Drosje til sykehuset

Heartbeat<3

Flørter med forumet
Hei! Noen som vet hvordan det er å få dekket utgifter til drosje når man skal til sykehuset ved fødsel? Ber man lege skrive ut rekvisisjon eller noe på forhånd? Har hørt at man ikke trenger å betale alt selv, men ikke sikker på hva som er rett. :)
 
Nå vet ikke jeg hvordan det er i forbindelse med fødsel, men vet at ellers når det gjelder pasientreiser er det behandlingssted som skal ordne med rekvisisjon. Så jeg vil tro at når du ringer føden, vil de bestille drosje for deg. Bestiller man drosje på eget initiativ, får man det ikke som pasientreise selv om man beholder kvitteringen. Slik er det i alle fall hos de jeg har hjulpet i hjemmetjenesten. Hør med lege/jordmor neste gang du er der for sikkerhetsskyld, men vil tro at føden fikser drosje for deg når du ringer inn. :)
 
Takk for tips! :) Kjekt å vite. Hører med legen i morgen, greit å ha avklart hvordan det skal gjøres på forhånd - så det blir riktig.
 
Jeg mener å huske at taxien er gratis når du skal føde, og at de ikke er så nøye med rekvisisjon i en slik situasjon. Reglene kan ha endret seg, men jeg er ganske sikker på at det var sånn for noen år siden hvertfall.

hvis det er sånn at taxien må rekvireres, så tar du kontakt med føden og får de til å rekvirere en. Egenandelen ligger på rundt 150,- :)
 
Her måtte jeg ta taxi forrige gang. Sykehuset ba meg bestille taxi og jeg måtte betale rett over 400 kr. Ingen nevnte pasient reiser å egenandel. Så tror man må sjekke opp i sin kommune
 
Her måtte jeg ta taxi forrige gang. Sykehuset ba meg bestille taxi og jeg måtte betale rett over 400 kr. Ingen nevnte pasient reiser å egenandel. Så tror man må sjekke opp i sin kommune

Så lenge du skal inn til behandling, noe man selvsagt skal når man skal føde, så har man krav på pasienttransport. Rart sykehuset ikke informerte deg om det, men vet dessverre at det er noen som er veldig sløve/ikke har satt seg godt nok inn i det å rekvirere, slik at de søker enkleste utvei dersom pasienten ikke er klar over hva en har krav på...
 
Så lenge du skal inn til behandling, noe man selvsagt skal når man skal føde, så har man krav på pasienttransport. Rart sykehuset ikke informerte deg om det, men vet dessverre at det er noen som er veldig sløve/ikke har satt seg godt nok inn i det å rekvirere, slik at de søker enkleste utvei dersom pasienten ikke er klar over hva en har krav på...
Tror nok det kan variere fra hvor man bor i landet. Prøvd å søke på pasientreiser og den byen jeg bor i. Står liksom ikke noe om taxi og fødsel osv. Der stod det om minibuss som henter flere til timer samtidig. Noe som ikke man kan vente på når man skal føde. Så håpløst å finne ut av selv..
 
Tror nok det kan variere fra hvor man bor i landet. Prøvd å søke på pasientreiser og den byen jeg bor i. Står liksom ikke noe om taxi og fødsel osv. Der stod det om minibuss som henter flere til timer samtidig. Noe som ikke man kan vente på når man skal føde. Så håpløst å finne ut av selv..
Jeg husker ikke eksakt hvordan det fungerer. Har jobbet med å rekvirere taxi for mange mange år siden. I utgangspunktet skal det dekke rundt om i landet. Hvis du ringer 05515 får du snakke med et kontor i ditt område, som kan fortelle deg hva slags rettigheter du har, og om de sender ut taxi der du bor :)
 
Du kan lese litt om hovedrettighetene her i forhold til det å få pasientreise dekt, men ville som sagt spurt lege/jordmor der du bor uansett om hva som er vanlig i din kommune. Vet at det er noen rare regler i forhold til bestilling osv, her i alle fall. Så her er det behandlingssted som skal rekvirere drosjen for at du skal få det dekt, men det blir gjort på øyeblikket.
 
Jeg spurte legen i dag, og ikke engang han viste hvordan det var, men anbefalte meg å sjekke med pasientreiser. Prøvde å søke på nettet og virker som det blir dekket om det er mer enn 10km til sykehuset.
 
Back
Topp