Drikker dere kaffe?

mammantilcaro

Forelsket i forumet
Jeg lurer litt på dette. Vet jo om anbefalinger og sånt om koffeininntak i svangerskapet.
Jeg drakk MYE kaffe før jeg ble gravid, men da kvalmen kom tidlig i 1trimester fikk jeg helt avsmak på det, orket ikke lukten på det engang. Nå derimot begynner jeg å få smaken på det igjen, og skulle gjerne hatt 2-4 kopper om dagen.
Så spørsmålet mitt er egentlig, hvor farlig er dette? På hvilken måte er det skadelig? Jeg drikker kaffe latte evnt iskaffe på boks fra butikken, aldri svart/espresso. Betyr det at jeg kan drikke flere kopper da? :-)

Det står vell anbefalt i matportalen.
Men jeg tenker alt med måte jeg da. :) Sånn det er med alt annet. Så kos deg med en iskaffe og et par kaffekopper om dagen :)

Rådene fra matportalen er som følger:

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Tallene er hentet fra rapporten Nordisk Ministerråd - risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries , tabell 1, side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

Se Mye koffein kan gi helseproblemer

Kaffe har jeg fortsatt helt avsmak på, men drikker litt cola zero, men ikke noen store mengder.

Jeg har lest at en latte om dagen er greit, den tilsvarer 2 kopper filterkaffe ca. Har også fått lyst på kaffe i det siste og var hos ernæringsfysiolog på Riksen og nevnte at jeg har en latte om dagen, hun sa ikke noe på det :)

Jeg er veldig glad i iskaffe, men jeg kjøper det bare på lørdager. Tror jeg leste en plass at en burde kun ha en kopp kaffe til dagen. .tenker at hvis det er skadelig og en ikke er avhengig av det, så kan en heller vente med det til etter fødsel. Men det er bare min mening ;)

Jeg lurer litt på dette. Vet jo om anbefalinger og sånt om koffeininntak i svangerskapet.
Jeg drakk MYE kaffe før jeg ble gravid, men da kvalmen kom tidlig i 1trimester fikk jeg helt avsmak på det, orket ikke lukten på det engang. Nå derimot begynner jeg å få smaken på det igjen, og skulle gjerne hatt 2-4 kopper om dagen.
Så spørsmålet mitt er egentlig, hvor farlig er dette? På hvilken måte er det skadelig? Jeg drikker kaffe latte evnt iskaffe på boks fra butikken, aldri svart/espresso. Betyr det at jeg kan drikke flere kopper da? :)
Jeg elsker iskaffe, og jeg sendte Mail til Nestle for å finne ut hvor mye koffein det er i iskaffen fra Nescafé... Her er svaret jeg fikk:

Det er 57,20 mg koffein per servering, en vanlig kopp svart kaffe inneholder cirka 130 mg koffein per kopp.

Jeg drikker lite kaffe. Prøvde å holde meg til en-to kopper te om dagen. :)

Jeg elsker iskaffe, og jeg sendte Mail til Nestle for å finne ut hvor mye koffein det er i iskaffen fra Nescafé... Her er svaret jeg fikk:

Det er 57,20 mg koffein per servering, en vanlig kopp svart kaffe inneholder cirka 130 mg koffein per kopp.
De tok vel kanskje litt vel i ang vanlig svart kaffe, eller så mener de et svært krus :)

De tok vel kanskje litt vel i ang vanlig svart kaffe, eller så mener de et svært krus :)
Ja de må nok ha ment en ølseidel full av kaffe... Ha ha! Det er ihvertfall det svaret jeg fikk... Men man bør kunne drikke et par tre iskaffer eller vanlige kopper kaffe om dagen... ;-)

Ja de må nok ha ment en ølseidel full av kaffe... Ha ha! Det er ihvertfall det svaret jeg fikk... Men man bør kunne drikke et par tre iskaffer eller vanlige kopper kaffe om dagen... ;-)
Jeg drikker latte, så jeg har en om dagen.. men Pepsi Max i tillegg. Går ikke over 200 da. Iskaffe er veldig godt, men av en eller annen grunn så er ikke de uten sukker så gode syns jeg. Og nå må jeg holde meg unna sukker.

