Drikker barnet ditt melk?

Bamsemor

Gravid for første gang :)
Måtte gi meg med ammingen tidlig pga for lite melk, så vi har brukt flaske. Når hun var 9,5 måned begynte hun å spise mindre av fast føde på dagtid og våknet mange ganger på natt og ville ha flaske. Jeg ga henne mme til måltidene også, noe som resulterte i at hun bare ville drikke mme og ikke spise så mye, og da våknet hun og var sulten på natt. Når hun var 10mnd bestemte vi oss for å kutte ut flaske helt da det bare ble tull for henne. Det ordnet seg veldig fort og hun begynte å spise mye mer mat på dagtid og sover nå natten igjenom. Våkner hun tar hun bare litt vann og sovner igjen. Nå drikker hun da altså ikke noe mme og samboeren mener at hun bør sikkert drikke litt for å få i seg vitaminer ++. Men trenger hun det? Dere som slutter å amme starter vel ikke å gi mme eller? De kan jo ikke drikke vanlig melk enda heller :)
 
Vi ammer delvis én gang om natten og ingenting på dagen. Jeg tror det er rundt 3-4 mnd siden han sluttet m melk på dagen og vi har ikke gitt noe annet (mme/hel-melk). Grøten er jo vitamin-beriket og han spiser mye frukt, egg og kjøtt, regner med jenta de også gjør det, så ville ikke bekymret meg for det :)

Jeg tenkte her om dagen hvordan / om jeg skulle begynne med melk til lunch eller noe. Tror ikke det gjør noe å gi melk når de er 11 mnd..."alle" andre vestlige land anbefaler melk og melkeprod ved 6 mnd :)

Har du tenkt på hvordan du skal begynne med melk? Varm/kald? Kopp/flaske? :)
 
Barna skal ha morsmelk eller mme som hovednæring frem til de er 1 år.
Man kan begynne med kumelk i mat ved 10 mnd, og som drikke etter 1 år.

Fikk du oppfølging rundt ammingen?
 
Barna skal ha morsmelk eller mme som hovednæring frem til de er 1 år.
Man kan begynne med kumelk i mat ved 10 mnd, og som drikke etter 1 år.

Fikk du oppfølging rundt ammingen?

Det var da fryktelig bastant!!! Du kan da virkelig ikke mene at melk/mme skal være HOVEDNÆRING for et barn som nærmer seg 1 år? Man kan også gjøre som man vil mhp melk i mat da samtlige grøter fra 4 mnd (minus sinlac) er tilsatt kumelk.
 
Vi ammer delvis én gang om natten og ingenting på dagen. Jeg tror det er rundt 3-4 mnd siden han sluttet m melk på dagen og vi har ikke gitt noe annet (mme/hel-melk). Grøten er jo vitamin-beriket og han spiser mye frukt, egg og kjøtt, regner med jenta de også gjør det, så ville ikke bekymret meg for det :)

Jeg tenkte her om dagen hvordan / om jeg skulle begynne med melk til lunch eller noe. Tror ikke det gjør noe å gi melk når de er 11 mnd..."alle" andre vestlige land anbefaler melk og melkeprod ved 6 mnd :)

Har du tenkt på hvordan du skal begynne med melk? Varm/kald? Kopp/flaske? :)

Okei :) Ja, er slik her også, spiser mye grøt, egg, fisk, frukt og grønnsaker. Hmm, nei har ikke tenkt så mye på det. Men nå har vi kuttet ut flaske helt fordi det ble som en pupp/smokk/kos for henne som hun ikke klarte å legge fra meg og tok over for måltidene. Det er fint at hun koser seg med det, men når hun i en alder av 9 måneder plutselig ville ha 5 måltider om natta så skjønte vi at det ble litt tull for henne. Når bruker vi kopp med så etter hvert blir det nok melk fra kopp til frokost og lunsj tenker jeg :)
 
Barna skal ha morsmelk eller mme som hovednæring frem til de er 1 år.
Man kan begynne med kumelk i mat ved 10 mnd, og som drikke etter 1 år.

