Dritt helsesøster!!

Vestlandstaus

Glad i forumet
Vi var på kontroll på helsestasjonen i går. Litt forsinka 18 mnd kontroll.
Og jeg var faktisk på gråten når vi gikk igjen.

MAKAN til ufyselig j*vla hurpe av en helsesøster har jeg ikke vært borti.
Jenta vår er liten. Bare 2860 gr når hun ble født. Og hun er fortsatt slank og ikke for høy. Men hun følger jo sin kurve som ligger heeeeelt nederst på det derre skjemaet til HS.

Men neida, HS sa at (and I quote) "Du må jo ungen din rikelig med mat hver dag." "Hver gang hun er sulten må hun få mat.."
Som om jeg ikke gir ungen mat?!
Hun spiser 2 hele brødskiver til frokost. 1 brødskive til lunch pluss en youghurt. Frukt måltid før middag. Middag og litt grøt til kvelds.

Er det lite for en jente på 19 mnd?

Så mitt spm er, må vi gå til kontroll på helsestasjoen? Orker ikke gå dit når damen bryter meg ned, hver jækla gang.

Og beklager ordbruken, håper jeg ikke støter noen, men jeg er faktisk sint og oppgitt. [:(][>:]

Det høres ut som hun spiser like mye som lille R og han er ihvertfall ikke tynn...
Jeg ville tro at så lenge hun følger kurven sin greit er det bra?

Du kan jo ta henne med en tur til legen da, om du har lyst å "motbevise" helsesøster.

Og jeg ville byttet helsesøster!

hvor stor er ho
når jentungen her var inne til 3års kontroll så var ho 84cm lang og veide 13kg, ho fulgte sin kurve så hs sa ingenting
nå ska vi inn på 4årskontroll og ho har strekt seg en del siden sist, tror ho er rundt 100cm og veier 15.5kg

tror eg hadde bytta til en helsesøster som hadde hørt på din verisjon av situasjonen! fleste helsesøsterer er jo veldig greie, så du har nok vert veldig uheldig!

Glemte å si hvor stor hun er. Hun er 78 cm lang og 9 kg. Så ja, hun er liten og sped.
Men hun er aktiv, sosial, flink med språk, går og løper og vi får masse skryt fra bhg om hvor flink hun er.

Edit; og vi kan ikke bytte helesøster. For det er bare en her. [8|]

nei, hs er faktisk frivillig. Men "de" pleier ikke å bli særlig medgjørlige hvis man nekter å gå dit (kontakter barnevern osv). Klag på helsesøsteren og gå til lege. Be om å få en annen hs f.eks. 

Er bare å bytte helsesøster. du trenger ikke oppgi grunn heller, bare ring eller send dem ett brev...:) best å ringe kansje.

Ring en annen helsestasjon i nærheten av deg og spør om du kan få time der. prøv på best mulig måte og forklare grunnen.

Jeg gjorde det når Maxi var liten, hata virkelig den helsesøstra vi hadde, hun var dømmende og ekkel siden jeg var aleinemor.
Gikk helt fint å bytte for min del.

Å gå på helsestasjonen er frivillig. Man kan velge å ta vaksiner hos feks fastlegen i stede om man ønsker å følge vaksinasjonsprogrammet.

Generelt syns jeg alt for mange bryr seg for mye om hva HS sier. HS har fått en for sterk posisjon hos småbarnsforeldre syns jeg...

Herregud noe så fælt å si.. som om en ikke gir ungen mat.. hallo.. har også ei lita tynn jente, helsestasjonen har mast litt med ekstra kontroller osv da hun har lagt lite på seg.. Men nå har eg gitt beskjed at vi ikke er inntresert i det..
folk må få lov å være forskjellige.. alle kan ikke være like. så lenge de følger sin kurve. De kan fra de er små være veldig aktive og ha en god forbrenning..

ville tatt med meg mannen noen for støtte og så hatt en samtale med hu hs og si at sånn oppførsel ikke er akseptabel. Eller prøvd å få byttet..

Jenta mi er liten av seg, hun er 78cm lang og veier akkuratt 9 kg

Jeg har ikke fått beskjed av min helsesøster om å gjøre noe med vekta for hun følger kurven sin

Hadde heller sluttet å gått til den helsesøsteren jeg

Min spiser 2 skiver til frokost med et glass med biola
lunsj i bhg
middag her hjemme
pluss kvelds som består av 2 skiver. Så hun spiser mye men har høy fobrenning

du er i din fulle rett til å ikke benytte deg av helsesøster! kontakt fastlegen din å få kontroller der til datteren din, men nå framover er det jo ikke så mange kontroller, neste er 2-2,5 års kontroll da ser man mest på språket og videre er det vell 4 årskontrollen.