En latte er jo som regel en eller to shot med espresso med melk over, tror ikke melka har noe å si for koffeininnhold. Blir ikke det det samme som en espresso? Eller er det mindre espresso i en shot en det du ville fått servert som en enkel espresso? Ville gjort som klusedull foreslår og lese på pakken på is kaffen ifht koffeininnhold. Jeg regner en enkel latte som en espresso, iallefall hvis man kjøper det et sted der de lager "fra bunnen av" (ikke automat), men kan hende jeg tar feil...

En latte er jo som regel en eller to shot med espresso med melk over, tror ikke melka har noe å si for koffeininnhold. Blir ikke det det samme som en espresso? Eller er det mindre espresso i en shot en det du ville fått servert som en enkel espresso? Ville gjort som klusedull foreslår og lese på pakken på is kaffen ifht koffeininnhold. Jeg regner en enkel latte som en espresso, iallefall hvis man kjøper det et sted der de lager "fra bunnen av" (ikke automat), men kan hende jeg tar feil...
Leste at en enkel latte er samme som en espresso, ja.

Takk for mange svar! Jeg får bare se det an, og heller prøve å drikke en kakao hvis det blir for galt:-) står mye stille på jobb og da er det nesten som en dårlig vane og drikke kaffe. Men som en sa, så er jeg jo ikke avhengig så det er jo ikke noe vits i å ta sjansen heller:-)

Jeg drikker et par kopper med te eller kaffe hver dag :)

noen som vet om tine sin iste fersken inneholder koffein? Vet at det er i te, men ble usikker når jeg ikke fant det på infoen på pakken...

Her er litt mer om hvorfor man burde "drikke så lite koffein som mulig":

"Gravide og ammende anbefales å ikke innta mer enn 100 - 200 mg koffein/dag. Ved daglig inntak av større mengder koffein vil det være risiko for negative helseeffekter for både mor og barn."

"Gravide bør også være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, svart te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til én til to kopper per dag."

"Høyt inntak av koffein øker risikoen for at babyen fødes med for lav vekt. Det kan gi negative helseeffekter både på kort sikt og senere i livet."

"- Siden vi også ser tendensen til redusert fødselsvekt ved et lavere koffeininntak enn cirka tre kopper kaffe per dag, det vil si allerede ved 100 milligram koffein (1-2 kopper kaffe) daglig, bør gravide begrense kaffeinntaket så mye som mulig. Det sier ernæringsfysiolog og forsker Anne-Lise Brantsæter ved Folkehelseinstituttet."

http://forskning.no/forebyggende-he.../2013/02/gravide-bor-drikke-sa-lite-kaffe-som

http://www.babyverden.no/Gravid/Hel...or-drikke-sa-lite-cola-kaffe-og-te-som-mulig/

"Gravide tåler koffein dårligere

Halveringstiden for koffein i kroppen dobles til tredobles under graviditet på grunn av de hormonelle endringene i kvinnekroppen. Det betyr at utskillelsen går saktere og at koffeinkonsentrasjonen i blodet øker. Koffein passerer morkaken og går over til fosteret.

Koffein går over i morsmelk

Koffein går også over i morsmelken. Maksimumskonsentrasjonen av koffein blir nådd cirka 60 minutter etter inntak. Spedbarnet har lav kapasitet når det gjelder å skille ut koffein og dets nedbrytningsprodukter. Barnet kan derfor blir påvirket av koffein dersom konsentrasjon i morsmelken er høy."
http://www.fhi.no/tema/mat-og-helse/koffein

Last edited:

130 mg tilsvarer omtrent 2 - 2,5 dl kaffe, det er vel ikke så innmari stor kopp (koke/filterkaffe: 50-60 mg/dl). :)

Last edited:
Jeg så ikke det sto mg/dl! Så du har jo såklart helt rett :) En espresso er sikkert bare 1 dl da.

Ganske fort gjort å tenke per kopp ja. :) Espresso-koppene er jo vanligvis ganske små, så det stemmer nok ja. Man kan jo ha sånne små gammeldagse kaffekopper også forsåvidt da (koppene i serviset til bestemor holder sikkert bare 1 dl. :p)

Jeg drikker 1-2 kopper til dagen. Jeg elsker kaffi og da gjerne sterk kaffi, så dette er for meg d som er d tøffeste avkallet i svangerskapet... Bra man har 1. Trimester til avvenning:)

Back
Topp