Drikker dere lightbrus?

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg er glad i lightbrus, og spesielt etter jeg ble gravid. Det lindrer kvalme og uggenhet. Jeg leser flere steder på nettet, blant annet et studie fra København, at gravide ikke skal drikke lightbrus pga fare for for tidlig fødsel. På helsedirektoratet sine sider står det ingenting om dette. Hva tenker dere?

Last edited:
Jeg mener at det skal litt større mengder til for at det skal være en fare for det. Et glass hver dag er hvertfall ikke noe jeg hadde bekymret meg for.

Jeg drikker ikke det pga jeg ikke takler smaken av verken stevia eller aspartam.

Og når det kommer til lettbrus og sondre ting som er lagd av kjemikalier man ikke helt vet har å si på sikt. Så vil jeg heller få bevist at det ikke er farlig, og gå ut i fra at man bør begrense inntaket til det motsatte er bevist.

Tar et glass i ny og ne :) men kaffi har jeg kuttet helt ut, har rett og slett ikke lyst på lenger. Smaker ikke like godt som før!

En boks Pepsi Max om dagen (blir stort sett 3-4 i uka) får gå greit for meg. Drikker ikke verken kaffe, te eller sukkerbrus, så noe må man kunne unne seg også - vann blir kjedelig i lengden :)

Jeg drikker et par glass om dagen. Det er jo koffein-nivået man skal være litt obs på vel, og grensen er vel 200 mg om dagen? Et par glass er da trygt. Men har også fått litt dilla på Styrk-melk med kakao-smak, frisk og god! Masse protein, fettfri og bare 0,9 g sukker.

Hør med JM eller lege om du er usikker.
Å lese ting på nettet tror jeg man blir litt rar i hodet av til slutt.

Drikker ikke noe brus selv, men drikker gjerne vann med ingefær, lime eller sitron i.
Te, der drikker jeg hvit te.

Jeg er glad i lightbrus, og spesielt etter jeg ble gravid. Det lindrer kvalme og uggenhet. Jeg leser flere steder på nettet at gravide ikke skal drikke lightbrus pga fare for for tidlig fødsel. På helsedirektoratet sine sider står det ingenting om dette. Hva tenker dere?
Her går det i sprite/vann om dagen. Det hjelper på kvalmen

Jeg drikker et par glass om dagen. Det er jo koffein-nivået man skal være litt obs på vel, og grensen er vel 200 mg om dagen? Et par glass er da trygt. Men har også fått litt dilla på Styrk-melk med kakao-smak, frisk og god! Masse protein, fettfri og bare 0,9 g sukker.
Koffeinnivået skal en være obs på, men dette var ift til lettbrus generelt :)

Hør med JM eller lege om du er usikker.
Å lese ting på nettet tror jeg man blir litt rar i hodet av til slutt.

Drikker ikke noe brus selv, men drikker gjerne vann med ingefær, lime eller sitron i.
Te, der drikker jeg hvit te.
Jeg sendte en mail til helsedirektoratet nå om hva de tenker om studiet fra København der dette ble påvist. Poster her når de svarer :)

Tror du skal drikke to liter om dagen for at det skal være fare for for tidlig fødsel! Leste det et sted forrige gang jeg var gravid :)

Drikker minimalt med brus uansett om jeg er gravid eller ikke. Det er kun når jeg er på besøk, og en sjenden gang jeg drikker en liten flaske cola zero eller pepsi max fordi jeg er tørst og lei av vann. Nå drikker jeg bare noen slurker av mannen sin brus, og holder meg ellers unna. Sannsynligvis må en opp i store mengder søtstoff før det har alvorlig effekt, men en vet for lite om hvordan det påvirker både oss, baby og naturen når det kommer ut igjen. Så jeg velger å holde inntaket på et minimum :) Heldigvsi er jeg veldig glad i vann :)

Drikker minimalt. Det blir kanskje et par halvlitersflasker på en måned, så tenker ikke stort på det

Er normalt storforbruker av Pepsi max. Ikke bra. Sist graviditet begrenset jeg inntaket, og drakk ingenting de tre første månedene jeg ammet (bare ble sånn). Denne gang har smaksløkene gått crazybananas, så Pepsi max har vært uaktuelt. Helt greit, men savner å ha noe å kose meg med på kveldstid. En periode kunne jeg drikke oboy, men nå smaker det også grusomt.

Gamle fastlegen min var ganske bastant på at man ikke skulle drikke lettbrus - har ikke funnet noe konklusivt på det, men velger å stole på ham likevel ^^

Back
Topp