"Drep han!! Drep han!!"

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Er det greit at en 5 åring roper det?
Tviler på det er mange som synes det.
Når jeg sier det ble ropt i forbindelse med et dataspill han og hans 9 år gamle bror spilte, da? Er det greit da?

"Men vi lekte jo krig og drepte hverandre vi også", det er svaret jeg får fra moren når jeg sier meningen min om barn og voldelige filmer/leker/spill.

Jeg klarer ikke å se at det er det samme.

På 80-tallet var det dagsrevyen klokken 19. Det var et fåtall som hadde utenlandske kanaler, og avisene var ikke på langt nær så tabloid i beskrivelsen av krig. Vi fikk det ikke døtta opp i trynet overalt, til alle døgnets tider. Det gjør barn nå.

Jeg mener at slike leker/spill/filmer er med på å ufarliggjøre vold, og i verste fall skaper flere "monstre" i form av voldsmenn/kvinner. Og jeg tror også generasjonen under oss- de som har vokst opp med slike spill/leker/filmer blir mer kyniske. Og i enkelte tilfeller mindre empatiske. Det skremmer meg!

Så jeg er en kjip mamma. Og dame. Jeg er hun som ser bort fra ønskelister, og heller kjøper en bok, et puslespill, en bamse eller en ole brumm-film. For jeg vil ikke være med på at det er greit når en 5-åring brøler "skyt ham!! drep ham med kniven, så får du et ekstra liv!". 

Da er jaggu jeg og kjip!!!!!!!

Sånne spill er det gjerne aldersgrense på, så hvordan de hadde tilgang på et sånt spill i en alder av 5 år, må Gudene vite...

Jeg er helt enig og kommer sikkert til å bli en ukul mamma, but so be it.
Hva med lekevåpen til barn, hva syns dere om det? Min grense går med vannpistol..

Nova85 skrev:
Sånne spill er det gjerne aldersgrense på, så hvordan de hadde tilgang på et sånt spill i en alder av 5 år, må Gudene vite...

Av foreldre som mener det ikke er så farlig, selvsagt.

Jenta mi sa et eller annet om å drepe i dag. Drepe et spøkelse eller noe.

Da var det full stans, og at dreping er ikke noe man snakker om eller skal gjøre.

Aldersgrenser på voldelige spill og slikt skal følges!

Hadde selv "gærne" fettere, men det ble jo folk av dem, heldigvis. Det er nok ikke alle som klarer det skillet!

Jeg har fått høre av en gutt på 6 år i slekta vår at han skulle drepe meg.. fordi han ikke fikk lov til noe..husker ikke helt hva.. 

meeeeen... når man tillater at en gutt som så vidt har fylt 6 år, får se filmer som ironman, hulken,  batman osv.. så er det vel kanskje ikke så rart? De sier det jo i omtrent alt av tegnefilmer om dagen.. det er ikke rart de ikke skjønner hva som er virkelighet og fiksjon. 

Satt og overhørte en samtale mellom han og hans bestevenn.. de fikk ikke lov av meg å spille et ps2 spill med 18 års grense.. og da blei de jaggu sure, for det hadde de jo hjemme.. 

jepp.. jeg og blir fru. kjipesten. 

Jeg har fått høre av en gutt på 6 år i slekta vår at han skulle drepe meg.. fordi han ikke fikk lov til noe..husker ikke helt hva.. 

meeeeen... når man tillater at en gutt som så vidt har fylt 6 år, får se filmer som ironman, hulken,  batman osv.. så er det vel kanskje ikke så rart? De sier det jo i omtrent alt av tegnefilmer om dagen.. det er ikke rart de ikke skjønner hva som er virkelighet og fiksjon. 

Satt og overhørte en samtale mellom han og hans bestevenn.. de fikk ikke lov av meg å spille et ps2 spill med 18 års grense.. og da blei de jaggu sure, for det hadde de jo hjemme.. 

jepp.. jeg og blir fru. kjipesten. 

Jeg er helt enig med deg HI.

Jeg tror de færreste barn blir "gal" av å spille slike spill eller leke med våpen, jeg tror heller ikke at det for de aller fleste er direkte farlig. Men det blir en prinsipp sak. Krig og vold er ikke gøy, og det er ikke underholdning - spesiellt ikke for barn!

Men jeg innser jo at man ikke kan helgradere seg mot det, men man gjør det man kan.

Jeg ser jo selv på film/tv der vold er et (underholdnings) tema. Jeg hører støtt og stadig på sangtekster der dop og vold glorifiseres og romantiseres. Så kanskje jeg er litt hyklerisk? Jeg vil alikevel ikke godta hverken våpenleker eller voldelige dataspill o.l når det gjelder barnet mitt.

MaLu skrev:
Jeg er helt enig med deg HI.

Jeg tror de færreste barn blir "gal" av å spille slike spill eller leke med våpen, jeg tror heller ikke at det for de aller fleste er direkte farlig. Men det blir en prinsipp sak. Krig og vold er ikke gøy, og det er ikke underholdning - spesiellt ikke for barn!

Men jeg innser jo at man ikke kan helgradere seg mot det, men man gjør det man kan.