Fikk du oppfølging rundt ammingen?

Jeg fikk oppfølgning i den grad at helsesøster sa det var helt normalt at en baby på 3 uker ikke sov på dagtid og var veldig urolig. Hun startet livet med tørstefeber da jeg ikke hadde nok melk og hun skrek så fælt av sult av hun fikk feber. Når hun bare hadde lagt på seg 30g på 3 uker ble vi enige om å starte med erstatning. Da fikk jeg endelig en baby som sov og var fornøyd. Jeg har bare fulgt barnets behov, jeg slutta ikke med amming fordi jeg ville liksom :rolleyes: Å bare gi henne melk nå er uaktuelt.
 
Okei :) Ja, er slik her også, spiser mye grøt, egg, fisk, frukt og grønnsaker. Hmm, nei har ikke tenkt så mye på det. Men nå har vi kuttet ut flaske helt fordi det ble som en pupp/smokk/kos for henne som hun ikke klarte å legge fra meg og tok over for måltidene. Det er fint at hun koser seg med det, men når hun i en alder av 9 måneder plutselig ville ha 5 måltider om natta så skjønte vi at det ble litt tull for henne. Når bruker vi kopp med så etter hvert blir det nok melk fra kopp til frokost og lunsj tenker jeg :)


*kopp med tut :p
 
Jeg tenker at hovednæring nå er mye forskjellig, men synes absolutt at barna bør få melk i en eller annen form noen ganger i døgnet. Det er det som er anbefalt fra flere hold :) Så jeg ville gitt mme frem til ett år dersom du ikke ammer, og så gradvis gått over til kumelk. Da får barna også kalsium som de har behov for :) Minimum 3 ganger i døgnet tenker jeg.
 
Jeg fikk oppfølgning i den grad at helsesøster sa det var helt normalt at en baby på 3 uker ikke sov på dagtid og var veldig urolig. Hun startet livet med tørstefeber da jeg ikke hadde nok melk og hun skrek så fælt av sult av hun fikk feber. Når hun bare hadde lagt på seg 30g på 3 uker ble vi enige om å starte med erstatning. Da fikk jeg endelig en baby som sov og var fornøyd. Jeg har bare fulgt barnets behov, jeg slutta ikke med amming fordi jeg ville liksom :rolleyes: Å bare gi henne melk nå er uaktuelt.

Det er ikke snakk om bare melk, men at det skal utgjøre den største delen av kostholdet. :)
 
Det var da fryktelig bastant!!! Du kan da virkelig ikke mene at melk/mme skal være HOVEDNÆRING for et barn som nærmer seg 1 år? Man kan også gjøre som man vil mhp melk i mat da samtlige grøter fra 4 mnd (minus sinlac) er tilsatt kumelk.

Det er det som er anbefalingene. Om de er bastante eller ikke, har jeg helt ærlig ikke tenkt så mye over.
 
Det er det som er anbefalingene. Om de er bastante eller ikke, har jeg helt ærlig ikke tenkt så mye over.

Har aldri tidligere hørt eller lest at barn på rundt ett år skal ha morsmelk som hovedernæring. Fullamme til 6 mnd ja, og deretter innføre mat. Vi fikk beskjed på 6 mnd kontroll hos lege at vi raskest mulig skulle komme opp i 4 måltider med fast føde og at pupp skulle være etter maten. Hørte med legen i dag da jeg var der om jeg skulle gi mme siden vi ikke ammer mer enn 1 gang i døgnet og ikke alltid det en gang. Hun svarte at nei, så lenge ungen ser frisk ut og virker mett får den i seg det den skal.
 
Ammer som regel morgen og kveld. Får innimellom MME ( i helgene sammen med lunsjen), begynt med h melk 1 gang PR dag nå :) 1 år gammel nå :)
 
Back
Topp