Drikker dere mye kaffe/te/brus

Jeg elsket kaffe og kunne drikke 5 kopper om dagen på jobb (er lærer) men da kvalmen kom i uke 6 klarte jeg ikke se på kaffe engang. Nå savner jeg morgenkaffen min, skulle ønske jeg orket 1 kopp ihvertfall! Brus har jeg aldri drukket, ikke te heller.

Lurer litt på hvor skadelig koffein egentlig er? Har snakket med kvinner i familien min, og alle er ihuga kaffedrikkere, min bestemor levde kun på svart kokekaffe da hun var gravid, og min mor også da hun var gravid med meg. Vi er da blitt friske og nogenlunde normale..? :D

Jeg er veldig glad i kaffe men har kutta det helt ut nå som jeg er gravid, samme med cola og te

Jeg elsket kaffe og kunne drikke 5 kopper om dagen på jobb (er lærer) men da kvalmen kom i uke 6 klarte jeg ikke se på kaffe engang. Nå savner jeg morgenkaffen min, skulle ønske jeg orket 1 kopp ihvertfall! Brus har jeg aldri drukket, ikke te heller.

Lurer litt på hvor skadelig koffein egentlig er? Har snakket med kvinner i familien min, og alle er ihuga kaffedrikkere, min bestemor levde kun på svart kokekaffe da hun var gravid, og min mor også da hun var gravid med meg. Vi er da blitt friske og nogenlunde normale..? :D
Det er litt vanskelig å si hvordan et enkelt barn hadde vært om morens kost hadde vært annerledes under svangerskapet. Generelt sett kan bare forskning gi indikasjoner over større grupper, fordi hvert barns genetiske forutsetninger er ulike.

Og med koffein er det slik at man vet at høyt inntak kan føre til lav fødselsvekt og andre mulige ettervirkninger. Men å si det er jo ingen garanti for hvordan det vil påvirket ett spesifikt barn.

Ut i fra matportalens anbefalinger kan vi fint drikke 1-2 kopper kaffe om dagen uten at det skal ha noe og si, men mengder over dette KAN ha uheldige ringvirkninger som lav fødselsvekt bla. Energidrikker bør gravide styre helt unna.

Har akkurat fått tilbake lysten på morgenkaffen etter å ha blitt kvalm med tanken de siste ukene, så nå er det en eller to kopper på morgenen.
Cola er jeg ikke så nøye med å "måle opp", ikke det at jeg drikker sånne ekstreme mengder, men det kan bli en hel 1,5 l både fredag og lørdag om formen er dårlig.

Er generelt ganske avslappet når det kommer til koffein og svangerskap, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Drikker ikke kaffe eller brus, men drikker koffeinfri te hver dag.

Drikker det for det meste for kosen og holde varmen :smug:

Back
Topp