Jeg ser jo selv på film/tv der vold er et (underholdnings) tema. Jeg hører støtt og stadig på sangtekster der dop og vold glorifiseres og romantiseres. Så kanskje jeg er litt hyklerisk? Jeg vil alikevel ikke godta hverken våpenleker eller voldelige dataspill o.l når det gjelder barnet mitt.

SIGN.

Vi er nok mange sånne kjipe - jeg joiner gjerne klubben. Så jo at flere her inne reagerte når noen butikker fjernet voldelige spill i etterkant av 22. juli, og argumentene gikk på at det ikke var skadelig for de fleste. MEN - de spillene bidrar da heller ikke særlig positivt i samfunnet, så hva er da vitsen? De mange timene unger og ungdommer bruker på slike spill kunne kanskje blitt brukt til noe litt nyttigere, eller i det minste spill som ikke var krigshissende og fokuserte på drap og vold... 

Jeg er en av de som ble irritert når butikkene fjerna voldelige spill og lignende. Det er en grunn til at det står 18år på de, og da skal de ikke i hendene på en 5-6åring.

Mine unger får ikke sånt før de er gamle nok. Nå får jeg visstnok bare jenter, så jeg håper de liker heste- og barbiespill bedre :P

Tull!
Har man det i seg, så har man det i seg - uavhengig av om man spiller call of duty eller Little big planet! De ungdommene som var ansvarlige for columbine-massakren og drepte 13 mennesker (tror jeg) spillte om jeg husker rett counter strike som er et voldsspill... OG det var jo helt klart det som skulle ha påvirket disse ungdommene... Men er vi mennesker så enkle? Kan vi ikke se vold på film, spille skyte/slosspill uten å ende opp som iskalde drapsmaskiner og utspekulerte jævler??
Mr. Breivik spillte world of warcraft - som i mediene er blitt omtalt som et krigsspill... Det er et rollespill, som i seg selv er fryktelig uskyldig.. Man kan velge mellom human og horde, god eller ond.. Jeg har i lang tid spillt på hordesiden.. Jeg kan ikke se hvordan dette spillet skulle være med på å forme det monsteret som viste sitt sanne ansikt 22.07.2011 til den han "ble"..
Jeg personlig tror at det er noe noen har i seg.. Det blir ikke fremprovosert at spill hvor man skyter andre, det er der og "blomstrer" hos enkelte... Jeg er ganske sikker på at slike mennesker også ofte er litt mer asosiale, innesittende mennesker og tilfeldigvis har/utvikler en interesse for spill.. Man kan bli gal av å spille for mye, men da er det nok ikke spillet i seg selv som er problemet, men personens manglende evne til å løsrive seg...

"Video games don't affect kids! If Pacman had affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetetive electronic music "

EDIT: Jeg mener selvfølgelig at aldersgrenser skal følges!

Det har blitt forsket MYE på dette her og de har enda ikke funnet noe sammenheng mellom voldelige dataspill og filmer og folk som faktisk utøver vold og dreper. At mange er mindre empatiske nå har rett og slett med oppdragelsen å gjøre. Leste en artikkel om nettopp dette temaet for et par dager siden. Husker ikke hvor da det var noen som linket til den på facebook.

Gollemor skrev:

Nova85 skrev:

Av foreldre som mener det ikke er så farlig, selvsagt.

Nei, gi deg!?

Jeg skjønte jo det jeg og. Men uavhengig av om man liker sånne spill eller ei, så mener jeg at alle foreldre bør overholde aldersgrensene. Man gjør jo det med filmer så hvorfor ikke spill?

LittleMonkey skrev:

Mr. Breivik spillte world of warcraft - som i mediene er blitt omtalt som et krigsspill...

Nei det gjorde han ikke. Han skrev i manifestet at han SA til folk at han spilte WOW, for å unnskylde hvorfor han hadde så dårlig kontakt med folk. Han spilte det aldri.

Nova85 skrev:

LittleMonkey skrev:

Mr. Breivik spillte world of warcraft - som i mediene er blitt omtalt som et krigsspill...

Nei det gjorde han ikke. Han skrev i manifestet at han SA til folk at han spilte WOW, for å unnskylde hvorfor han hadde så dårlig kontakt med folk. Han spilte det aldri.

Hvorfor hadde han da en wowaccount??? med en char som var godt levlet? so I've heard..

Men uansett var ikke det poenget? poenget var at det fort blir sånn at mye av skylden legges over på spill, noe som også var tilfelle her så fort media fikk ferten av at han spilte............. Om han virkelig gjorde det eller ei er meg knekkende likegyldig, men OM han gjorde det var det nok ikke det som trigget han til å være umenneskelig..

Jeg syns på ingen måte "drepespill" er bare av det onde, og jeg koser meg ofte selv med Battlefield og Medal of Honor. Men det er jo en aldersgrense som jeg mener må følges på disse spillene. Jeg ville jo aldri i verden latt jenta mi på 4 år sett på (eller spilt selv selvfølgelig) mens jeg har spillt dette.

Og har jenta mi ropt drep han!!! Eller sagt at hun skal drepe meg eller andre, da har det blitt en seirøs samtale, for slikt sier man bare ikke!

melder meg gjerne inn i kjipe mamma klubben.. 
her skal slike aldersgrenser holdes..!!!

Back
Topp