmerne til eksen, heldigvis :P
Nå blir jeg 28år når nr2 kommer og føler egentlig at jeg har lykkes ved å få 2 barn før fylte 30år!
Jeg personlig synes at man begynner å bli gammel mor etter 35, så hvis det skal komme en nr3 her så må det skje før den tid :P
Hva andre gjør er opp til de, men alle kan jo ikke bestemme når de blir gravide, så ser ikke noe galt i at en 40åring får barn, for alt jeg vet har de hatt et høyt ønske om barn i flere 10år uten at det har klaffet.. Det samme med en 18åring, er man klar for å få barn, så hvorfor ikke?
Tanta mi fikk nr 4 da hu var 46ish.. DET synes jeg begynner å bli for gammelt :P

Back
Topp