ORIGINAL: Alternativia

Glemte å si hvor stor hun er. Hun er 78 cm lang og 9 kg. Så ja, hun er liten og sped.
Men hun er aktiv, sosial, flink med språk, går og løper og vi får masse skryt fra bhg om hvor flink hun er.

Hallo??
For ei kjærring!!
Minste mann min er også liten, å mindre en jenta di ser jeg.
På toårs kontrollen til Adrian så var han 10,3 kg og 77cm lang..[:D][:D]
Så dont worry.. du veit jo hvor mye jenta di spiser å du kan ikke tvinge i henne mat heller..
Dette regulere barna selv[:)]
Jeg har ikke fått no "klager" på lille gutten min, for han vokser som han vokser og spiser det orker å spise..[:)]

jeg ville ha byttet hs.det har jeg allerede gjort medtwinsa.
ho jeg hadde ville ikke tro på meg når jeg sa a t jeg var sikker på at mine unger hadde reflux.ho mente på at så lenge ungene la på seg så var det ikke reflux.så det gikk hele 8mnd frea gutta ble født til jeg fikk trumpha gjennom at jeg ville til en spesialist.joda guttene mine ahdde reflux,og begynte å få betennelse i lungene pga all gulpen som gikk tilbake i lungene.og attpåtil hadde de astma også.
så da jeg kom tilbake til helsestasjonen så sa jeg at jeg ikke vil se noe til den helsesøstra for mine unger hadde lidd unødvendig i 8mnd.så jeg bytta!!!!!!!!!!
dette var litt så på siden da,men jeg ville ha bytta hs hvis jeg var deg.og jeg synes ikke minien din spiser sånn altfor lite heller.
god klem til deg

Du kan søke om å få bytte helsestasjon om det er bare ei helsesøster der!

Jeg liker ikke vår jeg heller, på 15 mnders kontrollen så var visst jentungen litt tilbakestående og 2 år + 3 mnders kontrollen var hun beskymret for språket..[&:] Og vet du hvorfor? Fordi jentungen er SJENERT!

Når jeg slet med amminga i 8 uker var det økedøgn og ungen min kunne bare gråte 24/7 og være sulten fordi hun hadde nok å ta av (stor baby)[&o]

For å si det sånn så har jeg avtalt med jordmor om at hun skal gå "bakveien" og ordne en annen helsesøster til nestemann!

din unger spiser jo like mye som min unge, og hu følger også det skjema hellt..

steik for ei duste kjærring da.. Ring helsestasjonen og spør om de har noen andre du kan gå til da.. Hadde ikke gadda å gått til den dama der jeg heller.. Og OM jeg møte gå en gang til, hadde jeg brennt av om hu hadde komt med noen spydige kommentarer..

Hu jeg også gikk til før var ganske kvass, så jeg var bare kvass tilbake[:)]

Husker en gang jeg var der hadde Tuva lagt på seg litt lite pga hu hadde hatt mye diare osv..
Hu sa "ja,HVORFOR har hu lagt så lite på seg?"
"fordi hu har vert syk" svarte jeg
"ja, da må du passe på at hu får i seg nok mat"
"ja,hu får nok mat, er bare at det renner ut den andre enden nesten med en gang det går ned! Hva skal jeg gjøre da? Sette en propp i rompa hennes???" svarte jeg..

Ble så forbanna trodde jeg sku klikke! Ikke akuratt min feil at ungen min hadde vert syk da.. jeez[8|]

ORIGINAL: Alternativia

ja,men ungen er jo aktiv!!! Er jo hellt normalt at de blir litt "smalere" når de begyner å gå å bli aktive da...
hva planet er den dritt kjærringa fødd på da?? [8|]

Bytt helsesøster!![:'(]

ORIGINAL: LitteMissMom

tror eg hadde bytta til en helsesøster som hadde hørt på din verisjon av situasjonen! fleste helsesøsterer er jo veldig greie, så du har nok vert veldig uheldig!

spiser ca det samme som mine to gjør da. så vil si det er akkurat passe ej da. mine gutten min er litt tung tror ej i forhold til gjennomsnitte, men han har tung kroppsbyggning. mens snuppa er litt lavere enn gjennomsitte, å tyngre. hehe.... så det har vel med forbrenning, å aktivitetsnivået. vil en unge ikke ha mere mat, så kan man ikke tving i de. hadde bedt om å få ny helsesøster ej.

Back
Topp