Drone

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
I september fløy en drone over hagen vår som er skjermet for innsyn med høyt gjerde. Og filmet. Inn i hagen vår. Dette kan da ikke være lov?

Nå ser jeg i prospektet på nabobygget som skal bygges at det er bildet av nabolaget ovenfra, med inntegnet slik bygget skal bygges, med hagen vår som nærmeste nabo tydelig synlig. Der kan jeg se vi sitter på terrassen og vesla i husken. Man ser ikke oss tydelig, men er der greit å filme inn i folks hager med drone? Er jo bare flaks at jeg ikke lå toppløs på solsenga... Ikke at de hadde brukt det bildet da, men de som filmer ser jo.

Loven er ganske klar, det er ikke lov å publisere bilder av personer som er gjenkjennbare uten dems tillatelse
Vi er ikke gjenkjenbare på det bildet.

Men liker jo ikke å plutselig få et flyvende videokamera inn i min private hage som vanligvis ikke har innsyn.

Vi er ikke gjenkjenbare på det bildet.

Men liker jo ikke å plutselig få et flyvende videokamera inn i min private hage som vanligvis ikke har innsyn.

Det vil jo være en vurderingssak om man kan si dere er gjenkjenbare hvis man kan se det er deres hage. Hvor godt hold det har juridisk kan jeg ikke si noe om, altså, men ut fra alt jeg har lest om gjnekjenbarhet i forbindelse med intervjuene jeg skal gjøre nå til masteren er jeg skeptisk til at det skal være greit uten samtykke.

Der kan jo umulig være lov å gå inn i hagen til folk å filme de, så det kan umulig være greit å fly inn å filme? De som styrer dronen ser jo filmingen live for å manøvrere...

Takk det står tydelig at det er lov med drone. Synes bare det er så rart for det står at det ikke er lov til å ta bilde inn på privat eiendom som bryter privatlivets fred - så lenge man står på bakken. Men i luften - der man har mye bedre innsikt er det lov. Henger jo ikke på greip...

Takk det står tydelig at det er lov med drone. Synes bare det er så rart for det står at det ikke er lov til å ta bilde inn på privat eiendom som bryter privatlivets fred - så lenge man står på bakken. Men i luften - der man har mye bedre innsikt er det lov. Henger jo ikke på greip...

Blir nok endring der etterhvert vil jeg tro, men det har alltid vært lov å ta bilder fra luften å ned på hus.
Før brukte man jo flyfoto til dette når man skulle ha bilde av et nabolag osv.
Nå bruker man drone, men det er ikke lov å bruke bildene offentlig uten din tillatelse om dere blir gjenkjent på foto.

Back
Topp