Drukket alkohol i uke 16..

Bkno1446572

Andre møte med forumet
Jeg er nå 20uker på vei, fant ikke utav graviditeten før uke 18 pga mangel på symptomer (mens har jeg heller ikke hatt på mange år) Så jeg har jo levd livet mitt som normalt, har drukket litt i begynnelsen av svangerskapet(tre/fire ganger i perioden uke 1-6 ca) også senest i uke 16 har jeg funnet ut. Burde jeg være bekymret? Er livredd for at jeg kan ha skadet barnet mitt, er det noe jeg kan gjøre for å sjekke at alt er bra? på UL feks? Føler meg helt elendig som har utsatt barnet mitt for dette, men jeg viste som sagt ikle at jeg var gravid..

Det er ingenting du kan gjøre :) Var det mye alkohol? Jeg ville kontaktet lege eller jm og snakket med dem om bekymringene :)
Som oftest går det bra med små mengder, men man vet jo aldri.

Ikke noe behagelig følelse å gå rundt med :/ siden du er 20 uker på vei så burde du ha hatt eller veldig snart ha ordinær ultralyd, hvor de går over alt for å se at ting er ok. Alt kan man vel ikke se på ul så noe vet man vel ikke før babyen er født, men man får vite en del der. Hva sier legen? Alt er sikkert helt fint, men skjønner at det ikke noe gøy å gå rundt og vite hva man har gjort. Heldigvis er du ikke alene om å gå lenge gravid, og det er ikke alltid så lett å følge med om man ikke planlegger eller han mens osv. Anbefaler deg å komme deg til OUL, og så ta det derfra rett og slett :)

De tidligste ukene så drakk jeg meg ganske full, uke 16 så drakk jeg meg brisen (typ 5rusbrus og 2-3 vodka drinker) Har UL om noen uker, har fortalt legen om dette, han har ikke sagt så mye om at det, ingenting om at jeg trenger å være bekymret, men jeg kjenner jo likevell på følelsen av "tenk viss" Hadde en ul i uke 18, da var det en aktiv og fin baby, alt så bra ut da hvertfall i forhold til vekst, hjertelyd osv..

Jeg fant ut om graviditeten min i uke 12, dette var på sommeren, så jeg hadde drukket masse alkohol. Var veldig bekymret jeg også. Jordmor sa til meg at jeg skulle slutte å tenke på det.. Forbudet var ingenting vi kunne gjøre med det uansett. Jeg har nå en baby på 1 mnd, han er frisk og fin! Ikke noe gale med han :)

De tidligste ukene så drakk jeg meg ganske full, uke 16 så drakk jeg meg brisen (typ 5rusbrus og 2-3 vodka drinker) Har UL om noen uker, har fortalt legen om dette, han har ikke sagt så mye om at det, ingenting om at jeg trenger å være bekymret, men jeg kjenner jo likevell på følelsen av "tenk viss" Hadde en ul i uke 18, da var det en aktiv og fin baby, alt så bra ut da hvertfall i forhold til vekst, hjertelyd osv..
Så bra :) da er nok alt helt fint også :)

For en trasig situasjon! :/
Jeg vet ikke om en kan se det på en ordinær ultralyd, men barnet kan jo få misdannelser på indre organer og i ansiktet. Mange skader kan skje i hjernen som man kanskje ikke oppdager før barnet er født og en merker det på adferd osv videre i oppveksten. (Føtalt alkoholsyndrom)

Forhåpentligvis går alt bra! :) Det må være skummelt å gå med den usikkerheten. Men prat med jordmor og lege om det, og spør om de kan finne ut nå om babyen har tatt skade.

Litt rart at du ikke har fått kommet inn på ultralyd allerede om du er 20 uker og fant ut av graviditeten for to uker siden. :/

Hvordan går det? Har du fått vært på en ny ultralyd?

Gratulerer med graviditeten, og velkommen til forumet! Om du ønsker deg ett personlig nick, så kan du bytte det på denne måten :)

Jeg vet om 2 bekjente som ble gravide under russetiden, de drakk mye før de fant det ut !!! Gikk bra med begge to, men er jo selvfølgelig en risiko... Har du vært på organrettet ultralyd enda :)?

Back
Topp