Drikker lite melk

Utrolig86

Betatt av forumet
Snuppa på 6 mnd er godt i gang med fast føde. Hun spiser grøt, smoothie og diverse middagsglass. Men hun begynner å ville ha lite melk. Kanskje bare 40-60 ml PR måltid. Hun spiser alltid alt det andre ( 1 posjon grøt, eller 125 g smooothie/ middag).

Jeg prøver å få henne til å like vann, men deg tar hun i små mengder. Hun drikker / øver selv fra en slik drikkekopp.

Er det noe problem ernæringsmessig / væskemessig? Hun drikker av og til 100 ml melk også, men de siste dagene har det vært stort sett 40-60 ml i tillegg til det andre.
 
Har hun våte bleier? Det er helt normalt at de ikke drikker like mye når de får fast føde, de styrer som regel dette helt fint selv. Du må huske på at det er godt med væske i både grøt og smoothies. :) Hva med å tilby litt melk før fast føde, så gi fast føde, så avslutte med litt melk igjen?

Jeg regner med at hun får mme, siden du vet hvor mye hun får i seg? Da får hun i seg viktige næringsstoffer både her, og i grøt (som er jernberiket). Hun får også i seg viktige næringsstoffer igjennom fisk og kjøtt, grønnsaker og frukt. Du kan f.eks prøve å gi vann til middag, da kalsium og jern hemmer opptaket av hverandre. Mens vitamin c er gunstig for opptak av jern.

Når det gjelder vann: fortsett å tilby, flere ganger daglig hver dag. Prøv forskjellige temperaturer, og se hva hun foretrekker. Både storebror og lillebror her har og foretrekker lunket vann, så her må det kokes opp varmt vann som jeg blander med kokt kaldt igjen. Du kan også prøve agurkvann. :) Med storebror prøvde vi ALT, han er fortsatt ikke storfan av vann, men etter at han begynte i bhg. i fjor så går det ok når han virkelig er tørst.
 
Last edited:
Det er jo ikke uvanlig med tulleperiode med mat i 5-6-7 måneders alder for de som ammes (ikke tid til å spise, utviklingssprang, pluss tenner for endel), så vil tro de som får mme merker det og, pluss at det vil merkes på fast føde.

Hvis bleier og vekta er ok, så fortsett å tilby, også snur det sikkert snart :)
 
Det er det samme her. Hun drikker mye mindre melk nå som hun spiser vanlige måltider. Selv om hun blir tilbudt melk like mye som før:) tenker det går fint så lenge hun får i seg en skvett ved hvert måltid og det er jo ganske greit med væske i grøt og smoothie osv som hun over nevnte!
 
Hun ammer mindre her også. Men her er ulempen at hun ikke finnes interessert i fast føde ennå..:/
 
Min er 6,5mnd og får enda 2 flakser ila døgnet. Så han drikker max 470ml med mme og bittelitt vann :p helsesøster sa det var heilt greit :)
 
Back
Topp